Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Justyna Mikołajczyk

Przedmiot: chemia

Temat: Jakie funkcje pełnią cukry?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:

1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:

2) wskazuje na związek właściwości różnorodnych substancji z ich zastosowaniami i ich wpływem na środowisko naturalne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje rolę cukrów w przyrodzie;

  • omawia funkcję sacharydów w organizmach roślinnych i zwierzęcych;

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • mapa myśli;

  • technika gadająca ściana;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu/smartfony,tablety;

  • słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny;

  • aplikacja Mentimeter.

Przed lekcją

  1. Uczniowie przypominają sobie budowę sacharydów.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje pytanie: Czy da się żyć bez węglowodanów?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół terminu funkcje cukrów. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na 8 grup (każda grupa opracowuje jeden rodzaj cukru: glukoza, fruktoza, ryboza, sacharoza, laktoza, skrobia, celuloza, glikogen) oraz rozdaje arkusze papieru A2 i mazaki. Uczniowie w swoim opracowaniu winni uwzględnić wzór sumaryczny cukru, właściwości fizyczne oraz funkcje cukru w organizmie roślinnym i zwierzęcym oraz rolę jego w życiu człowieka. Podopieczni mogą korzystać z dostępnych źródeł informacji, w tym z e‑materiału. wykorzystują również infografikę interaktywną. Technika z jakiej mają skorzystać to mapa myśli. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Po minionym czasie liderzy prezentują rezultaty pracy grupowej z wykorzystaniem techniki gadająca ściana. Nauczyciel weryfikuje poprawność merytoryczną wypowiedzi uczniów.

  2. Na tablicy interaktywnej uczniowie tworzą jedną wspólną mapę myśli dla sacharydów uwzględniając jedynie funkcje tych cukrów. Uczniowie przerysowują tą mapę do zeszytów.

  3. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale - sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: Co to są sacharydy? Jaką rolę pełnią cukry w gospodarce człowieka? Jakie funkcje pełnią węglowodany w organizmach roślinnych i zwierzęcych?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co bylo dla mnie latwe...

  • Czego się nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w w e‑materiale - sprawdź się, których nie zdążyli wykonać na lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

grafika interaktywna może być wykorzystana podczas przygotowywania się do zajęć lub do powtórki przed sprawdzianem.

Materiały pomocnicze:

  1. Arkusze papieru A2, mazaki, glutaki.

2. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co to są sacharydy?

  • Jaką rolę pełnią cukry w gospodarce człowieka?

  • Jakie funkcje pełnią węglowodany w organizmach roślinnych i zwierzęcych?