Dla nauczyciela
Autor: Tomasz Malinowski
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Polacy w instytucjach unijnych – podsumowanie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje stan zaangażowania Polaków w pracę w instytucjach unijnych;
rozważa polski wpływ na decyzje podejmowane w ramach Unii Europejskiej.;
charakteryzuje rolę Polaków zajmujących ważne stanowiska w strukturach Unii Europejskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
mapa myśli;
WebQuest.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przed lekcją chętne/wybrane osoby przygotowują prezentację na temat: „Instytucje unijne jako pracodawcy”.
Faza wstępna:
Przedstawienie tematu „Polacy w instytucjach unijnych – podsumowanie” i celów zajęć.
Rozpoznawanie wiedzy potocznej uczniów. Uczniowie intuicyjnie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Przedstawienie prezentacji przygotowanej przez uczniów. Po jej zakończeniu reszta klasy może zadawać prelegentom pytania.
Praca z animacją. Uczniowie wynotowują najistotniejsze informacje. Następnie w parach przygotowują argumenty do dyskusji: „Czy dysponując 52 mandatami w Parlamencie Europejskim i będąc piątą siłą w tej instytucji, Polska jest proporcjonalnie reprezentowana w innych instytucjach Unii Europejskiej?”.
Uczniowie zapoznają się z fragmentem „Czy polscy obywatele w pełni wykorzystują możliwości zatrudnienia w strukturach UE?” w sekcji „Przeczytaj”, a następnie dyskutują o tym, dlaczego jest tak mało polskich urzędników w instytucjach unijnych. Chętna osoba przedstawia wnioski.
Elementy WebQuestu, podział na grupy. Każdy zespół zapoznaje się w fragmentem „Jak zostać unijnym urzędnikiem?” w sekcji „Przeczytaj”. Następnie uczniowie wyszukują w zasobach internetu konkursy na różne stanowiska w instytucjach unijnych i przygotowują przykładowe aplikacje. Na zakończenie aplikacje sa prezentowane na forum klasy.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela.
Praca domowa:
Napisz krótki esej na temat: „Dlaczego warto, aby Polska miała jak najwięcej urzędników reprezentujących ją w instytucjach unijnych?”.
Materiały pomocnicze:
Kompendium wiedzy o Unii Europejskiej, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2018.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Animacja” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.