Dla nauczyciela
Autor: Bogdan Staruch
Przedmiot: Matematyka
Temat: Lazare Carnot
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok;
11) stosuje funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich oraz obliczania pól figur;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
VII. Trygonometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od do , w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów , , ;
5) stosuje twierdzenia sinusów i cosinusów oraz wzór na pole trójkąta ;
6) oblicza kąty trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych (rozwiązuje trójkąty).
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
5) korzysta z wzorów na sinus, cosinus i tangens sumy i różnicy kątów, a także na funkcje trygonometryczne kątów podwojonych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza długość trzeciego boku trójkąta na podstawie długości dwóch boków i odległości spodka wysokości od wierzchołka;
stosuje twierdzenie cosinusów;
wyznacza zależności między kątami trójkąta i kątami w trójkątach, których ramionami są promienie okręgu opisanego na trójkącie a podstawami - boki trójkąta;
wyznacza stosunek długości promienia okręgu wpisanego w trójkąt do długości promienia okręgu opisanego na trójkącie na podstawie znajomości cosinusów kątów trójkąta;
stosuje twierdzenie Carnota o sumie długości promienia okręgu wpisanego w trójkąt i długości promienia okręgu opisanego na trójkącie i jej zależności od odległości środka okręgu opisanego na trójkącie od boków trójkąta.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
kognitywizm.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka;
interaktywna aplikacja;
analiza pomysłów.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia notkę biograficzną o Lazare Carnocie z nawiązaniem do Elementów Euklidesa.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przedstawia twierdzenie o długości boku trójkąta na podstawie długości dwóch boków i odległości danego spodka wysokości od wierzchołka.
Nauczyciel przedstawia twierdzenie cosinusów i klasyfikację kątów w trójkącie jako wniosek z powyższego twierdzenia wraz z dowodem.
Nauczyciel pokazuje zależność między kątami trójkąta i kątami w trójkątach, których ramionami są promienie okręgu opisanego na trójkącie a podstawami - boki trójkąta.
Nauczyciel pokazuje stosunek długości promienia okręgu wpisanego w trójkąt do długości promienia okręgu opisanego na trójkącie na podstawie znajomości cosinusów kątów trójkąta.
Nauczyciel przedstawia twierdzenie Carnota o sumie długości promienia okręgu wpisanego w trójkąt i długości promienia okręgu opisanego na trójkącie i jej zależności od odległości środka okręgu opisanego na trójkącie od boków trójkąta.
Nauczyciel przedstawia ciekawostkę – twierdzenie Dijkstry.
Uczniowie utrwalają wiadomości wykorzystując symulację interaktywną.
Faza podsumowująca:
Uczeń sprawdza nabyte umiejętności i wiedzę w ramach ćwiczeń sprawdzających.
Uczeń rozwiązuje zadania trudniejsze wykorzystujące wiedzę przedstawioną na lekcji w szerszym kontekście, również w zastosowaniach praktycznych.
Praca domowa:
Narysuj na kartce trójkąt , opisz na nim okrąg, połącz środek okręgu opisanego z wierzchołkami trójkąta. Skopiuj rysunek w kilku egzemplarzach. Opisz lub nagraj filmik, jak sprawdzić zależność między kątami trójkąta i kątami w trójkątach , , wycinając z kartek i przykładając do siebie odpowiednie kąty.
Materiały pomocnicze:
Zastosowanie twierdzenia sinusów do obliczania miar kątów w wielokątachZastosowanie twierdzenia sinusów do obliczania miar kątów w wielokątach
O twierdzeniu Snelliusa, czyli rozwiązywaniu trójkątów dowolnychO twierdzeniu Snelliusa, czyli rozwiązywaniu trójkątów dowolnych
Wskazówki metodyczne:
Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana:
podczas przygotowywania się do zajęć
do utrwalania wiedzy
jako inspiracja do stworzenia własnego samouczka lub prezentacji.