Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Bliski Wschód po II wojnie
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia okoliczności powstania państwa Izrael;
wyjaśnia przyczyny kofliktu izraelsko‑palestyńskiego;
opisuje etapy walk Izraela i państw arabskich na Bliskim Wschodzie po II wojnie światowej;
tłumaczy, dlaczego w konfliktach na Bliskim Wschodzie interweniowały Stany Zjednoczone i Związek Sowiecki.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy uczniom temat lekcji, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Omawia cele lekcji.
Nauczyciel poleca uczniom przygotować w parach pytania z nim związane. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z tematem lekcji?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zapowiada, że uczniowie obejrzą najpierw film przedstawiający sytuację na Bliskim Wschodzie po II wojnie św. z sekcji „Film + Sprawdź się”. Poleca, aby notowali najważniejsze informacje. Po emisji filmu uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu dotyczącego powstania państwa Izrael oraz konfliktów izraelsko‑arabskich. Uwaga: każde z pytań powinno rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Uczniowie spacerują po klasie i na umówiony dźwięk znajdują kogoś do pary, następnie zadają pytania sformułowane podczas czytania tekstu i na nie odpowiadają. Jeżeli uczniowie mają wątpliwości, nauczyciel udziela im informacji.
W kolejnym kroku uczniowie dzielą się na małe, kilkuosobowe (4- lub 5‑osobowe) zespoły i w nich opracowują polecenia nr 2 i 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do nich. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia je.
Praca z mapą interaktywną. Uczniowie, wciąż pracując w grupach, zapoznają się z multimedium, a następnie wykonują polecenie nr 2: „Przyjrzyj się położeniu Kanału Sueskiego. Wyjaśnij, jakie ma on znaczenie i dlaczego jego nacjonalizacja wywołała taki sprzeciw państw zachodnich i Izraela”. Po ustalonym czasie jedna z grup prezentuje propozycję odpowiedzi, uczniowie wspólnie ją omawiają.
Nauczyciel, nawiązując do polecenia nr 3 dołączonego do mapy, zadaje uczniom pytanie: Jakie powody, oprócz prestiżowych, leżały u podłoża rywalizacji Egiptu i Izraela o Półwysep Synaj? Prosi wskazaną osobę lub ochotnika o odpowiedź.
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia nr 1 i 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
P. Johnson, Historia świata od roku 1917 do lat 90‑tych, Warszawa 2016.
Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1998.
Wskazówki metodyczne:
Mapa oraz filmy mogą być wykorzystane do powtórki wiadomości, a także m.in. jako wprowadzenie w lekcjach poświęconych problemom współczesnego świata czy terroryzmowi.