Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic
Temat zajęć
Kod genetyczny i jego cechy
Grupa docelowa
Szkoła podstawowa, klasa 8
Ogólny cel kształcenia
Uczeń przedstawia cechy kodu genetycznego.
Kształtowane kompetencje kluczowe
porozumiewanie się w języku ojczystym,
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,
umiejętność uczenia się.
Cele operacyjne (szczegółowe)
Uczeń
wyjaśnia zależność: struktura DNA – budowa białka – cechy organizmu
;
rozróżnia pojęcia kod genetyczny i informacja genetyczna;
przedstawia sposób zapisu informacji genetycznej w DNA;
opisuje cechy kodu genetycznego
Metody / techniki kształcenia
metoda problemowa – odkrywcza
dyskusja
Formy organizacji pracy
indywidualna
grupowa
zbiorowa
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Czynności organizacyjne.
Przedstawienie celu zajęć. Nauczyciel inicjuje burzę mózgów zadając uczniom pytanie skąd – według nich – bierze się ogromna zmienność fenotypowa organizmów żywych. Zależnie od uzyskanych odpowiedzi naprowadza uczniów na zagadnienie warunkowania przez białka cech każdego organizmu żywego. Następnie informuje uczniów, że na rozpoczynającej się lekcji będą naprawiać kod genetyczny.
Zapisanie tematu lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel zaprasza uczniów na projekcję filmu Kod genetyczny i jego cechy. Zaleca uważne obejrzenie materiału filmowego oraz wsłuchanie się w narrację, ponieważ zdobyta wiedza będzie niezbędna do prawidłowego wykonania głównego zadania na lekcji.
Informuje ich także, że film jest podzielony na bloki:Budowa DNA
Elementy kodu genetycznego
Cechy kodu genetycznego
Sposób odczytywania kodu genetycznego
Zmiany kodu genetycznego – mutacje
Zmiany kodu genetycznego – terapia
Uczniowie oglądają film pt. Kod genetyczny i jego cechy.
Po projekcji nauczyciel pyta uczniów czy wszystko co zobaczyli i usłyszeli na filmie jest dla nich zrozumiałe, wyjaśnia i tłumaczy wątpliwości uczniów.
Z kolei nauczyciel poleca uczniom wykonanie ćwiczeń interaktywnych zawartych w e‑materiale do lekcji. Po wykonaniu ćwiczeń uczniowie, pod merytorycznym nadzorem nauczyciela, omawiają na forum klasy sposób odczytywania sekwencji aminokwasów ze schematu kodu genetycznego oraz najtrudniejsze odpowiedzi do pozostałych zadań.
Następnie nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Następnie informuje, że zadaniem grupy jest odnalezienie w zapisie kodu genetycznego błędnych fragmentów i zastąpienie ich prawidłowymi, a w wypadku cech fenotypowych zmiana tych cech. Zgodnie z zasadami budowy DNA i informacji genetycznej. Poszczególnym grupom przydziela wyszukanie: wad genetycznych (niezgodności zapisu z prawidłowymi fragmentami), mutacji chorobotwórczych oraz cech fenotypowych. Każdej z nich rozdaje karty pracy (w załączeniu plik pdf) w postaci strony A4 zadrukowanej literami kodu genetycznego oraz drugiej strony A4 zawierającej pokolorowane fragmenty kodu z opisami cech organizmu, których dotyczą*.*
Zadanie to można wykonać przy pomocy nożyczek i kleju, lub, jeżeli pozwalają na to możliwości techniczne, na komputerach
w dowolnym procesorze tekstu.Uczniowie w grupach wykonują zadanie. Nauczyciel nadzoruje pracę, odpowiada na pytania uczniów i wyjaśnia wątpliwości.
Nauczyciel sprawdza wraz z uczniami prawidłowość wykonania zadania przy pomocy szablonu zawierającego ten sam zapis kodu genetycznego z otworami w miejscach gdzie powinny znaleźć się kolorowe, prawidłowe odcinki.
Faza podsumowująca
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając pytania na temat cech kodu genetycznego jakie poznali na lekcji i jakie miały znaczenie przy wykonywaniu zadania w grupach. Ewentualne błędy indywidualnych odpowiedzi poleca sprostować pozostałym uczniom. Zwraca uwagę, że znajomość tych cech ułatwia odczytywanie i zrozumienie zapisu informacji genetycznej.
Praca domowa
Na podstawie ogólnodostępnych źródeł wiedzy przygotuj na piśmie krótką notatkę na temat innych niż poznane na lekcji przykładów skutecznej ingerencji człowieka i biotechnologii w kod genetyczny.
Karta pracy
Metryczka
Tytuł
Kod genetyczny i jego cechy.
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi
Kod genetyczny
Przedmiot
Biologia
Etap edukacyjny
Szkoła podstawowa
Nowa podstawa programowa
V. Genetyka. Uczeń:
1) przedstawia strukturę i rolę DNA;
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006. Kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku ojczystym,
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne,
umiejętność uczenia się.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
Uczeń
wyjaśnia jak na bazie DNA powstają białka, a potem określone cechy organizmu;
rozróżnia pojęcia kod genetyczny i informacja genetyczna;
przedstawia sposób zapisu informacji genetycznej w DNA;
opisuje kod genetyczny
Powiązania z e‑podręcznikiem
http://www.epodreczniki.pl/reader/c/140129/v/latest/t/student-canon/m/ixr9xkUErl#ixr9xkUErl_d5e141