Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Rzeczpospolita Obojga Narodów – ludność i terytorium
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje, kiedy Rzeczpospolita osiągnęła największy zasięg terytorialny;
wyjaśnia, jaka była struktura społeczna ludności Korony;
identyfikuje powody, dla których średnia długość życia ludzi w XVI i XVII w. była o prawie połowę niższa niż w wiekach XX i XXI.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel poleca jednemu uczniowi lub uczennicy przeczytanie wyświetlonego tematu zajęć. Wspólnie ustalają kryteria sukcesu w postaci pytań, na które uczniowie chcą uzyskać odpowiedź w trakcie lekcji. Prowadzący krótko omawia jej planowany przebieg.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Z czym kojarzy wam się określenie Rzeczpospolita Obojga Narodów? Jak myślicie, czy rzeczywiście można mówić tylko o dwóch narodach? W jaki sposób historia Polski i Litwy doprowadziła do utworzenia wspólnego państwa? Wybrani uczniowie udzielają odpowiedzi, nauczyciel może dopowiadać istotne kwestie.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Nauczyciel poleca, aby uczniowie odliczyli do ośmiu i dzieli ich na grupy według ustalonej numeracji. Następnie każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 i 5 – Unia lubelska;
Grupa 2 i 6 - Nabytki terytorialne w XVI–XVII w.;
Grupa 3 i 7 - Podziały administracyjne;
Grupa 4 i 8 - Ludność.
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel prosi, aby wybrany uczeń przeczytał polecenie nr 1 - „Wymień i wskaż na mapie ziemie uzależnione od Rzeczypospolitej i przyłączone do niej w XVI–XVII wieku”. Następnie prosi uczniów, aby nadal pracując w dotychczasowych zespołach, opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją.
Praca z drugim multimedium („Film + Sprawdź się”). Uczniowie zapoznają się z filmem. Następnie w parach wykonują polecenie nr 3: „Opisz zmiany, jakie zaszły w relacjach Polski z sąsiadami w roku 1569 przy okazji zawarcia unii lubelskiej”. Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrana dwójka uczniowska prezentuje swoją propozycję odpowiedzi. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Rzeczpospolita Obojga Narodów – ludność i terytorium” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Prowadzący omawia przebieg zajęć, ocenia pracę grup uczniowskich.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
(Dla uczniów chętnych) Wykonaj pozostałe niezrealizowane polecenia dołączone do obu multimediów.
Materiały pomocnicze:
Ł. Wojtach, cyt. za: Dwa obrazy Bellotta, czyli o polskim marketingu politycznym w XVIII wieku, Muzeum Historii Polski w Warszawie.
Wielka historia Polski, t. 1–10; Oficyna Wydawnicza FOGRA, Kraków 2016.
Seria Historia powszechna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011–2019.
M. Markiewicz, Historia Polski 1492‑1572, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2004.
T. Jurek, E. Kizik, Historia Polski do 1572 , PWN, Kraków 2013.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie mapy interaktywnej oraz filmu przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.