Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa

Przedmiot:  Matematyka

Temat: Kąty między odcinkami, a płaszczyznami w graniastosłupach

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa: X Stereometria, Poziom podstawowy

Uczeń:

2) posługuje się pojęciem kąta między prostą a płaszczyzną oraz pojęciem kąta dwuściennego między półpłaszczyznami

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • Wskazuje kąty między odcinkami, a płaszczyznami w graniastosłupie.

  • Nazywa kąty między odcinkami, a płaszczyznami w graniastosłupie.

  • Oblicza miary kątów między odcinkami, a płaszczyznami w graniastosłupie z zastosowaniem funkcji trygonometrycznych.

  • Analizuje wzajemne zależności pomiędzy kątami, a odcinkami w graniastosłupie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody pracy:

  • burza mózgów,

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca całą klasą,

  • praca w parach,

  • praca samodzielna.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora,

  • materiały zawarte w e‑podręczniku,

  • przeźroczyste modele graniastosłupów z zaznaczonymi odcinkami.

Przebieg lekcji:

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przypomina jakie typy kątów pomiędzy odcinkami i płaszczyznami wyróżniamy w graniastosłupach wspierając się sekcją Przeczytaj.

  2. Wybrani uczniowie wskazują kąty w przeźroczystych modelach.

  3. Uczniowie wykonują ćwiczenia 1 i 3 z sekcji Sprawdź się.

  4. Nauczyciel formułuje kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prezentuje uczniom Aplet. Uczniowie nazywają kąty widoczne w Aplecie.

  2. Uczniowie w parach zmieniają parametry graniastosłupa i znajdują długości odcinków oraz miary kątów.

  3. Nauczyciel przeprowadza dyskusję na temat tego, z jakich trójkątów można korzystać obliczając miary kątów pomiędzy odcinkami i płaszczyznami w graniastosłupach.

  4. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie 2 i 4 z sekcji Sprawdź się, następnie sprawdzają poprawność odpowiedzi.

  5. Wybrani uczniowie wykonują na tablicy ćwiczenia otwarte z sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wraz z nauczycielem podsumowują wiadomości o kątach w graniastosłupach.

  2. Uczniowie dokonują ewaluacji np. metodą Walizki i Kosza.

Praca domowa:

Pozostałe ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Graniastosłup prosty i jego własności. Związki miarowe w graniastosłupach

Wskazówki metodyczne:

Lekcja stanowi uzupełnienie tematu: Kąty w graniastosłupach