Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
RUXv6azsNlLI61
Ćwiczenie 1
Dokończ zdanie

Recykling jest to... Możliwe odpowiedzi: 1. nieustanne śledzenie i rejestrowanie wielkości zanieczyszczeń środowiska przyrodni-czego oraz procesów jego degradacji i odnawiania się., 2. przywracanie naturalnych składników środowiska przyrodniczego zdewastowanych przez górnictwo i przemysł przetwórczy., 3. stosowanie zabiegów mających na celu zabezpieczenie przed zniszczeniem naturalnych siedlisk roślin i zwierząt czy tworów przyrody nieożywionej., 4. wszelkie działania gospodarcze powodujące nieodwracalne i niekorzystne zmiany środowiska przyrodniczego., 5. zastosowanie odpadów jako surowca w różnych dziedzinach gospodarki.
RE8DnvX94m8Fz1
Ćwiczenie 2
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1G6wwrTUwd1m1
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj zasoby do odpowiednich grup. Zasoby niewyczerpywalne Możliwe odpowiedzi: 1. węgiel, 2. rudy metali, 3. geoenergia, 4. woda rzek, 5. rośliny, 6. skalne, 7. energia słoneczna, 8. woda morza, 9. ropa naftowa, 10. torf, 11. gleba, 12. wiatr, 13. gaz ziemny Zasoby wyczerpywalne odnawialne Możliwe odpowiedzi: 1. węgiel, 2. rudy metali, 3. geoenergia, 4. woda rzek, 5. rośliny, 6. skalne, 7. energia słoneczna, 8. woda morza, 9. ropa naftowa, 10. torf, 11. gleba, 12. wiatr, 13. gaz ziemny Zasoby wyczerpywalne nieodnawialne Możliwe odpowiedzi: 1. węgiel, 2. rudy metali, 3. geoenergia, 4. woda rzek, 5. rośliny, 6. skalne, 7. energia słoneczna, 8. woda morza, 9. ropa naftowa, 10. torf, 11. gleba, 12. wiatr, 13. gaz ziemny
R1ZwGHavoWilO2
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. W żółtym pojemniku na śmieci znajdują się metale i tworzywa..., 2. Ponowne przetworzenie odpadów., 3. Tworzy warstwę ochronną Ziemi, odmiana tlenu., 4. Kolor kontenera na szkło kolorowe, 5. Zanieczyszczenie powietrza unoszące się nad miastem., 6. Proces „porządkowania” śmieci., 7. Jego siłę zamieniamy za pomocą wiatraków na prąd., 8. Materiał, z którego zrobiona jest ekologiczna reklamówka.
RgrkU5AlrkBdX
Ćwiczenie 4
Uzupełnij tekst prawidłowymi zwrotami. 1. W żółtym pojemniku na śmieci znajdują się metale i tworzywa 1. PAPIER, 2. ZIELONY, 3. SZTUCZNE, 4. SEGREGACJA, 5. WIATR, 6. SMOG, 7. RECYKLING, 8. OZON.
2. Ponowne przetworzenie odpadów to 1. PAPIER, 2. ZIELONY, 3. SZTUCZNE, 4. SEGREGACJA, 5. WIATR, 6. SMOG, 7. RECYKLING, 8. OZON.
3. Tworzy warstwę ochronną Ziemi, odmiana tlenu. To 1. PAPIER, 2. ZIELONY, 3. SZTUCZNE, 4. SEGREGACJA, 5. WIATR, 6. SMOG, 7. RECYKLING, 8. OZON.
4. Kolor kontenera na szkło jest 1. PAPIER, 2. ZIELONY, 3. SZTUCZNE, 4. SEGREGACJA, 5. WIATR, 6. SMOG, 7. RECYKLING, 8. OZON.
5. Zjawisko atmosferyczne powstałe w wyniku wymieszania się mgły z dymem i spalinami. To 1. PAPIER, 2. ZIELONY, 3. SZTUCZNE, 4. SEGREGACJA, 5. WIATR, 6. SMOG, 7. RECYKLING, 8. OZON.
6. Proces „porządkowania” śmieci to 1. PAPIER, 2. ZIELONY, 3. SZTUCZNE, 4. SEGREGACJA, 5. WIATR, 6. SMOG, 7. RECYKLING, 8. OZON.
7. Jego siłę zamieniamy za pomocą wiatraków na prąd. To 1. PAPIER, 2. ZIELONY, 3. SZTUCZNE, 4. SEGREGACJA, 5. WIATR, 6. SMOG, 7. RECYKLING, 8. OZON.
8. Materiał, z którego zrobiona jest ekologiczna reklamówka.
To 1. PAPIER, 2. ZIELONY, 3. SZTUCZNE, 4. SEGREGACJA, 5. WIATR, 6. SMOG, 7. RECYKLING, 8. OZON.
RDKYVtnH3Fegu2
Ćwiczenie 5
Zaznacz poprawną odpowiedź.

