Dla nauczyciela
Autorka: Anna Rabiega
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Geneza i przebieg integracji
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XIV. Integracja europejska. Uczeń:
1) wykazuje kulturowe i historyczne podwaliny jedności europejskiej;
2) przedstawia etapy powojennej integracji europejskiej (w aspekcie gospodarczym – od strefy wolnego handlu do wspólnego rynku) i najważniejsze postanowienia aktów prawa pierwotnego: Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Węgla i Stali, Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą, Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, traktatu fuzyjnego i Jednolitego Aktu Europejskiego.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje najważniejsze traktaty europejskie,
analizuje przyczyny kolejnych rozszerzeń integracji europejskiej,
rozważa znaczenie rozwoju instytucjonalnego Unii Europejskiej dla postępów integracji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja,
lekcja odwrócona,
analiza materiałów źródłowych,
ćwiczenia interaktywne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie zapoznają się z fragmentem deklaracji Schumana zawartym we wprowadzeniu do e‑materiałów.
2. Dyskusja: Jakie były najważniejsze założenia deklaracji? W jaki sposób stała się ona początkiem długiej drogi integracji państw europejskich? Chętna/wybrana osoba formułuje wnioski.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel przybliża klasie pojęcia poszerzania i pogłębiania integracji w ramach Unii Europejskiej. Informuje, że dzięki przygotowanym przez uczniów wpisom na osi czasu prześledzą wspólnie oba te procesy.
2. Linia chronologiczna – lekcja odwrócona. Podczas poprzednich zajęć zespół klasowy został poproszony o wykonanie ćwiczeń do multimedium – uzupełnienie linii chronologicznej według wskazówek. W zależności od możliwości uczniów można im to zadanie powierzyć do samodzielnego wykonania lub odpowiednio podzielić ich na grupy/pary.
3. Nauczyciel wyświetla linię chronologiczną na tablicy interaktywnej, a chętne/wybrane osoby prezentują rezultaty swojej pracy. Pozostali uzupełniają ich wypowiedzi.
4. Ćwiczenia interaktywne 2–7. Uczniowie rozwiązują samodzielnie i sprawdzają poprawność w e‑materiałach.
Faza podsumowująca
1. Dyskusja:
Które z przedstawionych podczas lekcji wydarzeń wydaje się Wam najistotniejsze z punktu widzenia postępów procesu integracji europejskiej?
Czy Unia Europejska powinna poszerzać się o kolejnych członków? Które z państw kandydujących powinno dołączyć do procesu integracji i dlaczego?
Czy Unia Europejska powinna pogłębiać współpracę? W jakich obszarach i dlaczego?
Po zakończeniu poszczególnych części dyskusji uczniowie zapisują wnioski. Ochotnicy przedstawiają je na forum klasy.
Praca domowa:
Ćwiczenia interaktywne 1 i 8.
Materiały pomocnicze:
M. Kicka, Państwa Bałkanów Zachodnich potencjalnie najbliżej przystąpienia do UE, kurier.pap.pl.
Sondaż dla Interii: Kogo Polacy chcieliby przyjąć do UE?, fakty.interia.pl.
R. Schuman, Deklaracja z 9 maja 1950 roku, robert‑schuman.eu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać uzupełnioną linię chronologiczną w ramach przygotowania się do lekcji powtórkowej.