Przyporządkuj odpowiednie temperatury do zjawisk, które w nich zachodzą. 0oC Możliwe odpowiedzi: 1. Maksymalna temperatura fotosyntezy roślin, 2. Minimalna temperatura fotosyntezy roślin, 3. Maksymalna temperatura fotosyntezy sinic 50oC Możliwe odpowiedzi: 1. Maksymalna temperatura fotosyntezy roślin, 2. Minimalna temperatura fotosyntezy roślin, 3. Maksymalna temperatura fotosyntezy sinic 75oC Możliwe odpowiedzi: 1. Maksymalna temperatura fotosyntezy roślin, 2. Minimalna temperatura fotosyntezy roślin, 3. Maksymalna temperatura fotosyntezy sinic
Przyporządkuj odpowiednie temperatury do zjawisk, które w nich zachodzą. 0oC Możliwe odpowiedzi: 1. Maksymalna temperatura fotosyntezy roślin, 2. Minimalna temperatura fotosyntezy roślin, 3. Maksymalna temperatura fotosyntezy sinic 50oC Możliwe odpowiedzi: 1. Maksymalna temperatura fotosyntezy roślin, 2. Minimalna temperatura fotosyntezy roślin, 3. Maksymalna temperatura fotosyntezy sinic 75oC Możliwe odpowiedzi: 1. Maksymalna temperatura fotosyntezy roślin, 2. Minimalna temperatura fotosyntezy roślin, 3. Maksymalna temperatura fotosyntezy sinic
R1FN53BhH8bU51
Ćwiczenie 2
Rośliny w różnym stopniu są podatne na działanie temperatury. Zaznacz te czynniki, od których zależy wpływ temperatury na natężenie fotosyntezy rośliny. Możliwe odpowiedzi: 1. Gatunek rośliny, 2. Natężenie światła, 3. Dostępność wody w glebie, 4. Wielkość rośliny, 5. Zawartość CO2 w powietrzu, 6. Zdolność do termonastii rośliny, 7. Zawartość skrobi w tkankach roślinnych
RZU963FSOGFUS2
Ćwiczenie 3
Wybierz prawidłowe dokończenie zdania: Świetlny punkt kompensacyjny to... Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
R1DHXwoVmuLUe2
Ćwiczenie 4
Wykres przedstawia zestawienie asymilacji dwutlenku węgla do temperatury mierzonej w stopniach Celsjusza dla dwóch grup roślin. Rośliny C3 oznaczono niebieską krzywą. To rośliny, które nie mają fotosyntetycznych adaptacji do zredukowania fotooddychania. Pierwszym etapem cyklu Calvina dla tych roślin jest asymilacja dwutlenku węgla przez rubisco. Rośliny C4 oznaczone zostały czerwoną, bardziej wypukłą krzywą. W roślinach C4, reakcje zależne od światła i cykl Calvin są rozdzielone. Reakcje zależne od światła występują w tkance gąbczastej, znajdującej się w środkowej części liścia. Cykl Calvina występuje w specjalnych komórkach znajdujących się wokół wiązki przewodzącej. Komórki te są nazywane komórkami pochwy wiązkowej. Rośliny C4 są liczne na obszarach, które są gorące, mniej obficie występują na obszarach, które są chłodniejsze. Rośliny C3 stanowią około osiemdziesięciu pięciu procent roślin występujących na Ziemi.
Wykres przedstawia zestawienie asymilacji dwutlenku węgla do temperatury mierzonej w stopniach Celsjusza dla dwóch grup roślin. Rośliny C3 oznaczono niebieską krzywą. To rośliny, które nie mają fotosyntetycznych adaptacji do zredukowania fotooddychania. Pierwszym etapem cyklu Calvina dla tych roślin jest asymilacja dwutlenku węgla przez rubisco. Rośliny C4 oznaczone zostały czerwoną, bardziej wypukłą krzywą. W roślinach C4, reakcje zależne od światła i cykl Calvin są rozdzielone. Reakcje zależne od światła występują w tkance gąbczastej, znajdującej się w środkowej części liścia. Cykl Calvina występuje w specjalnych komórkach znajdujących się wokół wiązki przewodzącej. Komórki te są nazywane komórkami pochwy wiązkowej. Rośliny C4 są liczne na obszarach, które są gorące, mniej obficie występują na obszarach, które są chłodniejsze. Rośliny C3 stanowią około osiemdziesięciu pięciu procent roślin występujących na Ziemi.
Źródło: Jiří Janoušek, Wikimedia.org, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 4
ROWPH47RohhOp
Zaznacz, które podane poniżej czynniki nie należą do czynników zewnętrznych (egzogennych) wpływających na proces fotosyntezy. Możliwe odpowiedzi: 1. układ chloroplastów w komórkach miękiszu asymilacyjnego, 2. sole mineralne, 3. natężenie światła, 4. temperatura, 5. dostępność wody, 6. dostępność dwutlenku węgla
R1ZcBaX9zelmn2
Ćwiczenie 5
Uporządkuj poniższe etapy w odpowiedniej kolejności w taki sposób, żeby prawidłowo opisywały zmianę powinowactwa do dwutlenku węgla w wysokiej temperaturze u roślin z fotosyntezą typu C3. Elementy do uszeregowania: 1. Znaczący wzrost temperatury otoczenia., 2. Powstanie o połowę mniejszej ilości kwasu PGA., 3. Mniejszy wzrost rośliny i mniejsze plony., 4. Powstanie o połowę mniejszej ilości pierwotnego produktu fotosyntezy., 5. Zwiększenie powinowactwa enzymu RuBisCO do tlenu., 6. Zamknięcie aparatów szparkowych rośliny i zmniejszenie powinowactwa RuBisCO do CO2.
