Dla nauczyciela
Autor: Michał Niedźwiedź
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wyznaczanie pierwiastków całkowitych wielomianu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) znajduje pierwiastki całkowite i wymierne wielomianu o współczynnikach całkowitych;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne
Uczeń:
stosuje twierdzenie pozwalające wyznaczyć wszystkie całkowite pierwiastki wielomianu o współczynnikach całkowitych;
udowadnia twierdzenie o pierwiastkach całkowitych wielomianu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
rozmowa nauczająca w oparciu o treści zawarte w sekcji „Infografika” i ćwiczenia interaktywne;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel pokazuje uczniom przykład równania wielomianowego, którego nie można łatwo rozwiązać wyłączając wspólny czynnik przed nawias. Uczniowie przez chwilę próbują samodzielnie rozwiązać równanie stosując poznane dotychczas metody.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel podaje Twierdzenie o pierwiastkach całkowitych wielomianu o współczynnikach całkowitych wraz z dowodem.
Uczniowie, pod kierunkiem nauczyciela, analizują przykłady przedstawione na infografice.
Nauczyciel, z pomocą uczniów, rozwiązuje Przykład 1.
Uczniowie w parach rozwiązują Przykład 3, wybrana osoba prezentuje rozwiązanie na tablicy.
Uczniowie w kilkuosobowych grupach zastanawiają się nad Przykładem 2, zwracając uwagę na budowę twierdzenia (warunek konieczny vs warunek dostateczny).
Pozostając w grupach uczniowie grają w memory (Ćwiczenie 7), nauczyciel nadzoruje pracę grup.
Faza podsumowująca:
Uczniowie samodzielnie redagują notatkę z lekcji oraz rozwiązują Ćwiczenie 1 i 2.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, które nie zostały dokończone na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Pierwiastki równańPierwiastki równań
Wskazówki metodyczne:
Infografika może zostać wykorzystana jako materiał służący powtórzeniu materiału na temat „Wyznaczanie pierwiastków wielomianu”.