Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Dorota Czarny

Przedmiot: Historia

Temat: Konfederacja barska – przyczyny, przebieg, skutki i ocena

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XXVI. Rzeczpospolita w XVIII w. (od czasów saskich do Konstytucji 3 maja)

Uczeń:

  1. wyjaśnia znaczenie konfederacji barskiej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • ustala, kim byli konfederaci barscy i jakie były ich dążenia;

  • wskazuje powody klęski konfederatów i ocenia, czy ich działania przyczyniły się do obrony, czy raczej do upadku wolności;

  • wyjaśnia, dlaczego historykowi czasem niełatwo być obiektywnym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów,

  • dyskusja,

  • mapa mentalna,

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca w parach,

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,

  • flipcharty, markery.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Uczniowie są poproszeni o zapoznanie się z tekstem zawartym w e‑podręczniku, żeby móc w czasie lekcji uczestniczyć w dyskusji.

Faza wstępna

Nauczyciel przedstawia cel zajęć: na tej lekcji poznacie przyczyny, przebieg oraz skutki konfederacji barskiej, a następnie ocenicie, czy ich działania przyczyniły się do obrony, czy może do upadku wolności.

Nauczyciel prosi uczniów, by przypomnieli sobie w błyskawicznym tempie: Kiedy, gdzie i dlaczego została zawiązana konfederacja barska? Uczniowie odpowiadają na pytania, a ich odpowiedzi zostają zapisane na tablicy.

Faza realizacyjna

Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup, rozdaje im arkusze z pytaniami i markery. Grupy mają za zadanie wybrać swojego przedstawiciela – lidera. Uczniowie odpowiadają na pytania na podstawie materiałów z e‑podręcznika.

- Grupa 1 – Dlaczego doszło do zawiązania konfederacji na Podolu?

- Grupa 2 – Kto przystąpił do konfederacji i dlaczego szybkie stłumienie zrywu konfederatów okazało się zbyt trudne?

- Grupa 3 – Wypisz okoliczności, które doprowadziły do buntu (tzw. koliszczyzny), a następnie uzasadnij, dlaczego miały charakter złożony i do dziś budzą ożywione dyskusje wśród historyków.

- Grupa 4 – Na kogo mogli liczyć konfederaci? Uzasadnij.

- Grupa 5 – Jakie kroki poczynił Stanisław August Poniatowski w obliczu wojny domowej?

Po wyznaczonym czasie liderzy grup odczytują swoje odpowiedzi, a plakaty zawieszają w widocznym miejscu. Po wysłuchaniu wszystkich wypowiedzi nauczyciel zadaje pytanie do przedyskutowania, a zarazem oceny sytuacji:

  • Czy działania konfederatów przyczyniły się do obrony, czy do upadku wolności?

Uczniowie wyrażają swoje zdanie, argumentując wypowiedzi – dyskusja. Na podstawie zdobytej wiedzy uczniowie wspólnie tworzą mapę mentalną „konfederacja barska”. Aby wspólnie dokonać analizy swojej pracy i wyciągnąć wnioski z omawianej lekcji, nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie filmu edukacyjnego z zasobów multimedialnych. Następnie uczniowie w parach przedyskutowują polecenia. Po wykonaniu zadania wyznaczeni lub chętni uczniowie odpowiadają na pytania i wspólnie z klasą zapisują wnioski z lekcji.

Faza podsumowująca

W ramach podsumowania zajęć nauczyciel prosi uczniów o wykonanie wybranych ćwiczeń.

Na zakończenie prosi uczniów o samoocenę i ocenę pracy grup na zajęciach. Najaktywniejsze osoby lub grupy otrzymują oceny.

Praca domowa:

Przedstaw w formie taśmy chronologicznej wydarzenia związane z konfederacją barską.

Wykonaj wskazane przez nauczyciela ćwiczenia z e‑podręcznika.

Materiały pomocnicze:

Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej, z. 43, Panowanie Stanisława Augusta Poniatowskiego w świetle źródeł, oprac. W. Konopczyński, Kraków 1924, s. 14–16.

W.W. Sokyrska, T. Srogosz, Hajdamacy i koliszczyzna w historiografii polskiej i ukraińskiej. Polsko‑ukraiński dwugłos, „Przegląd nauk historycznych” 2017, t. 16 (2), s. 13–14 i 37.

Europa w latach 1748‑1766.

Polska podczas konfederacji barskiej 1768‑1772.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium

Film edukacyjny i wiadomości zawarte w e‑podręczniku mogą być wykorzystane do przygotowania przez chętnych uczniów prezentacji multimedialnej na temat konfederacji barskiej ze wskazaniem przytoczonych przez historyków stanowisk i argumentów.