Uporządkuj poniższe etapy w odpowiedniej kolejności w taki sposób, żeby prawidłowo opisywały zmianę powinowactwa do dwutlenku węgla w wysokiej temperaturze u roślin z fotosyntezą typu C3. Elementy do uszeregowania: 1. Znaczący wzrost temperatury otoczenia., 2. Powstanie o połowę mniejszej ilości kwasu PGA., 3. Mniejszy wzrost rośliny i mniejsze plony., 4. Powstanie o połowę mniejszej ilości pierwotnego produktu fotosyntezy., 5. Zwiększenie powinowactwa enzymu RuBisCO do tlenu., 6. Zamknięcie aparatów szparkowych rośliny i zmniejszenie powinowactwa RuBisCO do CO2.
Rvy1FVoOAQxMV2
Ćwiczenie 6
Łączenie par. Oceń, czy podane stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.. W wysokiej temperaturze dochodzi do uszkodzenia aparatu fotosyntetycznego, inaktywacji układu uczestniczącego w fotolizie wody oraz denaturacji kompleksów barwnikowo−białkowych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W niskiej temperaturze dostępność reszt fosforanowych do syntezy ATP jest mniejsza, dyfuzja nośników elektronów i protonów jest spowolniona, a cytoplazma jest podatna na zamarzanie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wzrost temperatury zawsze wpływa na wzrost intensywności fotosyntezy, a obniżenie temperatury sprawia, że intensywność fotosyntezy jest niższa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Oceń, czy podane stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe.. W wysokiej temperaturze dochodzi do uszkodzenia aparatu fotosyntetycznego, inaktywacji układu uczestniczącego w fotolizie wody oraz denaturacji kompleksów barwnikowo−białkowych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W niskiej temperaturze dostępność reszt fosforanowych do syntezy ATP jest mniejsza, dyfuzja nośników elektronów i protonów jest spowolniona, a cytoplazma jest podatna na zamarzanie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wzrost temperatury zawsze wpływa na wzrost intensywności fotosyntezy, a obniżenie temperatury sprawia, że intensywność fotosyntezy jest niższa.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
31
Ćwiczenie 7
RtJS7PsO0TM6S
Wykres przedstawia wpływ natężenia światła na asymilację dwutlenku węgla przez rośliny w wysokiej i niskiej temperaturze. natężenie światła nie ma wpływu na intensywność fotosyntezy. Jest wyższa w wysokiej temperaturze niż w niskiej temperaturze. Razem ze wzrostem natężenia światła intensywność fotosyntezy rośnie do pewnej chwili, zarówno w niskiej, jak i w wysokiej temperaturze.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1aGxUsvk5xmt
(Uzupełnij).
Przeanalizuj wykres i w swoim wniosku weź pod uwagę wszystkie przedstawione na wykresie parametry: intensywność fotosyntezy, natężenie światła, temperaturę.
Niezależnie od natężenia światła intensywność fotosyntezy jest większa w wysokiej temperaturze niż w niskiej temperaturze.
Wraz ze wzrostem natężenia światła intensywność fotosyntezy rośnie do pewnego momentu, zarówno w niskiej, jak i w wysokiej temperaturze.
311
Ćwiczenie 8
Przeprowadzono doświadczenie mające na celu zobrazowanie przebiegu fotosyntezy u pewnej rośliny. W tym celu przygotowano cztery zestawy doświadczalne. W czterech zlewkach umieszczono po dziesięć liści tej samej rośliny, a następnie napełniono zlewki wodnym roztworem sody oczyszczonej. Liście pobierają dwutlenek węgla z roztworu i pod wpływem światła przeprowadzają fotosyntezę. Zestawy były oświetlane światłem o jednakowym natężeniu, ale różniły się temperaturą roztworu:
Roztwór o temperaturze 15 stopni Celsjusza.
Roztwór o temperaturze 25 stopni Celsjusza.
Roztwór o temperaturze 20 stopni Celsjusza.
Roztwór o temperaturze 70 stopni Celsjusza.
RAMj1seGr3OUc
Zdjęcie przedstawia zlewkę. To szklane, płaskodenne, ogólnego użytku naczynie laboratoryjne o kształcie cylindrycznym z miarką z białymi cyframi i dzióbkiem. Zlewka jest wypełniona do połowy roztworem sody oczyszczonej. Powierzchnia roztworu jest spieniona. To pęcherzyki tlenu. Na dnie zlewki leży zielony liść. Naczynie laboratoryjne stoi na białym stole.
Jedna ze zlewek wykorzystanych w doświadczeniu.
Źródło: Jolene Pappas, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.
Zlewki obserwowano przez 25 minut. Zanotowano następujące obserwacje:
Zero liści uniosło się z powierzchni dna.
Dziesięć liści uniosło się z powierzchni dna.
Pięć liści uniosło się z powierzchni dna.
Zero liści uniosło się z powierzchni dna.
RNq1FCW4zunvK
(Uzupełnij).
Zastanów się, jakie czynniki były obserwowane w doświadczeniu oraz jaki efekt daje przeprowadzana przez roślinę fotosynteza.
Przykładowy problem badawczy:
Wpływ temperatury na intensywność fotosyntezy.
Odpowiedź:
Fotosynteza najintensywniej zaszła w zlewce nr 2. Uniosło się w niej najwięcej liści, ponieważ wytworzone zostało najwięcej tlenu w wyniku przeprowadzanej fotosyntezy.