Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Bogdan Staruch

Przedmiot: Matematyka

Temat: Lazare Carnot

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VIII. Planimetria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

2) rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok;

11) stosuje funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich oraz obliczania pól figur;

12) przeprowadza dowody geometryczne.

VII. Trygonometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1) wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od 0° do 180°, w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów 30°, 45°, 60°;

5) stosuje twierdzenia sinusów i cosinusów oraz wzór na pole trójkąta P=12·a·b·sinγ;

6) oblicza kąty trójkąta i długości jego boków przy odpowiednich danych (rozwiązuje trójkąty).

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

5) korzysta z wzorów na sinus, cosinus i tangens sumy i różnicy kątów, a także na funkcje trygonometryczne kątów podwojonych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyznacza długość trzeciego boku trójkąta na podstawie długości dwóch boków i odległości spodka wysokości od wierzchołka;

  • stosuje twierdzenie cosinusów;

  • wyznacza zależności między kątami trójkąta i kątami w trójkątach, których ramionami są promienie okręgu opisanego na trójkącie a podstawami - boki trójkąta;

  • wyznacza stosunek długości promienia okręgu wpisanego w trójkąt do długości promienia okręgu opisanego na trójkącie na podstawie znajomości cosinusów kątów trójkąta;

  • stosuje twierdzenie Carnota o sumie długości promienia okręgu wpisanego w trójkąt i długości promienia okręgu opisanego na trójkącie i jej zależności od odległości środka okręgu opisanego na trójkącie od boków trójkąta.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • kognitywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka;

  • interaktywna aplikacja;

  • analiza pomysłów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  • Nauczyciel przedstawia notkę biograficzną o Lazare Carnocie z nawiązaniem do Elementów Euklidesa.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel przedstawia twierdzenie o długości boku trójkąta na podstawie długości dwóch boków i odległości danego spodka wysokości od wierzchołka.

  2. Nauczyciel przedstawia twierdzenie cosinusów i klasyfikację kątów w trójkącie jako wniosek z powyższego twierdzenia wraz z dowodem.

  3. Nauczyciel pokazuje zależność między kątami trójkąta i kątami w trójkątach, których ramionami są promienie okręgu opisanego na trójkącie a podstawami - boki trójkąta.

  4. Nauczyciel pokazuje stosunek długości promienia okręgu wpisanego w trójkąt do długości promienia okręgu opisanego na trójkącie na podstawie znajomości cosinusów kątów trójkąta.

  5. Nauczyciel przedstawia twierdzenie Carnota o sumie długości promienia okręgu wpisanego w trójkąt i długości promienia okręgu opisanego na trójkącie i jej zależności od odległości środka okręgu opisanego na trójkącie od boków trójkąta.

  6. Nauczyciel przedstawia ciekawostkę – twierdzenie Dijkstry.

  7. Uczniowie utrwalają wiadomości wykorzystując symulację interaktywną.

Faza podsumowująca:

  1. Uczeń sprawdza nabyte umiejętności i wiedzę w ramach ćwiczeń sprawdzających.

  2. Uczeń rozwiązuje zadania trudniejsze wykorzystujące wiedzę przedstawioną na lekcji w szerszym kontekście, również w zastosowaniach praktycznych.

Praca domowa:

  • Narysuj na kartce trójkąt ABC, opisz na nim okrąg, połącz środek O okręgu opisanego z wierzchołkami trójkąta. Skopiuj rysunek w kilku egzemplarzach. Opisz lub nagraj filmik, jak sprawdzić zależność między kątami trójkąta i kątami w trójkątach AOB, AOC, BOC wycinając z kartek i przykładając do siebie odpowiednie kąty.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Symulacja interaktywna może zostać wykorzystana:

  • podczas przygotowywania się do zajęć

  • do utrwalania wiedzy

  • jako inspiracja do stworzenia własnego samouczka lub prezentacji.