Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Czym jest mocznik i jak zbudowana jest jego cząsteczka?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
XVIII. Związki organiczne zawierające azot. Uczeń:
9) analizuje budowę cząsteczki mocznika (m.in. brak fragmentu węglowodorowego) i wynikające z niej właściwości, wskazuje na jego zastosowania (nawóz sztuczny, produkcja leków, tworzyw sztucznych).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje podobieństwo mocznika do kwasu węglowego;
omawia budowę cząsteczki mocznika;
wymienia, z jakich grup funkcyjnych jest zbudowana cząsteczka mocznika;
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna;
IBSE (nauczanie przez dociekanie naukowe).
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących;
rozmowa kierowana;
film;
eksperyment chemiczny.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego;
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Prowadzący prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Nauczyciel czyta temat lekcji: „Czym jest mocznik i jak zbudowana jest jego cząsteczka?” oraz cele i prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Uczniowie poszukują odpowiedzi na zadane przez siebie pytania w pkt. pierwszym w e‑materiale, w podręcznikach tradycyjnych oraz ewentualnie w internecie. Nauczyciel poszerza zdobyte informacje, tłumaczy niejasności lub koryguje błędne spostrzeżenia. Podopieczni mogą postawić następne pytania po zapoznaniu się z treścią ,,Przeczytaj''.”
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla pytanie na rzutniku: które gałęzie przemysłu wykorzystują właściwości mocznika? Uczniowie zgłaszają swoje propozycje.
Uczniowie zapoznają się z filmem „Czym jest mocznik i w jaki sposób zbudowana jest cząsteczka mocznika?”, na podstawie którego poznają właściwości fizyczne i chemiczne mocznika oraz w jaki sposób zbudowana jest jego cząsteczka. Film podaje również odpowiedź na pytanie nauczyciela, zadane w pkt. pierwszym.
Uczniowie w parach sprawdzają, co zapamiętali w trakcie filmu, rozwiązując załączone do multimedium polecenie.
Eksperyment chemiczny – „Badanie hydrolizy mocznika w środowisku kwasowym i zasadowym”. Teraz uczniowie wykorzystają wiedzę zdobytą w e‑materiale oraz multimedium bazowym. Nauczyciel poprzez losowanie dzieli uczniów na grupy. Zadaniem uczniów jest przeprowadzenie hydrolizy mocznika w środowisku kwasowym i zasadowym. Uczniowie wybierają odpowiednie szkło i odczynniki znajdujące się na stole laboratoryjnym, a następnie przeprowadzają eksperyment wg instrukcji podanej w karcie pracy ucznia. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, rysują schemat doświadczenia, obserwują zmiany podczas eksperymentu, proponują równania reakcji chemicznych, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Następnie na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia nr 3‑6 – od najprostszych do najtrudniejszych. Uczniowie wykonują zadania w parach. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają odpowiedzi, a reszta klasy wspólnie ustosunkowuje się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Prowadzący zapowiada uczniom, że w kolejnym kroku będą rozwiązywać ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”. Każdy z uczniów robi to samodzielnie. Po ustalonym czasie wybrani uczniowie przedstawiają rozwiązania. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej.
Nauczyciel ponownie wyświetla pytanie zadane na początku lekcji. Prosi uczniów o to, by raz jeszcze udzielili na nie odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel prosi uczniów o skomentowanie podanych odpowiedzi na pytanie zadane na początku fazy realizacyjnej. Prosi te osoby, których odpowiedź różniła się za pierwszym i drugim razem, dlaczego najpierw podały inną odpowiedź. Z czego to wynikało? Czym się sugerowali? Uczniowie argumentują swoje wybory.
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe zadania z e‑materiału – zestaw ćwiczeń.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): czym jest mocznik? Jak jest zbudowany? Jakie są jego zastosowania?
Doświadczenie:
Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statyw do probówek, łyżeczki, pipety, rurki szklane odprowadzające z korkiem, bagietki.
Odczynniki chemiczne: mocznik, kwas siarkowy(VI), woda destylowana, zasada sodowa, uniwersalny papierek wskaźnikowy, woda wapienna.
Karta pracy ucznia:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium w sekcji „Film samouczek” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału w temacie „Czym jest mocznik i jak zbudowana jest jego cząsteczka?”.