Dla nauczyciela
Autor: Agnieszka Pieszalska
Przedmiot: biologia
Temat: Budowa i rodzaje nerwów
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia budowę nerwu;
przedstawia nerwy jako struktury wchodzące w skład obwodowego układu nerwowego;
dokonuje podziału funkcjonalnego nerwów;
charakteryzuje nerwy czuciowe, ruchowe, kojarzeniowe, uwzględniając kierunek przewodzenia bodźca oraz ich rolę w przewodzeniu impulsów nerwowych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
strategia kształcenia wyprzedzającego;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa kierowana;
analiza tekstu źródłowego;
gwiazda pytań;
niedokończone zdania;
ćwiczenia interaktywne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
pięć arkuszy papieru A3 z gwiazdą pytań, flamastry.
Przed lekcją:
Uczniowie porządkują zdobyte na poprzednich lekcjach informacje na temat budowy komórki nerwowej oraz przewodzenia impulsu w komórce nerwowej.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel zadaje pytania:
Czym są nerwy?
Jak jest zbudowana komórka nerwowa?
Jak jest przekazywany impuls w komórce nerwowej?
Jaką funkcję pełnią nerwy?
Nauczyciel przedstawia cele lekcji i omawia jej przebieg.
Faza realizacyjna:
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią e‑materiału w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Każda otrzymuje arkusz papieru A3 z ilustracją gwiazdy i flamastry. Zadaniem każdego zespołu jest umieszczenie na ramionach gwiazdy pytań dotyczących budowy i rodzajów nerwów (przykładowa gwiazda została zamieszczona w materiałach pomocniczych).
Po napisaniu pytań każda grupa przekazuje swój arkusz z gwiazdą innemu zespołowi, zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. Teraz wszystkie grupy udzielają odpowiedzi na zadane pytania, zapisując je na arkuszu.
Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia niezbędne informacje lub koryguje błędy.
Nauczyciel wyświetla animację 3D przedstawiającą budowę nerwu i prosi uczniów, by w parach omówili elementy wchodzące w skład tej struktury, celem utrwalenia zdobytej wcześniej wiedzy.
Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 7 (dotyczące różnic w unerwieniu mięśni szkieletowych i gładkich) oraz ćwiczenie nr 8 (o stwardnieniu rozsianym). Wspólnie z nauczycielem omawiają prawidłowe rozwiązania.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wybiera ucznia, którego zadaniem jest dokończenie odczytanego stwierdzenia (zob. materiały pomocnicze). Jeśli uczeń poprawnie wykona zadanie, wskazuje swojego następcę. W przypadku udzielenia złej odpowiedzi zadanie przejmuje osoba zgłaszająca się.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 6.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji 3D:
Animacja 3D może być wykorzystana na lekcjach o nerwach rdzeniowych.