Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jolanta Loritz‑Dobrowolska

Przedmiot: biologia

Temat: Obieg fosforu w przyrodzie

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Cele kształcenia - wymagania ogólne
IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych. Uczeń:
2) odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne, liczbowe;
V. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów biologicznych. Uczeń:
1) interpretuje informacje i wyjaśnia związki przyczynowo‑skutkowe między procesami i zjawiskami, formułuje wnioski;
Zakres rozszerzony
Cele kształcenia - wymagania ogólne
III. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych. Uczeń:
2) odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza informacje tekstowe, graficzne, liczbowe;
IV. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów biologicznych. Uczeń:
1) interpretuje informacje i wyjaśnia związki przyczynowo‑skutkowe między procesami i zjawiskami, formułuje wnioski;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymienia formy występowania fosforu w przyrodzie;

  • ustala zależności pomiędzy kolejnymi etapami cyklu obiegu fosforu w przyrodzie;

  • opisuje przemiany, którym podlega fosfor podczas obiegu w przyrodzie;

  • podaje przykłady praktycznego wykorzystania obiegu fosforu w przyrodzie;

  • określa rolę człowieka w obiegu fosforu.

Strategie nauczania:

  • problemowa;

  • operacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiału źródłowego;

  • mapa pojęć.

Formy pracy:

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przypomina model obiegu azotu i węgla w przyrodzie i wykorzystując ilustrację okładkową nawiązuje do obiegu fosforu w przyrodzie oraz prawa minimum Liebiga.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wymienienie etapów obiegu fosforu na podstawie analizy grafiki interaktywnej i wskazanie różnic między obiegiem tego pierwiastka a obiegiem azotu i węgla. Następnie wysłuchuje odpowiedzi uczniów i uzupełnia je w razie konieczności.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na grupy i prosi o opracowanie tematów: „droga fosforu od skały do skały przez wodę”; „droga fosforu od skały do skały przez glebę” „droga fosforu przez łańcuchy pokarmowe – ograniczenia”; „znaczenie guano dawniej i dziś” z wykorzystaniem tekstu i grafiki. Ustala formę prezentacji efektów pracy grupowej w postaci rysunków, schematów lub mapy myśli. Uczniowie mogą np. narysować odpowiedni obieg fosforu lub opisać go w postaci schematu (załącznik).

  3. Liderzy grup prezentują efekty pracy. W razie potrzeby wypowiedzi ich uzupełniają pozostali członkowie grup lub nauczyciel.

Faza podsumowująca:

W ramach podsumowania wiadomości dotyczących obiegu fosforu w przyrodzie uczniowie wykonują mapę myśli na tablicy szkolnej. Uwzględniają także wpływ człowieka na ten cykl. Cała klasa angażuje się w wykonanie zadania, kolejni uczniowie rozbudowują powstającą mapę. Nauczyciel weryfikuje poprawność informacji.

Praca domowa:

Uczniowie sprawdzą na etykietach środków czystości (proszki do prania, płyny do mycia naczyń, płyny do kąpieli) zawartość fosforanów i wykonają notatkę. Polecenie: „Czy środki chemiczne wykorzystywane w twoim gospodarstwie domowym zawierają fosforany? Dokonaj analizy informacji umieszczonych na etykietach środków czystości. Uzyskane informacje przedstaw w postaci zestawienia tabelarycznego”.

Materiały pomocnicze:

  1. Bezak‑Mazur E., Stoińska R., Rola fosforu w środowisku – praca przeglądowa, Archives of Waste Management and Environmental Protection, vol. 15 issue 3 (2013).

  2. Załącznik 1 [ilustracja].

RsNVa0F5pAUYl

Przycisk umożliwiający pobranie ilustracji. Ilustracja przedstawia schemat. Widnieje na nim napis ROLNICTWO (NAWOŻENIE) oraz SKAŁY I OSADY. Od napisów prowadzą dwie strzałki do napisu PO indeks górny minus 3 indeks dolny 4. Od niego prowadzi strzałka do napisu PRODUCENCI, dalej strzałka do napisu KONSUMENCI, strzałka do napisu REDUCENCI i kolejno znów do napisu PO indeks górny minus 3 indeks dolny 4, przez co tworzą okrąg. Napis PRODUCENCI łączy się również strzałką z napisem REDUCENCI.

Załącznik 1.
Plik DOCX o rozmiarze 27.33 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:

Najlepiej wykorzystać grafikę interaktywną do pracy grup. Można ją też wykorzystać jako podsumowanie (jeśli brak czasu na wykonanie mapy myśli) lub zadać analizę grafiki jako pracę domową.