Dla nauczyciela
Autor: Piotr Obolewicz
Przedmiot: Język polski
Temat: Granice reportażu i beletrystyki – Kapuściński non‑fiction
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne. Uczeń:
wskazuje różnice między reportażem a literaturą piękną,
analizuje opinie reporterów na temat łączenia fikcji i faktów,
zabiera głos w dyskusji na temat tego, jaki stosunek do prawdy mają reportażyści.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
dyskusja;
mapa myśli;
metoda akwarium.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Następnie prowadzący poleca, by uczniowie, pracując w parach, przygotowali mapę myśli wokół pojęć reportażu i beletrystyki. Wskazane osoby prezentują efekty pracy swoich zespołów, pozostali uczniowie dyskutują na temat mapy myśli, uzupełniają ją. Notują w zeszytach jej ostateczną, ustaloną wspólnie formę.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel odtwarza nagranie z sekcji „Audiobook”. Prosi uczniów, by (nadal pracując w parach) wykonali polecenia 1 i 2 towarzyszące tej sekcji. Wskazane osoby prezentują odpowiedzi po upływie ustalonego czasu.
Wybrane ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” uczniowie wykonują indywidualnie. Warto zwrócić uwagę na ciekawe ćwiczenia: 2, 3, 4 i 6.
Faza podsumowująca:
Podsumowaniem pracy na lekcji lekcji będzie dyskusja. Nauczyciel prosi uczniów, by podzieli się na dwie grupy. Informuje, że będą dyskutowali na temat: Czy reporter powinien opierać swą relację tylko na suchych i potwierdzonych faktach, czy też może te fakty interpretować, koloryzować, łączyć tak, by uzyskać określony efekt?
Wyjaśnia, że ten typ dyskusji określany jest jako akwarium. Nauczyciel przedstawia zasady: pierwsza grupa siada w kręgu i dyskutuje na zadany temat (jeśli uczniowie nie potrafią sami znaleźć argumentów, nauczyciel może na początku udzielić im podpowiedzi, zadając pytania). W tym samym czasie druga grupa zajmuje miejsca dookoła i obserwuje przebieg dyskusji. Jej zadaniem jest analiza doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu debaty. Nauczyciel wyznacza dokładny czas dyskusji. Po zakończeniu debaty uczniowie mogą zamienić się rolami. Następnie prowadzący prosi wybranych/chętnych uczniów o dokonanie oceny umiejętności prowadzenia dyskusji, trzymania się tematu, doboru argumentów itp. kolegów z grupy dyskutującej.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
100/XX. Antologia polskiego reportażu XX wieku, pod red. M. Szczygła, Wołowiec, 2014‑2015.
Artur Domosławski, Kapuściński non-fiction, Warszawa 2017.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.