Sprawdź się
Połącz daty z wydarzeniami.
zdobycie Jasnej Góry przez wrogów konfederacji, wybuch wojny turecko-rosyjskiej, I rozbiór Polski, ogłoszenie bezkrólewia przez Generalność barską, zwołanie konfederacji dysydenckich w Słucku i Toruniu, uprowadzenie Stanisława Augusta Poniatowskiego, koliszczyzna, zwołanie konfederacji barskiej, zawiązanie konfederacji radomskiej, obrady sejmu delegacyjnego (inaczej repninowskiego)
20 III 1767 | |
23 VI 1767 | |
5 X 1767 – 5 III 1768 | |
29 II 1768 | |
VI–VII 1768 | |
6 X 1768 | |
13 X 1770 | |
3 XI 1771 | |
18 VIII 1772 | |
1772 |
Na podstawie podanych opisów dotyczących przedstawicieli szlachty oraz tekstu źródłowego wskaż tych, którzy najprawdopodobniej popierali konfederację barską.
Punkta obowiązków sprzysiężonych [akt zawiązania konfederacji barskiej]
Wiary św. katolickiej rzymskiej własnem życiem i krwią obligowany każdy bronić.
Żadnych gwałtów, rabunków między katolikami, żydami, lutrami, ani osobiście, ani przez subordynowane osoby, [konfederat] nie powinien czynić.
Chorągiew katolickiego sprzysiężenia jedna najpryncypalniejsza: Pan Jezus ukrzyżowany na lamie złotej lub srebrnej, druga Najświętszej Matki na takimże dnie. Inne pod znakiem samego Krzyża św. być mają; których to chorągwi, osobliwie dwóch najpryncypalniejszych, trup na trupie padając, wydrzeć sobie nieprzyjaciołom wiary św. nie damy.
Hasło generalne: Jezus Marya.
Żadnej korespondencji ani porozumienia czynić nie będą z nieprzyjaciołami wiary św., tudzież z niesprzysiężonemi katolikami.
Płaca nasza Chrystus i Opatrzność Jego najświętsza, który zaś będzie w sytuacji wsparcia i dopomożenia drugiemu, obligowany jest do pomocy.
Furaż [pasza dla koni wojskowych] nie większy, prowiant ma być wybierany tylko, gdzie generalna komenda brać i wiele każe.
Zaznacz ilustrację, która przedstawia medal upamiętniający wydarzenie z czasów konfederacji barskiej. Następnie wykonaj polecenie poniżej.
Indeks górny Źródło ilustracji: Muzeum Narodowe w Warszawie, Wikimedia Commons, domena publiczna. Indeks górny koniecŹródło ilustracji: Muzeum Narodowe w Warszawie, Wikimedia Commons, domena publiczna.
Zapoznaj się z tekstem źródłowym, a następnie na podstawie jego treści oraz ilustracji z ćwiczenia 4 wykonaj polecenia.
Akt detronizacji Stanisława AugustaMy stany, rady duchowne i świeckie, marszałkowie, konsyliarze i cały stan rycerski koronne i Wielkiego Księstwa Litewskiego związkiem generalnym konfederacji złączeni. Strata rzeczy jej własny oznacza szacunek. Przeminiona szczęśliwość późno jej słodycz kosztować pozwala. […] Pokój kilkadziesiąt lat nieprzerwany w największym sąsiedzkich wojen zapale, granice całe, wolność we wszystkich swoich swobodach niezagrożona, prawa niezachwiane i pełnione, religia święta katolicka czczona, panującego przykładem tym tem okazalsza, wzajemnie przymierze czyli pacta conventa wiernie dotrzymane i miłość króla ku ludowi, poświęcona ludu wiarą królowi, po całym kraju bezpieczeństwo, handel, dostatek, obfitość: te były skutki panowania Augusta III. […] Szczęk broni […], wolność u nóg tyranii i jedynowładztwa konająca, prawa kardynalne dawne zdeptane, nowe na ubezpieczenie gwałtem osiągnionego dostojeństwa i wciągnięcie wolnej Rzplitej w podległość potencji moskiewskiej spisane, religia święta rzymska‑katolicka panująca wzgardzona […]. Wzywamy was, współbracia i przezacni obywatele! […] łączcie wspólny oręż, podnieście ramię, w krwi deklarowanego przyjaciela Rosji a kraju nieprzyjaciela, tyrana Stanisława Poniatowskiego, zmyjcie hańbę i obelgę narodu.
Zapoznaj się z mapą, a następnie wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisem mapy, a następnie wykonaj polecenie.
Uzupełnij tabelę, wpisując przy każdym stwierdzeniu nazwę państwa, o którym mowa, i odpowiadający mu numer na mapie.
Stwierdzenie | Nazwa państwa | Numer na mapie |
---|---|---|
Od 6 października 1768 r. w stanie wojny z Rosją. | ||
Kraj ten próbował przeciwdziałać rosnącym wpływom państw systemu północnego (Danii, Prus i Rosji) w Europie, dlatego zachęcał Turcję do wojny z Rosją. Wzmocnił też działania antyrosyjskie w Szwecji. Przekazywał konfederatom pieniądze i wsparł ich w walce, wysławszy do Rzeczpospolitej kadrę oficerską. | ||
Dwór ten z niepokojem obserwował wzrost znaczenia Rosji i Prus w Europie. Co prawda państwo to oficjalnie nie poparło konfederacji barskiej, ale też nie oponowało, gdy Generalność ustanowiła swoją siedzibę na jego terenie. | ||
Książęta z dynastii rządzącej tym krajem liczyli, że konfederacja barska zakończy się detronizacją Stanisława Augusta Poniatowskiego. Dawałoby to jednemu z nich szansę na zdobycie korony polskiej. | ||
Od zakończenia wojny siedmioletniej państwo to było związane ścisłym sojuszem z Rosją. | ||
Państwo to dążyło do jak najszybszej pacyfikacji Rzeczpospolitej i przywrócenia swojej kontroli nad nią. |
Zapoznaj się z mapą, a następnie wykonaj polecenie.
