Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1Fa674gU823B1
Ćwiczenie 1
Zaznacz wszystkie punkty, których współrzędne spełniają nierówność 3x+2yx+y+4. Możliwe odpowiedzi: 1. 1, 5, 2. -1, 3, 3. 2, 4, 4. -2, -2, 5. 4, -2
R9bS16dxyNZtJ1
Ćwiczenie 2
Przyciągnij pary liczb do właściwych obszarów, tak aby ich współrzędne spełniały podane nierówności. 5x-y>3 Możliwe odpowiedzi: 1. 5, -2, 2. 0, 6, 3. -2, -2, 4. -2, -3, 5. 4, 2, 6. 1, 5 3x+y5 Możliwe odpowiedzi: 1. 5, -2, 2. 0, 6, 3. -2, -2, 4. -2, -3, 5. 4, 2, 6. 1, 5 -3x+5y>1 Możliwe odpowiedzi: 1. 5, -2, 2. 0, 6, 3. -2, -2, 4. -2, -3, 5. 4, 2, 6. 1, 5
R1M60dZfPSQFN2
Ćwiczenie 3
Oceń prawdziwość zdań. Przeciągnij odpowiednie określenie. Ilustracją graficzną nierówności 3x+2y>5 jest półpłaszczyzna znajdująca się nad prostą wraz z tą prostą. 1. Prawda, 2. Fałsz, 3. Fałsz, 4. Prawda
Ilustracją graficzną nierówności 3x+2y5 jest półpłaszczyzna znajdująca się nad prostą wraz z tą prostą. 1. Prawda, 2. Fałsz, 3. Fałsz, 4. Prawda
2
Ćwiczenie 4

Zapisz wyrażenia za pomocą nierówności pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi:

a) Różnica liczb xy jest większa od połowy ich sumy.

b) Trzecia część liczby x jest nie większa od liczby y powiększonej o 2.

c) Suma czterokrotności liczby x i dwukrotności liczby y jest niemniejsza od 8.

21
Ćwiczenie 5
RXsNSaaUQslB1
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
RH5lUrN1RKg4y
Mając podane nierówności, oceń, jakie będą interpretacje graficzne tych zbiorów na płaszczyźnie kartezjańskiej. Uzupełnij luki odpowiednimi elementami. a) 3x-y<1
Prosta opisana wzorem 1. y=-1-3x, 2. ciągłą, 3. poniżej, 4. poniżej, 5. y=1+3x, 6. y=3x-1, 7. poniżej, 8. przerywaną, 9. powyżej, 10. ciągłą, 11. y=1-3x, 12. przerywaną narysowana będzie linią 1. y=-1-3x, 2. ciągłą, 3. poniżej, 4. poniżej, 5. y=1+3x, 6. y=3x-1, 7. poniżej, 8. przerywaną, 9. powyżej, 10. ciągłą, 11. y=1-3x, 12. przerywaną, a na płaszczyźnie zaznaczymy obszar 1. y=-1-3x, 2. ciągłą, 3. poniżej, 4. poniżej, 5. y=1+3x, 6. y=3x-1, 7. poniżej, 8. przerywaną, 9. powyżej, 10. ciągłą, 11. y=1-3x, 12. przerywaną tej prostej.

b) 3x+y<1
Prosta opisana wzorem 1. y=-1-3x, 2. ciągłą, 3. poniżej, 4. poniżej, 5. y=1+3x, 6. y=3x-1, 7. poniżej, 8. przerywaną, 9. powyżej, 10. ciągłą, 11. y=1-3x, 12. przerywaną narysowana będzie linią 1. y=-1-3x, 2. ciągłą, 3. poniżej, 4. poniżej, 5. y=1+3x, 6. y=3x-1, 7. poniżej, 8. przerywaną, 9. powyżej, 10. ciągłą, 11. y=1-3x, 12. przerywaną, a na płaszczyźnie zaznaczymy obszar 1. y=-1-3x, 2. ciągłą, 3. poniżej, 4. poniżej, 5. y=1+3x, 6. y=3x-1, 7. poniżej, 8. przerywaną, 9. powyżej, 10. ciągłą, 11. y=1-3x, 12. przerywaną tej prostej.