"Polega na przywracaniu terenów zniszczonych w wyniku działalności człowieka, do ich pierwotnego stanu” – mowa o: Możliwe odpowiedzi: 1. reaktywacji, 2. rekultywacji, 3. reanimacji, 4. reinscenizacji
RFnoQjMvQ0Bu62
Ćwiczenie 6
Jakie są przejawy szkodliwej działalności człowieka związane z rozwojem przemysłu, transportu i urbanizacji? Wskaż fałszywą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. powiększanie się dziury ozonowej, degradacja roślinności, 2. wzrost naturalnego efektu cieplarnianego, 3. kwaśne deszcze, zakwaszenie gleb, 4. eutrofizacja i skażenie wód
RTnvEOnRbdVbo2
Ćwiczenie 7
Do jakiego kontenera wrzucisz odpady przedstawione poniżej? żółty Możliwe odpowiedzi: 1. czyste foliowe torebki, 2. szklane butelki, 3. słoiki po żywności, 4. opakowania kartonowe, 5. torby i worki papierowe, 6. resztki żywności (bez mięsa i kości), 7. plastikowe butelki po napojach, 8. fusy po kawie i herbacie, 9. obierki, 10. zeszyty, 11. kartoniki po mleku, 12. ulotki, 13. szklane opakowania po kosmetykach, 14. czyste opakowania metalowe zielony Możliwe odpowiedzi: 1. czyste foliowe torebki, 2. szklane butelki, 3. słoiki po żywności, 4. opakowania kartonowe, 5. torby i worki papierowe, 6. resztki żywności (bez mięsa i kości), 7. plastikowe butelki po napojach, 8. fusy po kawie i herbacie, 9. obierki, 10. zeszyty, 11. kartoniki po mleku, 12. ulotki, 13. szklane opakowania po kosmetykach, 14. czyste opakowania metalowe niebieski Możliwe odpowiedzi: 1. czyste foliowe torebki, 2. szklane butelki, 3. słoiki po żywności, 4. opakowania kartonowe, 5. torby i worki papierowe, 6. resztki żywności (bez mięsa i kości), 7. plastikowe butelki po napojach, 8. fusy po kawie i herbacie, 9. obierki, 10. zeszyty, 11. kartoniki po mleku, 12. ulotki, 13. szklane opakowania po kosmetykach, 14. czyste opakowania metalowe brązowy Możliwe odpowiedzi: 1. czyste foliowe torebki, 2. szklane butelki, 3. słoiki po żywności, 4. opakowania kartonowe, 5. torby i worki papierowe, 6. resztki żywności (bez mięsa i kości), 7. plastikowe butelki po napojach, 8. fusy po kawie i herbacie, 9. obierki, 10. zeszyty, 11. kartoniki po mleku, 12. ulotki, 13. szklane opakowania po kosmetykach, 14. czyste opakowania metalowe
RGTqxiopgFSR22
Ćwiczenie 8
Zaznacz prawidłowe dokończenia zdania.

