Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Magdalena Filewicz

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za stan środowiska przyrodniczego Ziemi

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.

Uczeń:

10) przyjmuje postawę współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Ziemi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wskazuje przyczyny degradacji środowiska,

  • określa, czym jest zrównoważony rozwój,

  • charakteryzuje zasady zrównoważonego rozwoju,

  • określa, co może zrobić, aby chronić środowisko przyrodnicze.

Metody i techniki nauczania: blended learning

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, rzutnik

Materiały pomocnicze

Rosik‑Dulewska C., Podstawy gospodarki odpadami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020.

Tuszyńska L., Edukacja ekologiczna dla nauczycieli i studentów, Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP w Warszawie, Warszawa 2006.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie obecności, sprawdzenie pracy domowej).

  • Wprowadzenie do tematu zajęć. Nauczyciel wyjaśnia, że środowisko przyrodnicze podlega ciągłym zmianom, ale za większość z nich odpowiedzialny jest człowiek.

  • Przedstawienie celów lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z częścią „Przeczytaj” e‑materiału. Następnie prosi, aby powiedzieli, jak człowiek wpływa na stan środowiska przyrodniczego.

  • Uczniowie oglądają film edukacyjny, z którego dowiadują się, jakie są źródła zanieczyszczeń, jaki charakter mają przekształcenia środowiska przez człowieka i czemu to grozi oraz jak można zapobiegać degradacji środowiska przyrodniczego, aby przyszłe pokolenia również mogły korzystać z jego zasobów. We wspólnej dyskusji uczniowie określają, czym jest zrównoważony rozwój i jakie są jego zasady.

  • Uczniowie w parach wykonują polecenia do filmu edukacyjnego.

  • Uczniowie prezentują rezultaty pracy, nauczyciel czuwa nad poprawnością wypowiedzi uczniów.

Faza podsumowująca

  • Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich zaangażowanie i możliwości.

Praca domowa

  • Wymień i oceń przykłady odpowiedzialnych i nieodpowiedzialnych działań ze swojego życia codziennego w kontekście ochrony i stanu środowiska przyrodniczego. Zapisz wnioski.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny może zostać wykorzystany podczas zajęć poświęconych konfliktom na linii człowiek – środowisko przyrodnicze (zakres podstawowy: XIII. 8). Może znaleźć zastosowanie na lekcji poświęconej przykładom działań na rzecz ochrony geo- i bioróżnorodności (zakres rozszerzony XVIII. 10), a także podczas lekcji dotyczącej sposobów pokonywania przyrodniczych ograniczeń działalności gospodarczej człowieka i oceny ich zgodności z zasadami zrównoważonego rozwoju (zakres rozszerzony: XIX. 3).