Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Jarosław Woźniak, Aneta Rogalska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Jak obliczyć granicę funkcji w nieskończoności?

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, poziom rozszerzony

Podstawa programowa:

XIII. Optymalizacja i rachunek różniczkowy.

Zakres rozszerzony.

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1) oblicza granice funkcji (w tym jednostronne).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • oblicza granicę w nieskończoności funkcji wymiernej.

  • oblicza granicę w nieskończoności funkcji opartej na funkcji wykładniczej.

  • oblicza granicę w nieskończoności funkcji niewymiernej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • analiza przypadku;

  • pogadanka z wykorzystaniem prezentacji;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery multimedialne z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie podstawowych informacji dotyczących granic funkcji elementarnych.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w grupach metodą analizy przypadku. Analizują przykłady zawarte w części „Przeczytaj”.

  2. Następnie uczniowie opracowują wspólnie mapę myśli dotyczącą obliczania granic poszczególnych typów funkcji.

  3. Nauczyciel wyświetla i omawia prezentację. Uczniowie uzupełniają mapę myśli o dodatkowe informacje.

  4. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 1 – 6 z sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Po ustalonym czasie nauczyciel sprawdza odpowiedzi uczniów, wyjaśnia pomyłki, omawia poprawne rozwiązania na forum klasy.

Praca domowa:

  • Uczniowie rozwiązują ćwiczenie 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się” oraz Polecenie 2 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Prezentację multimedialną można wykorzystać jako powtórzenie przed sprawdzianem lub jako przypomnienie wiadomości przy temacie „Asymptota pozioma wykresu funkcji”.