Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Nie dam się zjeść
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Podasz przykłady gatunków roślin, które wykształciły mechanizmy obronne.
Przedstawisz przykłady przystosowań roślin do obrony przed zwierzętami roślinożernymi.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
skrzynka odkryć;
gra dydaktyczna;
mapa pojęć.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
materiał roślinny (skrzynki odkryć).
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie przypominają sobie informacje na temat mechanizmów obronnych roślin z lekcji „Roślinożerność – przystosowania roślinożerców i mechanizmy obronne roślin”. Wyszukują również w Internecie ciekawostki na temat różnych przystosowań u roślin.
Nauczyciel przygotowuje trzy stanowiska pracy. Na każdym stanowisku umieszcza „skrzynkę odkryć”, w której znajdują się:
– stanowisko 1 – np. gałązka jeżyny, kaktus (lub inna roślina mająca kolce, ciernie, ostre brzegi liści) i pokrzywa (lub inna roślina drażniąca);
– stanowisko 2 – np. konwalia, cis (lub inna roślina trująca) i wilcze jagody, owoce kaliny (lub inna roślina o owocach podobnych do jadalnych);
– stanowisko 3 – np. wrotycz (lub inna roślina odstraszająca smakiem, zapachem, wyglądem) i bluszcz (lub inna roślina wytwarzająca kryształy szczawianu wapnia).
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Odwołanie do wcześniejszej wiedzy. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Co wiesz na ten temat?”. Prosi wybranego ucznia o zapisywanie propozycji.
Faza realizacyjna:
Skrzynka odkryć. Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy i wyjaśnia uczniom zasady pracy: w „skrzynkach odkryć” znajduje się materiał roślinny; zadaniem uczniów jest określenie, jaki rodzaj mechanizmu obronnego występuje u poszczególnych okazów. Prowadzący lekcję wyznacza czas pracy przy każdym stanowisku (5 min).
Każda z grup podchodzi do wyznaczonego stanowiska pracy i z przygotowanej skrzynki wyjmuje okazy. Dokonuje ich obserwacji. Następnie, korzystając z e‑materiału, uczniowie wspólnie przygotowują o nich informacje.
Po upływie wyznaczonego czasu grupy przechodzą na kolejne stanowiska.
Nauczyciel kontroluje pracę grup, wyjaśnia ewentualne wątpliwości. Uczniowie prezentują przygotowane informacje, uzupełniają braki, korygują błędy.Praca z multimedium („Gra edukacyjna”). Uczniowie dzielą się na zespoły i rozwiązują pytania quizowe. Nauczyciel wraz z uczniami określa zasady rywalizacji i punktowania dobrych odpowiedzi (np. gra na czas lub na liczbę poprawnych odpowiedzi). Przeprowadzenie gry w klasie. Nauczyciel lub wybrany uczeń dba o prawidłowy przebieg quizu zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami. Nauczyciel ogłasza zwycięską drużynę.
Uczniowie wykonują polecenie 2: „Ułóż pytanie quizowe dotyczące sposobów obrony roślin przed roślinożercami, w którym zawrzesz informacje na temat obrony biernej roślin”. Gotowe pytanie przekazują do rozwiązania osobie z pary.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie nr 8 („Określ, czy w celu zapewnienia sobie najlepszych warunków do życia rośliny powinny odstraszać wszystkich roślinożerców. Odpowiedź uzasadnij”) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie porównują swoje odpowiedzi z najbliżej siedzącymi sąsiadami. Nauczyciel w razie trudności naprowadza podopiecznych na właściwe rozwiązania lub wyjaśnia wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Klasa wspólnie wykonuje mapę pojęć podsumowującą zajęcia.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W tym kontekście dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji oraz wyjaśnia wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 7 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Gra edukacyjna” na lekcji „Roślinożerność – przystosowania roślinożerców i mechanizmy obronne roślin”.