Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za stan środowiska przyrodniczego Ziemi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II
Podstawa programowa
XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.
Uczeń:
10) przyjmuje postawę współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne
Uczeń:
wskazuje przyczyny degradacji środowiska,
określa, czym jest zrównoważony rozwój,
charakteryzuje zasady zrównoważonego rozwoju,
określa, co może zrobić, aby chronić środowisko przyrodnicze.
Metody i techniki nauczania: blended learning
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik
Materiały pomocnicze
Rosik‑Dulewska C., Podstawy gospodarki odpadami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020.
Tuszyńska L., Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów, Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie, Warszawa 2006.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej).
Wprowadzenie do tematu zajęć. Nauczyciel wyjaśnia, że środowisko przyrodnicze podlega ciągłym zmianom, ale za większość z nich odpowiedzialny jest człowiek.
Przedstawienie celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału. Następnie prosi, aby powiedzieli, jak człowiek wpływa na stan środowiska przyrodniczego.
Uczniowie oglądają film edukacyjny, z którego dowiadują się, jakie są źródła zanieczyszczeń, jaki charakter mają przekształcenia środowiska przez człowieka i czemu to grozi oraz jak można zapobiegać degradacji środowiska przyrodniczego, aby przyszłe pokolenia również mogły korzystać z jego zasobów. We wspólnej dyskusji uczniowie określają, czym jest zrównoważony rozwój i jakie są jego zasady.
Uczniowie w parach wykonują polecenia do filmu edukacyjnego.
Uczniowie prezentują rezultaty pracy, nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Przypomnienie celów lekcji.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.
Praca domowa
Wymień i oceń przykłady odpowiedzialnych i nieodpowiedzialnych działań ze swojego życia codziennego w kontekście ochrony i stanu środowiska przyrodniczego. Zapisz wnioski.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas zajęć poświęconych konfliktom na linii człowiek – środowisko przyrodnicze (zakres podstawowy: XIII. 8). Może znaleźć zastosowanie na lekcji poświęconej przykładom działań na rzecz ochrony geo- i bioróżnorodności (zakres rozszerzony XVIII. 10), a także podczas lekcji dotyczącej sposobów pokonywania przyrodniczych ograniczeń działalności gospodarczej człowieka i oceny ich zgodności z zasadami zrównoważonego rozwoju (zakres rozszerzony: XIX. 3).