Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Wojciechowska‑Rysiawa
Przedmiot: Matematyka
Temat: Kąty między odcinkami, a płaszczyznami w graniastosłupach
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum lub technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa: X Stereometria, Poziom podstawowy
Uczeń:
2) posługuje się pojęciem kąta między prostą a płaszczyzną oraz pojęciem kąta dwuściennego między półpłaszczyznami
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
Wskazuje kąty między odcinkami, a płaszczyznami w graniastosłupie.
Nazywa kąty między odcinkami, a płaszczyznami w graniastosłupie.
Oblicza miary kątów między odcinkami, a płaszczyznami w graniastosłupie z zastosowaniem funkcji trygonometrycznych.
Analizuje wzajemne zależności pomiędzy kątami, a odcinkami w graniastosłupie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody pracy:
burza mózgów,
dyskusja.
Formy pracy:
praca całą klasą,
praca w parach,
praca samodzielna.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do Internetu, głośników i tablicy interaktywnej lub projektora,
materiały zawarte w e‑podręczniku,
przeźroczyste modele graniastosłupów z zaznaczonymi odcinkami.
Przebieg lekcji:
Faza wstępna:
Nauczyciel przypomina jakie typy kątów pomiędzy odcinkami i płaszczyznami wyróżniamy w graniastosłupach wspierając się sekcją Przeczytaj.
Wybrani uczniowie wskazują kąty w przeźroczystych modelach.
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1 i 3 z sekcji Sprawdź się.
Nauczyciel formułuje kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prezentuje uczniom Aplet. Uczniowie nazywają kąty widoczne w Aplecie.
Uczniowie w parach zmieniają parametry graniastosłupa i znajdują długości odcinków oraz miary kątów.
Nauczyciel przeprowadza dyskusję na temat tego, z jakich trójkątów można korzystać obliczając miary kątów pomiędzy odcinkami i płaszczyznami w graniastosłupach.
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie 2 i 4 z sekcji Sprawdź się, następnie sprawdzają poprawność odpowiedzi.
Wybrani uczniowie wykonują na tablicy ćwiczenia otwarte z sekcji Sprawdź się.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wraz z nauczycielem podsumowują wiadomości o kątach w graniastosłupach.
Uczniowie dokonują ewaluacji np. metodą Walizki i Kosza.
Praca domowa:
Pozostałe ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Graniastosłup prosty i jego własności. Związki miarowe w graniastosłupach
Wskazówki metodyczne:
Lekcja stanowi uzupełnienie tematu: Kąty w graniastosłupach