c) -3x+y1
Prosta opisana wzorem 1. y=-1-3x, 2. ciągłą, 3. poniżej, 4. poniżej, 5. y=1+3x, 6. y=3x-1, 7. poniżej, 8. przerywaną, 9. powyżej, 10. ciągłą, 11. y=1-3x, 12. przerywaną narysowana będzie linią 1. y=-1-3x, 2. ciągłą, 3. poniżej, 4. poniżej, 5. y=1+3x, 6. y=3x-1, 7. poniżej, 8. przerywaną, 9. powyżej, 10. ciągłą, 11. y=1-3x, 12. przerywaną, a na płaszczyźnie zaznaczymy obszar 1. y=-1-3x, 2. ciągłą, 3. poniżej, 4. poniżej, 5. y=1+3x, 6. y=3x-1, 7. poniżej, 8. przerywaną, 9. powyżej, 10. ciągłą, 11. y=1-3x, 12. przerywaną tej prostej.

d) -3x-y1
Prosta opisana wzorem 1. y=-1-3x, 2. ciągłą, 3. poniżej, 4. poniżej, 5. y=1+3x, 6. y=3x-1, 7. poniżej, 8. przerywaną, 9. powyżej, 10. ciągłą, 11. y=1-3x, 12. przerywaną narysowana będzie linią 1. y=-1-3x, 2. ciągłą, 3. poniżej, 4. poniżej, 5. y=1+3x, 6. y=3x-1, 7. poniżej, 8. przerywaną, 9. powyżej, 10. ciągłą, 11. y=1-3x, 12. przerywaną, a na płaszczyźnie zaznaczymy obszar 1. y=-1-3x, 2. ciągłą, 3. poniżej, 4. poniżej, 5. y=1+3x, 6. y=3x-1, 7. poniżej, 8. przerywaną, 9. powyżej, 10. ciągłą, 11. y=1-3x, 12. przerywaną tej prostej.
2
Ćwiczenie 6
R6RyS2GtRdqDk
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
Rix4C0w8e6GDX
Uzupełnij luki odpowiednimi z podanych wyrazów. 1. Interpretacja graficzna zbioru y<3 na płaszczyźnie kartezjańskiej to obszar znajdujący się 1. ciągłą, 2. przerywaną, 3. należy, 4. poniżej, 5. nie należy, 6. powyżej prostej o równaniu y=3. Prosta ta 1. ciągłą, 2. przerywaną, 3. należy, 4. poniżej, 5. nie należy, 6. powyżej do obszaru, zatem narysowana jest linią 1. ciągłą, 2. przerywaną, 3. należy, 4. poniżej, 5. nie należy, 6. powyżej.

2. Interpretacja graficzna zbioru x3 na płaszczyźnie kartezjańskiej to obszar znajdujący się 1. ciągłą, 2. przerywaną, 3. należy, 4. poniżej, 5. nie należy, 6. powyżej prostej o równaniu x=3. Prosta ta 1. ciągłą, 2. przerywaną, 3. należy, 4. poniżej, 5. nie należy, 6. powyżej do obszaru, zatem narysowana jest linią 1. ciągłą, 2. przerywaną, 3. należy, 4. poniżej, 5. nie należy, 6. powyżej.
R1Hbxr3XJjUx03
Ćwiczenie 7
W prostokątnym układzie współrzędnych zaznaczono trójkąt taki, że współrzędne punktów będących wierzchołkami tego trójkąta spełniają nierówność 4x-5·x-y<2+4y.
Zaznacz punkty, które mogą być wierzchołkami tego trójkąta. Możliwe odpowiedzi: 1. A=1, 5, 2. B=5, 1, 3. C=3, 7, 4. D=1, 2, 5. E=3, 4
3
Ćwiczenie 8

Znajdź ilustrację graficzną nierówności:

a) 4x-x+2y3·x-1,

b) 6·x-y+5·y-x>3.