Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
RqPqs8qvu6uqZ
Masz za zadanie ustalić metodą obserwacyjno‑rachunkową, jaka jest średnia liczba spóźniających się uczniów, w zależności od przedmiotu i godziny rozpoczęcia lekcji. Ustaw poszczególne etapy eksperymentu we właściwej kolejności. Elementy do uszeregowania: 1. Wyliczasz wartości średnie i ich niepewności., 2. Weryfikujesz hipotezę, np.: uznajesz ją za prawdziwą, jeśli średnia dla danej kategorii różni się od średniej liczonej dla wszystkich obserwacji o więcej niż suma niepewności średnich., 3. Ustalasz kategorie pomiarów, np.: 1) przedmiot, 2) godzina rozpoczęcia lekcji., 4. Notujesz przez kilka miesięcy liczby uczniów spóźniających się na lekcje., 5. Opcjonalnie ustalasz dodatkowe kategorie, np.: 3) dziewczęta, 4) chłopcy., 6. Stawiasz hipotezę, np.: „Spóźnienia są częstsze w przypadku przedmiotów ścisłych oraz na wcześniejszych godzinach lekcyjnych”.
1
Ćwiczenie 2
RDKygc3M0zcyJ
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Wykonuje się je także w celu sprawdzenia metody eksperymentalnej i aparatury., 2. Dokument intencyjny, który jest formalnym zgłoszeniem zamiaru wykonania eksperymentu., 3. Plan praktycznej realizacji odpowiedzi na pytania sformułowane w problemie badawczym., 4. Nazwa listu, w którym podaje się, jaki jest cel merytoryczny eksperymentu i uzasadnia zamiar wykonania pomiarów w laboratorium., 5. Dotyczy eksperymentu, zawiera szczegółowe informacje dotyczące zarówno merytorycznego uzasadnienia wykonania pomiarów, jak i praktycznej strony ich realizacji., 6. Inaczej: próbne (dotyczy pomiarów)., 7. Określenie dotyczące programu praktycznej realizacji eksperymentu., 8. Takie obliczenia komputerowe, w których modeluje się przebieg eksperymentu., 9. Przypuszczenie, pomysł lub propozycja rozwiązania danego problemu badawczego., 10. Unikalne przedsięwzięcie naukowe, podjęte w celu uzyskania nowych informacji, sprawdzenia przewidywań teoretycznych, zbadania procesów lub zmierzenia wartości dotychczas niezmierzonych.
2
Ćwiczenie 3
R1f0OSW4hbuaO
Masz zaplanować eksperyment, w którym wykażesz słuszność prawa zachowania momentu pędu. Które z wymienionych sytuacji możesz do tego wykorzystać? Możliwe odpowiedzi: 1. Tancerka na lodzie, która robiąc piruety rozkłada i składa ręce., 2. Na wirujące koło zamachowe kładziemy bez tarcia drugie, identyczne, ale nieobracające się koło zamachowe., 3. Pocisk zastaje wystrzelony z lufy armatniej., 4. Rozkręcamy koło zamachowe działając siłą na sznurek nań nawinięty.
21
Ćwiczenie 4

Neutrony przy dużych energiach oddziałują z jądrami atomowymi poprzez rozproszenia elastyczne podobnie jak zderzające się kulki bilardowe.

Dlaczego dla spowolnienia strumienia neutronów nie używa się osłon ołowianych, tylko bloki betonowe lub baseny wodne?
Wpisz odpowiedź poniżej.

uzupełnij treść
2
Ćwiczenie 5

Masz za zadanie zaplanować eksperyment, którego celem jest wyznaczenie współczynników tarcia statycznego różnych stykających się powierzchni. Twoim przyrządem pomiarowym ma być miarka milimetrowa.

  1. Zaproponuj metodę pomiarową.

  2. Zaplanuj konstrukcję układu pomiarowego.

  3. Zaplanuj wykonanie pomiarów.

31
Ćwiczenie 6

Mierzysz woltomierzem napięcie na biegunach dwóch bateryjek. Napięcia są prawie takie same. Zasilasz jedną z nich latarkę elektryczną. Świeci jasnym światłem. Zasilasz drugą – świeci bardzo słabo.

Twój problem badawczy: wyjaśnić ten efekt.

  1. Postaw hipotezę badawczą.

  2. Zaproponuj eksperyment, który to wyjaśni.

Wpisz odpowiedź poniżej.

uzupełnij treść
31
Ćwiczenie 7

Ośmiolitrowe naczynie zapełnione jest po brzegi wodą. Masz też dwa inne naczynia: trzylitrowe i pięciolitrowe. Z pomocą tych naczyń masz rozlać wodę na dwie połowy.

  1. Postaw hipotezę, czy to jest możliwe.

  2. Wykonaj eksperyment sprawdzający poprawność Twej hipotezy.

Wpisz odpowiedź poniżej.

uzupełnij treść
31
Ćwiczenie 8

Albert Einstein otrzymał nagrodę Nobla za wyjaśnienie zjawiska fotoelektrycznego. Według niego cząstka światła zwana fotonem wybija elektron z atomu materiału, na który pada światło, a energia wybitego fotonu zależy nie od intensywności, ale od barwy światła. Fotony światła czerwonego mają mniejszą energię niż światła zielonego.

Masz do dyspozycji fotokomórkę, tj. bańkę szklaną, w której panuje próżnia i znajdują się dwie elektrody: katoda i anoda. Elektrody podłączone są do źródła napięcia, którego wartość i kierunek możesz zmieniać. Na katodę można skierować wiązkę światła o danej barwie, np. czerwonej lub zielonej.

Zaproponuj eksperyment, w którym wykażesz (a może obalisz?) słuszność wyjaśnienia Einsteina.

Wpisz odpowiedź poniżej.

uzupełnij treść
31
Ćwiczenie 9

Czas zderzenia dwóch metalowych kul jest bardzo krótki.

Zaproponuj eksperyment umożliwiający pomiar tego czasu.

Wpisz odpowiedź poniżej.

uzupełnij treść