Zapoznaj się z opisem mapy, a następnie wykonaj polecenie.
Zaznacz „prawda”, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub „fałsz”, jeżeli jest fałszywe.
Zdanie | Prawda | Fałsz |
Zanim doszło do konfederacji barskiej, dysydencka szlachta zawiązała konfederacje w Słucku i Radomiu. | □ | □ |
Działania wojenne w czasie konfederacji barskiej toczyły się w południowej części Rzeczpospolitej. | □ | □ |
Mieszkańcy państwa polsko-litewskiego w równym stopniu odczuli skutki prowadzonych w czasie konfederacji działań wojennych. | □ | □ |
Na ziemiach, na których leżały miasta Żytomierz i Humań, doszło do wydarzeń, które do historii przeszły pod nazwą „koliszczyzny”. | □ | □ |
Zarówno miejsce zwołania konfederacji, jak i siedziba jej najwyższych władz (Generalności) znajdowały się w bliskiej odległości od stolicy. | □ | □ |
Po klęsce konfederacji część jej uczestników udała się na emigrację. | □ | □ |
W wyniku pacyfikacji kraju część konfederatów została zesłana na Sybir. | □ | □ |
Miasto, w którym doszło do zawiązania konfederacji barskiej, znajduje się poza granicami współczesnej Polski. | □ | □ |
Ułóż fragmenty tekstu źródłowego w odpowiedniej kolejności, aby tworzyły spójną całość.
W - Wołkoński (poseł rosyjski)
K - Król
Rozmowa z posłami rosyjskim i pruskim w grudniu 1770 r., w: Teksty źródłowe do nauki historii w szkole średniej, z. 43, Panowanie Stanisława Augusta Poniatowskiego w świetle źródeł, oprac. W. Konopczyński, Kraków 1924, s. 15–16.
Zapoznaj się z poniższymi tekstami źródłowymi, a następnie odpowiedz na pytania.
Źródło A
Hajdamacy i koliszczyzna w historiografii polskiej i ukraińskiej. Polsko-ukraiński dwugłosNadszedł czas, by uwolnić się od koniunkturalnego wpływu chwili bieżącej, by wreszcie […] spojrzeć na koliszczyznę z różnych punktów widzenia współczesnego wypadkom społeczeństwa, ocenić, jak zostały one przyjęte przez różne warstwy społeczne, jakie miały znaczenie dla ich aktualnego i przyszłego losu. Jednym słowem, należy ukazać koliszczyznę w jej właściwej skali, nie tylko na możliwie szerokim tle historycznym, ale jako niepodzielną jego część”. Według Serczyka obok konfliktu podstawowego między chłopem a panem feudalnym występowały równocześnie konflikty religijny i narodowy, co doprowadziło do wytworzenia się na przełomie lat 1767 i 1768 sytuacji kryzysowej, wzrostu nastrojów rewolucyjnych. Wojna z konfederatami barskimi sparaliżowała zdolność obronną feudalnego aparatu władzy w Rzeczypospolitej. Z kolei powstańcy liczyli na zbrojną pomoc rosyjską, ale srodze się zawiedli. Skoro rządzący w Rosji spostrzegli, że niepokoje społeczne mogą zagrażać porządkowi na lewobrzeżnej Ukrainie, armia carska zaczęła współdziałać z partią ukraińską i podolską.
Źródło B
Hajdamacy i koliszczyzna w historiografii polskiej i ukraińskiej. Polsko-ukraiński dwugłosNatalia Jakowenko: Podobnie jak ruch opryszków rozruchy hajdamackie zawsze stanowiły przedmiot sporów pomiędzy historykami polskimi i żydowskimi z jednej strony, a rosyjskimi i ukraińskimi z drugiej. Nad osądami pierwszych, przy wszelkich możliwych odrębnościach, ciążyło uczulenie na wyuzdane instynkty na wpół dzikiego społeczeństwa (jak wyraził się jeszcze w 1901 r. Franciszek Rawita‑Gawroński), nad ocenami drugich – chęć pominięcia okrutnych wydarzeń poprzez podniesienie hajdamacczyzny do rangi ruchu narodowo‑wyzwoleńczego przeciw szlacheckiej Polsce, wywołanego uciskiem pańszczyźnianym i uciskiem religijnym. Autor tej książki, niebędący specjalistą w zakresie hajdamacczyzny, nie uważa za zgodne z etyką proponowanie gotowej recepty na porozumienie. Jednak wyjście mimo wszystko znajduje się w przypomnieniu banalnego postulatu: historyk nie sądzi [podkr. – N. Jakowenko], ale stara się zrozumieć [podkr. – N. Jakowenko] swoich bohaterów, bez uprzedzeń wysłuchując i zabójcy, i jego ofiary, bo obaj są dla niego równoprawnymi podmiotami przeszłości. A z takiego punktu widzenia hajdamacczyzna niestety nie była jeszcze badana.