Dla nauczyciela
Autorka scenariusza: Sabina Świtała
Temat: O balladzie – wczoraj i dziś
Adresat
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa
Zakres podstawowy
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich.
Uczeń:
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe.
Zakres rozszerzony
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich.
Uczeń:
1) odczytuje tekst w jego warstwie semantycznej i semiotycznej;
2) rozumie pojęcie tradycji literackiej i kulturowej, rozpoznaje elementy tradycji w utworach, rozumie ich rolę w budowaniu wartości uniwersalnych.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne
Uczeń:
- przedstawia na osi czasu rozwój ballady jako gatunku;
- wyróżnia motywy i elementy charakterystyczne dla ballady;
- wskazuje cechy wywodzące się z ballady romantycznej w tekście współczesnym.
Strategie nauczania
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania
metoda oglądowa;
pogadanka;
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
praca z tekstem;
metoda aktywizująca – kości opowieści.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego;
praca w parach.
Środki dydaktyczne
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
wybrana pieśń ludowa;
treść Ballady Wisławy Szymborskiej;
kości opowieści (story cubes).
Przebieg zajęć
Faza wstępna
1. Nauczyciel odczytuje uczniom pieśń gminną np. ze zbioru Pieśni gminne i przysłowia ludu polskiego w Prusach Zachodnich:
Źródło: Pieśni gminne i przysłowia ludu polskiego w Prusach Zachodnich, zebrał I. Łyskowski, Brodnica 1854, s. 24‑25.
Nauczyciel mówi uczniom, że pieśń ma być inspiracją do historii, którą za chwilę spróbują wspólnie stworzyć. Uczniowie dobrani w pary kolejno rzucają kośćmi (story cubes), wybierają jeden z wylosowanych rysunków i rozwijają klasową opowieść. Zadanie ma na celu rozwijanie myślenia dywergencyjnego.
2. Nauczyciel sprawdza czy uczniowie umieją wskazać cechy gatunkowe ballady.
3. Podanie celu i tematu zajęć.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z multimedium bazowym. Tworzą oś czasu tak, na której przedstawiają najważniejsze informacje dotyczące historii ballady. Chętne osoby odczytują punkty zaznaczone na osi.
2. Nauczyciel wprowadza uczniów w zagadnienie romantycznej balladomanii. Wybrana osoba odczytuje fragment artykułu Marii Janion dotyczący ballady Lenora Gottfrieda Augusta Bürgera. Następnie uczniowie wykonują ćwiczenia 1 i 2.
3. Uczestnicy zajęć poznają balladę Adama Mickiewicza pt. Ucieczka i pracują nad ćwiczeniami 4, 5, 6, 7. Każde zadanie jest omawiane i komentowane przez uczniów oraz prowadzącego na forum klasy.
2. Uczestnicy zajęć czytają wiersz Wisławy Szymborskiej pt. Ballada i odpowiadają na pytanie, w jaki sposób artystka nawiązuje do tradycji ballady. Swoje spostrzeżenia notują w zeszycie. Wskazane osoby odpowiadają na postawione pytanie, pozostali uczestnicy zajęć oraz nauczyciel komentują ich wypowiedzi.
BalladaTo ballada o zabitej,
która nagle z krzesła wstała.Ułożona w dobrej wierze,
napisana na papierze.Przy nie zasłoniętym oknie,
w świetle lampy rzecz się miała.Każdy, kto chciał, widzieć mógł.
Kiedy się zamknęły drzwi,
i zabójca zbiegł ze schodów,
ona wstała tak jak żywi
nagłą ciszą obudzeni.Ona wstała, rusza głową
i twardymi jak z pierścionka
oczami patrzy po kątach.Nie unosi się w powietrzu,
ale po zwykłej podłodze,
po skrzypiących deskach stąpa.Wszystkie po zabójcy ślady
pali w piecu. Aż do szczętu
fotografii, do imentu
sznurowadła z dna szuflady.
Ona nie jest uduszona.
Ona nie jest zastrzelona.
Niewidoczną śmierć poniosła.Może dawać znaki życia,
płakać z różnych drobnych przyczyn,
nawet krzyczeć z przerażenia
na widok myszy.
Tak wiele.
jest słabości i śmieszności
nietrudnych do podrobienia.Ona wstała, jak się wstaje.
Ona chodzi, jak się chodzi.
Nawet śpiewa czesząc włosy,
które rosną.Źródło: W. Szymborska, Ballada, [w:] tejże, Wybór wierszy, Warszawa 1979, s. 64.
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi, by uczniowie uzupełnili mapę myśli, której głównym hasłem jest ballada. Powinny się na niej znaleźć informacje dotyczące formy, stylu i tematyki ballady jako gatunku.
Praca domowa:
1) Sparafrazuj wybraną balladę romantyczną. Zapisz ją w formie opowiadania i dostosuj do współczesnych realiów.
Materiały pomocnicze:
A. Czajkowska, Ballada we współczesnej liryce polskiej - tradycja i nowatorstwo, „Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Filologia Polska. Historia i Teoria Literatury”, 2006, nr 10, 21‑28.
I. Opacki, Cz. Zgorzelski, Ballada, Wrocław 1970.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium bazowe można wykorzystać jako wprowadzenie do zajęć.