Termin "rozwój zrównoważony" oznacza: Możliwe odpowiedzi: 1. rozwijanie sieci drogowej i kolejowej w lepiej uprzemysłowionych regionach kraju., 2. korzystanie ze środowiska naturalnego w sposób pozwalający na to samo przyszłym pokoleniom., 3. takie gospodarowanie środowiskiem, które nie uszczupla jego zasobów., 4. zahamowanie rozwoju technologii w celu ochrony środowiska.
31
Ćwiczenie 9

Na podstawie tekstu źródłowego wykonaj polecenia.

Problem rozwoju społeczno‑gospodarczego początku XXI wieku zmierza w kierunku poszanowania przez ludzkość zasobów środowiska naturalnego, którego przejawem jest koncepcja ekorozwoju. Początki ekorozwoju związane są z latami 70. XX wieku. Termin ekorozwój został wprowadzony w czasie konferencji ONZ w Sztokholmie w 1972 roku. Sprecyzowanie tego pojęcia miało miejsce w 1975 roku na III Sesji Zarządzającej Programem Narodów Zjednoczonych ds. Środowiska, podczas której przyjęto tezę, że społeczeństwo realizujące ideę ekorozwoju to społeczeństwo uznające nadrzędność wymogów ekologicznych, które nie mogą być zakłócone przez wzrost cywilizacji oraz rozwój kulturalny i gospodarczy, zdolne do samosterowania swoim rozwojem w celu utrzymania homeostazy i symbiozy z przyrodą, a więc respektujące oszczędną produkcję i konsumpcję oraz wykorzystanie odpadów, dbające o przyszłościowe konsekwencje podejmowanych działań, a więc także o potrzeby i zdrowie przyszłych pokoleń. Zrównoważony rozwój ma na celu […] zachowanie równowagi między trzema systemami, które stanowią: system społeczny (społeczeństwo), system gospodarczy (ekonomiczny) oraz system środowiska naturalnego. W świetle ekorozwoju, rozwój społeczno‑gospodarczy musi być podporządkowany realizacji ochrony środowiska naturalnego i racjonalnemu wykorzystywaniu zasobów naturalnych. Ekorozwój jako koncepcja rozwoju lokalnego wywiera permanentny wpływ na kształtowanie relacji między jednostkami samorządu terytorialnego oraz między przedsiębiorstwami. Jednym z czynników umożliwiających […] ekorozwój w przedsiębiorstwach jest kultura organizacyjna jako miękki element zarządzania. Jeden z podstawowych dokumentów porządkujących wiedzę oraz praktykę w realizacji ekorozwoju to […] Agenda 21. Jest to zestaw zaleceń i kierunków działań, jakie powinniśmy podejmować na rzecz zrównoważonego rozwoju w perspektywie XXI wieku. Agenda 21 to jeden z podstawowych dokumentów Konferencji Narodów Zjednoczonych „Środowisko i Rozwój” (Szczytu Ziemi), która miała miejsce w Rio de Janeiro, w czerwcu 1992 roku. Jest to obszerny (liczący prawie 600 stron) dokument oparty na 27 zasadach Karty Ziemi. Przedstawia porozumienie osiągnięte przez 179 państw.

Indeks dolny Źródło: M.A. Leśniewski, Ekorozwój - wyzwanie XXI wieku, kfn.ujk.edu.pl (dostęp 5.07.2021). Indeks dolny koniec

a) Wyjaśnij, czym jest ekorozwój.

b) Określ cechy społeczeństwa realizującego ideę ekorozwoju.

c) Wyjaśnij, czym jest Agenda 21. Gdzie i kiedy została przedstawiona?

ROPDKOuOJJO6v
(Uzupełnij).