Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autorka: Paulina Wierzbińska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Rozdział XI – Stany nadzwyczajne

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VIII. Modele sprawowania władzy.

Uczeń:

12) przedstawia rodzaje stanów nadzwyczajnych w Rzeczypospolitej Polskiej i warunki ich wprowadzania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje najważniejsze przesłanki do ustanowienia stanu nadzwyczajnego;

  • analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących XI rozdziału Konstytucji RP;

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • lekcja odwrócona;

  • prezentacja;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • flipcharty i markery;

Przebieg lekcji:

Przed lekcją:

1. Uczniowie zapoznają się z e‑materiałem. Na wcześniejszych zajęciach nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy.

2. Jako zadanie domowe grupy opracowują następujące tematy:

  1. stan wojenny;

  2. stan wyjątkowy;

  3. stan klęski żywiołowej.

Prezentacje grup nie powinny trwać więcej niż po 5 minut.

Faza wstępna:

1. Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

2. Uczniowie siadają według podziału na grupy z wcześniejszej lekcji.

Faza realizacyjna:

1. Uczniowie przedstawiają swoje prezentacje. Osoby, które akurat nie występują, notują najważniejsze informacje.

2. Uczniowie w parach dyskutują na temat tego, jak rozumieją maksymę Salus rei publicae suprema lex esto w kontekście lekcji.

3. Pary na forum klasy przedstawiają swoje wnioski.

4. Uczniowie zapoznają się z filmem i indywidualnie rozwiązują dołączone do niego ćwiczenie.

Faza podsumowująca:

1. Uczniowie wykonują wskazane przez nauczyciela ćwiczenia interaktywne.

2. Cała klasa omawia odpowiedzi.

Praca domowa:

Wykonaj pozostałe ćwiczenia interaktywne.

Przygotuj notatkę na temat tego, jakie stany nadzwyczajne funkcjonują w wybranym przez ciebie państwie.

Materiały pomocnicze:

Encyklopedia PWN: dyktator, encyklopedia.pwn.pl.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 roku, sejm.gov.pl.

Traktat Północnoatlantycki, 4.04.1949 r., nato.int.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 17 marca 1921 roku, prawo.sejm.gov.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Po obejrzeniu filmu uczniowie mogą przygotować notatkę na temat historycznych przykładów wprowadzenia stanów nadzwyczajnych w różnych państwach.