Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Przemiany biochemiczne zachodzące w mięśniach w czasie skurczu

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
8. Poruszanie się. Uczeń:
6) wyjaśnia na podstawie schematu molekularny mechanizm skurczu mięśnia;
7) przedstawia sposoby pozyskiwania ATP niezbędnego do skurczu mięśnia;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
7) Poruszanie się. Uczeń:
g) wyjaśnia, na podstawie schematu, molekularny mechanizm skurczu mięśnia,
h) przedstawia sposoby pozyskiwania ATP niezbędnego do skurczu mięśnia,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Omówisz przemiany zachodzące w mięśniach w zależności od źródła ATP i typu włókien mięśniowych.

  • Scharakteryzujesz typy włókien mięśniowych.

  • Przedstawisz fazy skurczu mięśnia szkieletowego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • ćwiczenia interaktywne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki;

  • tekturowe pudełko z otworem („urna”).

Przed lekcją:

  1. Uczniowie samodzielnie poszukują informacji związanych z tematem lekcji i przygotowują je na zajęcia.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Prowadzący lekcję wyświetla treści z sekcji „Wprowadzenie”. Informuje uczniów o planowanym przebiegu lekcji i przedstawia kryteria sukcesu.

  2. Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel inicjuje rozmowę, korzystając z pytań postawionych we wprowadzeniu: „Co dzieje się w mięśniach w czasie skurczu? W jaki sposób dochodzi do niego?”.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu. Przedstawiają propozycje pytań nauczycielowi, który w razie potrzeby odrzuca niektóre z nich lub proponuje nowe (np. by się nie powtarzały). Uczniowie wybierają 25 pytań, które zostają umieszczone w urnie. Następnie dzielą się na 5 grup, losują 5 pytań z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.

  2. Praca z multimedium („Film samouczek”). Uczniowie w zespołach dwuosobowych zapoznają się z treścią polecenia nr 1 i wspólnie rozwiązują zadanie. Pary wskazane przez nauczyciela prezentują swoje odpowiedzi i uzasadniają je. Następnie nauczyciel wyświetla film pt. Przemiany biochemiczne zachodzące w mięśniach w czasie skurczu, a uczniowie sprawdzają, czy ich rozumowanie prowadzące do rozwiązania zadania było prawidłowe.

  3. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia od 1 do 4 (sprawdzające podstawową wiedzę dotyczącą tematu lekcji) w sekcji „Sprawdź się”. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami.

  4. Nauczyciel wyświetla ćwiczenie nr 7 i dzieli klasę na czteroosobowe grupy. Uczniowie zapoznają się z przytoczonym w zadaniu tekstem poświęconym zagadnieniu stężenia pośmiertnego, a następnie wspólnie przygotowują wyjaśnienie, w jaki sposób niska temperatura może wpływać na wystąpienie objawów stężenia. Po upływie czasu wyznaczonego przez nauczyciela grupy konfrontują swoje odpowiedzi, po czym nauczyciel wyświetla poprawne rozwiązanie zadania i w razie potrzeby odpowiada na pytania uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. Podsumowanie lekcji. Nauczyciel zadaje uczniom pytania: „Na czym polega mechanizm ślizgowy?”, „Jakie są bezpośrednie źródła energii wykorzystywane do skurczu mięśni?”, „Dlaczego dopiero po 20‑minutowej aktywności ludzki organizm zaczyna spalać tłuszcz?”, „Ile wyróżnia się faz skurczu mięśnia i jakie procesy przebiegają w każdej z nich?”, „Jakie są rodzaje miocytów i czym się charakteryzują?”.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.

Praca domowa:

  1. Dla wszystkich: wykonaj ćwiczenia nr 5 i 6.

  2. Dla chętnych: Wykonaj ćwiczenie nr 8.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu samouczka:

Film samouczek pt. Przemiany biochemiczne zachodzące w mięśniach w czasie skurczu może zostać wykorzystany także na innych lekcjach poświęconych tematowi mięśni szkieletowych.