Autor: Tomasz Malinowski

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Polacy w instytucjach unijnych – podsumowanie

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VII. Współczesne stosunki międzynarodowe. Uczeń:
9) przedstawia najważniejsze instytucje Unii Europejskiej: Komisję, Radę, Parlament, Radę Europejską i Trybunał Sprawiedliwości;
10) przedstawia prawa obywatela Unii Europejskiej; rozważa kwestię korzyści i kosztów członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XIV. Integracja europejska. Uczeń:
5) przedstawia zadania Rady Europejskiej i Parlamentu; wyjaśnia kwestię legitymizacji obu tych instytucji;
6) przedstawia podział kompetencji pomiędzy Komisją i Radą; wyjaśnia strukturę Komisji oraz rolę komitetów i grup roboczych Rady;
14) rozważa kwestię skutków członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, odwołując się do danych statystycznych i wyników badań opinii publicznej;
XV. Polska polityka zagraniczna. Uczeń:
2) wyjaśnia zmieniającą się pozycję Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej i determinanty tej pozycji oraz skutki europeizacji polskiej polityki zagranicznej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje stan zaangażowania Polaków w pracę w instytucjach unijnych;

  • rozważa polski wpływ na decyzje podejmowane w ramach Unii Europejskiej.;

  • charakteryzuje rolę Polaków zajmujących ważne stanowiska w strukturach Unii Europejskiej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • mapa myśli;

  • WebQuest.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • telefony z dostępem do internetu.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przed lekcją chętne/wybrane osoby przygotowują prezentację na temat: „Instytucje unijne jako pracodawcy”.

Faza wstępna:

  1. Przedstawienie tematu „Polacy w instytucjach unijnych – podsumowanie” i celów zajęć.

  2. Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie intuicyjnie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą tematu zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Przedstawienie prezentacji przygotowanej przez uczniów. Po jej zakończeniu reszta klasy może zadawać prelegentom pytania.

  2. Praca z animacją. Uczniowie wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie w parach przygotowują argumenty do dyskusji: „Czy dysponując 52 mandatami w Parlamencie Europejskim i będąc piątą siłą w tej instytucji, Polska jest proporcjonalnie reprezentowana w innych instytucjach Unii Europejskiej?”.

  3. Uczniowie zapoznają się z fragmentem „Czy polscy obywatele w pełni wykorzystują możliwości zatrudnienia w strukturach UE?” w sekcji „Przeczytaj”, a następnie dyskutują o tym, dlaczego jest tak mało polskich urzędników w instytucjach unijnych. Chętna osoba przedstawia wnioski.

  4. Elementy WebQuestu, podział na grupy. Każdy zespół zapoznaje się w fragmentem „Jak zostać unijnym urzędnikiem?” w sekcji „Przeczytaj”. Następnie uczniowie wyszukują w zasobach internetu konkursy na różne stanowiska w instytucjach unijnych i przygotowują przykładowe aplikacje. Na zakończenie aplikacje sa prezentowane na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.

Praca domowa:

  1. Napisz krótki esej na temat: „Dlaczego warto, aby Polska miała jak najwięcej urzędników reprezentujących ją w instytucjach unijnych?”.

Materiały pomocnicze:

  • Kompendium wiedzy o Unii Europejskiej, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2018.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Animacja” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.