Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Sposoby rozwiązywania równań dwukwadratowych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności.
Zakres podstawowy. Uczeń:
5) rozwiązuje równania wielomianowe, które dają się doprowadzić do równania kwadratowego, w szczególności równania dwukwadratowe.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje w zakresie wielojęzyczności
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje równanie dwukwadratowe różnymi sposobami
wyznacza wartości parametrów tak, aby dane równania posiadały ten sam zbiór rozwiązań
dobiera model matematyczny do rozwiązania równania dwukwadratowego
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
analiza przypadku
burza mózgów
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą burzy mózgów przypominają metody rozwiązywania równań kwadratowych.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie analizują rozwiązania przykładów z sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie podzieleni na grupy 4 osobowe omawiają rezultaty swojej pracy i porównują wyniki. Tworzą wspólny plakat ilustrujący sposoby rozwiązania równań.
Uczniowie oglądają animację i omawiają ją wraz z nauczycielem.
Uczniowie w parach lub indywidualnie wykonują ćwiczenia interaktywne wskazane przez nauczyciela. Wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące rozwiązywania równań dwukwadratowych różnymi metodami.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest rozwiązanie polecenia 2.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Animacja może być wykorzystana przez chętnych uczniów jako materiał powtórzeniowy przed sprawdzianem. Animację można też wykorzystać, pokazując różne sposoby rozwiązywania równań - nie tylko dwukwadratowych.