Dla nauczyciela
Autor: Beata Wojciechowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Nierówność pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny;
2) interpretuje równania i nierówności sprzeczne oraz tożsamościowe.
IX. Geometria analityczna na płaszczyźnie kartezjańskiej. Zakres podstawowy.
Uczeń:
2) posługuje się równaniami prostych na płaszczyźnie, w postaci kierunkowej i ogólnej, w tym wyznacza równanie prostej o zadanych własnościach (takich jak na przykład przechodzenie przez dwa dane punkty, znany współczynnik kierunkowy, równoległość lub prostopadłość do innej prostej, styczność do okręgu).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
sprawdza czy dana para liczb jest rozwiązaniem nierówności pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi
opisuje zbiór punktów układu współrzędnych leżących poza prostą za pomocą nierówności pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi
zaznacza w układzie współrzędnych zbiór punktów będących wykresem nierówności pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem infografiki
Formy pracy:
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie przypominają sobie w grupach wiadomości i umiejętności dotyczące równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi – liczby ich rozwiązań oraz ilustracji geometrycznej.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj” i „Infografika”.
Nauczyciel kontroluje pracę grup, wyjaśnia wątpliwości.
Przedstawiciele grup omawiają na forum klasy problemy, jakie pojawiły się podczas pracy ich zespołu, uczniowie wspólnie znajdują ich rozwiązania.
Uczniowie wspólnie z nauczycielem omawiają infografikę i konsultują wykonanie umieszczonego pod nią polecenia.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 1- 4.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń krótko podsumowuje najważniejsze informacje z lekcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne 5- 8.
Materiały pomocnicze:
Układ równań z dwiema niewiadomymi – opisywanie związków między wielkościami za pomocą równańUkład równań z dwiema niewiadomymi – opisywanie związków między wielkościami za pomocą równań
Wskazówki metodyczne:
Infografika może wykorzystana przez uczniów do utrwalenia wiadomości z lekcji oraz może być pomocną w czasie zajęć na temat własności funkcji.