Autor: Agnieszka Pieszalska

Przedmiot: biologia

Temat: Budowa i rodzaje nerwów

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
7. Regulacja nerwowa. Uczeń:
5) przedstawia budowę i funkcje mózgu, rdzenia kręgowego i nerwów;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
6) Regulacja nerwowa. Uczeń:
g) przedstawia budowę i funkcje mózgu, rdzenia kręgowego i nerwów człowieka,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia budowę nerwu;

  • przedstawia nerwy jako struktury wchodzące w skład obwodowego układu nerwowego;

  • dokonuje podziału funkcjonalnego nerwów;

  • charakteryzuje nerwy czuciowe, ruchowe, kojarzeniowe, uwzględniając kierunek przewodzenia bodźca oraz ich rolę w przewodzeniu impulsów nerwowych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • strategia kształcenia wyprzedzającego;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa kierowana;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • gwiazda pytań;

  • niedokończone zdania;

  • ćwiczenia interaktywne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • pięć arkuszy papieru A3 z gwiazdą pytań, flamastry.

Przed lekcją:

Uczniowie porządkują zdobyte na poprzednich lekcjach informacje na temat budowy komórki nerwowej oraz przewodzenia impulsu w komórce nerwowej.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel zadaje pytania:

    • Czym są nerwy?

    • Jak jest zbudowana komórka nerwowa?

    • Jak jest przekazywany impuls w komórce nerwowej?

    • Jaką funkcję pełnią nerwy?

  2. Nauczyciel przedstawia cele lekcji i omawia jej przebieg.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią e‑materiału w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup. Każda otrzymuje arkusz papieru A3 z ilustracją gwiazdy i flamastry. Zadaniem każdego zespołu jest umieszczenie na ramionach gwiazdy pytań dotyczących budowy i rodzajów nerwów (przykładowa gwiazda została zamieszczona w materiałach pomocniczych).

  3. Po napisaniu pytań każda grupa przekazuje swój arkusz z gwiazdą innemu zespołowi, zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara. Teraz wszystkie grupy udzielają odpowiedzi na zadane pytania, zapisując je na arkuszu.

  4. Po upływie wyznaczonego czasu grupy prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia niezbędne informacje lub koryguje błędy.

  5. Nauczyciel wyświetla animację 3D przedstawiającą budowę nerwu i prosi uczniów, by w parach omówili elementy wchodzące w skład tej struktury, celem utrwalenia zdobytej wcześniej wiedzy.

  6. Uczniowie wykonują ćwiczenie nr 7 (dotyczące różnic w unerwieniu mięśni szkieletowych i gładkich) oraz ćwiczenie nr 8 (o stwardnieniu rozsianym). Wspólnie z nauczycielem omawiają prawidłowe rozwiązania.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wybiera ucznia, którego zadaniem jest dokończenie odczytanego stwierdzenia (zob. materiały pomocnicze). Jeśli uczeń poprawnie wykona zadanie, wskazuje swojego następcę. W przypadku udzielenia złej odpowiedzi zadanie przejmuje osoba zgłaszająca się.

  2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów na lekcji.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia interaktywne od 1 do 6.

Materiały pomocnicze:

R1Vw2MtWpWxeG

Załącznik 1. Przykładowa gwiazda pytań.
Plik PDF o rozmiarze 165.88 KB w języku polskim
RiVYe21zKxiGy

Załącznik 2. Niedokończone zdania.
Plik PDF o rozmiarze 172.55 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji 3D:

Animacja 3D może być wykorzystana na lekcjach o nerwach rdzeniowych.