Dla nauczyciela
Autorka: Paulina Wierzbińska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Rozdział XI – Stany nadzwyczajne
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VIII. Modele sprawowania władzy.
Uczeń:
12) przedstawia rodzaje stanów nadzwyczajnych w Rzeczypospolitej Polskiej i warunki ich wprowadzania.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje najważniejsze przesłanki do ustanowienia stanu nadzwyczajnego;
analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących XI rozdziału Konstytucji RP;
ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
lekcja odwrócona;
prezentacja;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
flipcharty i markery;
Przebieg lekcji:
Przed lekcją:
1. Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem. Na wcześniejszych zajęciach nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy.
2. Jako zadanie domowe grupy opracowują następujące tematy:
stan wojenny;
stan wyjątkowy;
stan klęski żywiołowej.
Prezentacje grup nie powinny trwać więcej niż po 5 minut.
Faza wstępna:
1. Nauczyciel przedstawia cele lekcji.
2. Uczniowie siadają według podziału na grupy z wcześniejszej lekcji.
Faza realizacyjna:
1. Uczniowie przedstawiają swoje prezentacje. Osoby, które akurat nie występują, notują najważniejsze informacje.
2. Uczniowie w parach dyskutują na temat tego, jak rozumieją maksymę Salus rei publicae suprema lex esto w kontekście lekcji.
3. Pary na forum klasy przedstawiają swoje wnioski.
4. Uczniowie zapoznają się z filmem i indywidualnie rozwiązują dołączone do niego ćwiczenie.
Faza podsumowująca:
1. Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne.
2. Cała klasa omawia odpowiedzi.
Praca domowa:
Wykonaj pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Przygotuj notatkę na temat tego, jakie stany nadzwyczajne funkcjonują w wybranym przez ciebie państwie.
Materiały pomocnicze:
Encyklopedia PWN: dyktator, encyklopedia.pwn.pl.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 roku, sejm.gov.pl.
Traktat Północnoatlantycki, 4.04.1949 r., nato.int.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 17 marca 1921 roku, prawo.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Po obejrzeniu filmu uczniowie mogą przygotować notatkę na temat historycznych przykładów wprowadzenia stanów nadzwyczajnych w różnych państwach.