Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Wpływ temperatury na intensywność fotosyntezy
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wyjaśnisz, jakie reakcje zachodzące podczas fotosyntezy są wrażliwe na wpływ temperatury.
Zdefiniujesz pojęcie optimum temperaturowego.
Scharakteryzujesz czynniki ograniczające fotosyntezę, zarówno w wysokiej, jak i w niskiej temperaturze.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
ćwiczenia interaktywne;
symulacja;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Wpływ temperatury na intensywność fotosyntezy”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj”, tak aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prowadzi pogadankę, zadając pytania:
„Czy temperatura ma wpływ na proces fotosyntezy? Jaki?”, „Co się dzieje z tkanką rośliny w temperaturze poniżej 0°C i powyżej 40°C?”, „Czy są rośliny, które przeprowadzają fotosyntezę nawet w niskich temperaturach? Jak to możliwe?”.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj” zapisują na kartkach minimum 3 pytania dotyczące tematu lekcji. Przedstawiają propozycje pytań nauczycielowi, który w razie potrzeby odrzuca niektóre z nich lub proponuje nowe (np. by się nie powtarzały). Uczniowie wybierają 10–15 pytań, które zostają umieszczone w urnie. Następnie dzielą się na 5 grup, losują 2–3 pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.
Praca z multimedium („Symulacja interaktywna”). Uczniowie zapoznają się z medium i wykonują polecenie nr 3 („Wymień przyczyny spadku intensywności fotosyntezy w temperaturze niższej i wyższej od optymalnej”).
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenie nr 7 (w którym mają za zadanie sformułować wniosek na podstawie wykresu wpływu natężenia światła na intensywność fotosyntezy w zależności od niskiej i wysokiej temperatury) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie porównują swoje odpowiedzi z najbliżej siedzącymi sąsiadami. Nauczyciel w razie trudności naprowadza podopiecznych na właściwe rozwiązania lub wyjaśnia wątpliwości.
Uczniowie rozwiązują w grupach 4‑osobowych ćwiczenie 8 (w którym mają za zadanie sformułować problem badawczy opisanego doświadczenia, a następnie określić i uzasadnić, w którym z przedstawionych zestawów fotosynteza zaszła najintensywniej), wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Po jego wykonaniu następuje omówienie rezultatów na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie, pracując w parach, przygotowują odpowiedzi na następujące pytania:
– Czym jest optimum temperaturowe?
– Jakie czynniki ograniczają fotosyntezę zarówno w wysokiej, jak i w niskiej temperaturze?
Chętne pary przedstawiają wyniki swojej pracy. Następuje ich omówienie na forum klasy.Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem zadań z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Multimedium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna” można wykorzystać w fazie wstępnej zajęć, w celu wzbudzenia zaciekawienia uczniów.