Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jerzy Ginter i Michał Kurek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Przykłady występowania efektu Dopplera |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. IV. Posługiwanie się informacjami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych, w tym tekstów popularnonaukowych. Zakres podstawowy I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: IX. Fale i optyka. Uczeń: Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: IX. Fale i optyka. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | Metoda projektu (Project‑Based Education) - efektem końcowym powinien być produkt. Według założeń tej metody chęć realizacji projektu oraz jego tematyka powinna pochodzić od ucznia, a formy pracy oraz harmonogram działań w projekcie powinny zostać wypracowane w ramach dyskusji uczniowie‑nauczyciel. Podczas realizacji projektu uczniowie samodzielnie zdobywają wiedzę - poszukują, analizują, rozwiązują problemy, uczą się przez działanie, dążąc do osiągnięcia końcowego efektu - produktu. Rola nauczyciela powinna się ograniczać do konsultacji i wsparcia, ewentualnie nadzorowania pracy ucznia. |
Metody nauczania: | - pokaz multimedialny, |
Formy zajęć: | - praca w grupach, |
Środki dydaktyczne: | projektor multimedialny |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Na poprzedniej lekcji nauczyciel prosi o przygotowanie prezentacji na temat ziemskich zastosowań efektu Dopplera przez ochotników. Nauczyciel zadaje proste pytania dotyczące efektu Dopplera, a zadaniem uczniów jest na nie odpowiadać. Wraz z kolejnymi odpowiedziami poziom trudności pytań powinien rosnąć. Przykładowe pytania i oczekiwane odpowiedzi:
Nauczyciel pokazuje animację efektu Dopplera w przypadku, gdy źródło dźwięku porusza się ruchem jednostajnym z prędkością mniejszą oraz większą niż prędkość dźwięku. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel pokazuje animację efektu Dopplera w przypadku, gdy źródło dźwięku porusza się ruchem jednostajnym z prędkością mniejszą oraz większą niż prędkość dźwięku. Zachęca uczniów do obejrzenia w domu animacji w przypadku, gdy źródło porusza się ruchem jednostajnie przyspieszonym. Grupa uczniów/jeden uczeń przedstawia wcześniej przygotowaną 15‑minutową prezentację multimedialną (z wykorzystaniem dowolnego programu do prezentacji np. PowerPoint, OpenOffice Impress) na temat występowania efektu Dopplera w otaczającym świecie i jego wykorzystywaniu przez człowieka. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel na tablicy zapisuje przykłady, które zostały podane na lekcji. Uczniowie krótko przypominają, na czym polegało wykorzystanie efektu Dopplera w nich. W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości i zrozumienia efektu Dopplera uczniowie rozwiązują zadania: 1, 3, 4 i 5 z zestawu ćwiczeń e‑materiału. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. Poprzez analizę wypowiedzi uczniów, podczas rozwiązywania zadań, nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele. | |
Praca domowa: | |
W ramach pracy domowej uczniowie rozwiązują zadania: 2, 6, 7 i 8 z zestawu ćwiczeń e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Multimedium można wykorzystać jako materiał objaśniający efekt Dopplera. |