Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Nie dam się zjeść

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
X. Ekologia. Uczeń:
13) przedstawia obronne adaptacje ofiar drapieżników, żywicieli pasożytów oraz zjadanych roślin;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XVII. Ekologia.
3. Ekologia ekosystemu. Ochrona i gospodarka ekosystemami. Uczeń:
6) przedstawia adaptacje obronne ofiar drapieżników, żywicieli pasożytów oraz zjadanych roślin;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Podasz przykłady gatunków roślin, które wykształciły mechanizmy obronne.

  • Przedstawisz przykłady przystosowań roślin do obrony przed zwierzętami roślinożernymi.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • skrzynka odkryć;

  • gra dydaktyczna;

  • mapa pojęć.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • materiał roślinny (skrzynki odkryć).

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Uczniowie przypominają sobie informacje na temat mechanizmów obronnych roślin z lekcji „Roślinożerność – przystosowania roślinożerców i mechanizmy obronne roślin”. Wyszukują również w Internecie ciekawostki na temat różnych przystosowań u roślin.

  3. Nauczyciel przygotowuje trzy stanowiska pracy. Na każdym stanowisku umieszcza „skrzynkę odkryć”, w której znajdują się:
    – stanowisko 1 – np. gałązka jeżyny, kaktus (lub inna roślina mająca kolce, ciernie, ostre brzegi liści) i pokrzywa (lub inna roślina drażniąca);
    – stanowisko 2 – np. konwalia, cis (lub inna roślina trująca) i wilcze jagody, owoce kaliny (lub inna roślina o owocach podobnych do jadalnych);
    – stanowisko 3 – np. wrotycz (lub inna roślina odstraszająca smakiem, zapachem, wyglądem) i bluszcz (lub inna roślina wytwarzająca kryształy szczawianu wapnia).

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.

  2. Odwołanie do wcześniejszej wiedzy. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Co wiesz na ten temat?”. Prosi wybranego ucznia o zapisywanie propozycji.

Faza realizacyjna:

  1. Skrzynka odkryć. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy i wyjaśnia uczniom zasady pracy: w „skrzynkach odkryć” znajduje się materiał roślinny; zadaniem uczniów jest określenie, jaki rodzaj mechanizmu obronnego występuje u poszczególnych okazów. Prowadzący lekcję wyznacza czas pracy przy każdym stanowisku (5 min).
    Każda z grup podchodzi do wyznaczonego stanowiska pracy i z przygotowanej skrzynki wyjmuje okazy. Dokonuje ich obserwacji. Następnie, korzystając z e‑materiału, uczniowie wspólnie przygotowują o nich informacje.
    Po upływie wyznaczonego czasu grupy przechodzą na kolejne stanowiska.
    Nauczyciel kontroluje pracę grup, wyjaśnia ewentualne wątpliwości. Uczniowie prezentują przygotowane informacje, uzupełniają braki, korygują błędy.

  2. Praca z multimedium („Gra edukacyjna”). Uczniowie dzielą się na zespoły i rozwiązują pytania quizowe. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel ogłasza zwycięską drużynę.

  3. Uczniowie wykonują polecenie 2: „Ułóż pytanie quizowe dotyczące sposobów obrony roślin przed roślinożercami, w którym zawrzesz informacje na temat obrony biernej roślin”. Gotowe pytanie przekazują do rozwiązania osobie z pary.

  4. Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie nr 8 („Określ, czy w celu zapewnienia sobie najlepszych warunków do życia rośliny powinny odstraszać wszystkich roślinożerców. Odpowiedź uzasadnij”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie porównują swoje odpowiedzi z najbliżej siedzącymi sąsiadami. Nauczyciel w razie trudności naprowadza podopiecznych na właściwe rozwiązania lub wyjaśnia wątpliwości.

Faza podsumowująca:

  1. Klasa wspólnie wykonuje mapę pojęć podsumowującą zajęcia.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W tym kontekście dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji oraz wyjaśnia wątpliwości uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia od 1 do 7 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

  • Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Gra edukacyjna” na lekcji „Roślinożerność – przystosowania roślinożerców i mechanizmy obronne roślin”.