Autor: Gabriela Iwińska

Przedmiot: Chemia

Temat: Czym jest mocznik i jak zbudowana jest jego cząsteczka?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XVIII. Związki organiczne zawierające azot. Uczeń:

9) analizuje budowę cząsteczki mocznika (m.in. brak fragmentu węglowodorowego) i wynikające z niej właściwości, wskazuje na jego zastosowania (nawóz sztuczny, produkcja leków, tworzyw sztucznych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje podobieństwo mocznika do kwasu węglowego;

  • omawia budowę cząsteczki mocznika;

  • wymienia, z jakich grup funkcyjnych jest zbudowana cząsteczka mocznika;

Strategie nauczania:

  • strategia asocjacyjna;

  • IBSE (nauczanie przez dociekanie naukowe).

Metody i techniki nauczania:

  • analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;

  • dyskusja;

  • technika zdań podsumowujących;

  • rozmowa kierowana;

  • film;

  • eksperyment chemiczny.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Prowadzący prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.

  2. Nauczyciel czyta temat lekcji: „Czym jest mocznik i jak zbudowana jest jego cząsteczka?” oraz cele i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.

  3. Uczniowie poszukują odpowiedzi na zadane przez siebie pytania w pkt. pierwszym w e‑materiale, w podręcznikach tradycyjnych oraz ewentualnie w internecie. Nauczyciel poszerza zdobyte informacje, tłumaczy niejasności lub koryguje błędne spostrzeżenia. Podopieczni mogą postawić następne pytania po zapoznaniu się z treścią ,,Przeczytaj''.”

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla pytanie na rzutniku: które gałęzie przemysłu wykorzystują właściwości mocznika? Uczniowie zgłaszają swoje propozycje.

  2. Uczniowie zapoznają się z filmem „Czym jest mocznik i w jaki sposób zbudowana jest cząsteczka mocznika?”, na podstawie którego poznają właściwości fizyczne i chemiczne mocznika oraz w jaki sposób zbudowana jest jego cząsteczka. Film podaje również odpowiedź na pytanie nauczyciela, zadane w pkt. pierwszym.

  3. Uczniowie w parach sprawdzają, co zapamiętali w trakcie filmu, rozwiązując załączone do multimedium polecenie.

  4. Eksperyment chemiczny – „Badanie hydrolizy mocznika w środowisku kwasowym i zasadowym”. Teraz uczniowie wykorzystają wiedzę zdobytą w e‑materiale oraz multimedium bazowym. Nauczyciel poprzez losowanie dzieli uczniów na grupy. Zadaniem uczniów jest przeprowadzenie hydrolizy mocznika w  środowisku kwasowym i zasadowym. Uczniowie wybierają odpowiednie szkło i odczynniki znajdujące się na stole laboratoryjnym, a następnie przeprowadzają eksperyment wg instrukcji podanej w karcie pracy ucznia. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia, obserwują zmiany podczas eksperymentu, proponują równania reakcji chemicznych, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Następnie na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  5. Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia nr 3‑6 – od najprostszych do najtrudniejszych. Uczniowie wykonują zadania w parach. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają rozwiązania. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.

  6. Nauczyciel ponownie wyświetla pytanie zadane na początku lekcji. Prosi uczniów o to, by raz jeszcze udzielili na nie odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Jako podsumowanie nauczyciel prosi uczniów o skomentowanie podanych odpowiedzi na pytanie zadane na początku fazy realizacyjnej. Prosi te osoby, których odpowiedź różniła się za pierwszym i drugim razem, dlaczego najpierw podały inną odpowiedź. Z czego to wynikało? Czym się sugerowali? Uczniowie argumentują swoje wybory.

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

    • Przypomniałem/łam sobie, że...

    • Co było dla mnie łatwe...

    • Czego się nauczyłem/łam...

    • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują pozostałe zadania z e‑materiału – zestaw ćwiczeń.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): czym jest mocznik? Jak jest zbudowany? Jakie są jego zastosowania?

  2. Doświadczenie:

Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statyw do probówek, łyżeczki, pipety, rurki szklane odprowadzające z korkiem, bagietki.

Odczynniki chemiczne: mocznik, kwas siarkowy(VI), woda destylowana, zasada sodowa, uniwersalny papierek wskaźnikowy, woda wapienna.

  1. Karta pracy ucznia:

R1UA98JH7rxkL

Plik PDF o rozmiarze 98.05 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Medium w sekcji „Film samouczek” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału w temacie „Czym jest mocznik i jak zbudowana jest jego cząsteczka?”.