Autor: Gabriela Pendyk

Przedmiot: Matematyka

Temat: Funkcja wymierna.

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje

Zakres podstawowy. Uczeń:
13. Uczeń posługuje się funkcją fx=ax, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje funkcje wymierne;

  • wyznacza dziedzinę funkcji wymiernej;

  • sprawdza równość funkcji wymiernych;

  • wykorzystuje własności funkcji wymierncyh w zadaniach;

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • metoda tekstu przewodniego,

  • rozwiązywanie zadań pod kontrolą nauczyciela;

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

  • e‑podręcznik,

  • tablica interaktywna/tablica, pisaki/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie zapoznają się z modułem Wprowadzenie.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup. Każda grupa ma zapoznać się z jednym przykładem z sekcji „Przeczytaj”, a następnie przedstawić przykład pozostałym uczniom.

  2. Nauczyciel w razie potrzeby pomaga uczniom w wyjaśnianiu zagadnienia.

  3. Następnie uczniowie pracują indywidualnie - zapoznają się z galerią zdjęć interaktywnych i wykonują wskazane polecenia oraz rozwiązują ćw. 1 - 5 w sekcji Sprawdź się. W razie pytań nauczyciel wyjaśnia niejasności.

Faza podsumowująca:

1. Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela,

2. Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień

3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia aktywność uczniów

Praca domowa:

Uczniowie mają za zadanie wykonać ćwiczenia 6 - 8 zawarte w module Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Galerię można wykorzystać jako powtórzenie i utrwalenie wiadomości dotyczących rozwiązywania nierówności kwadratowych lub wyznaczania dziedziny funkcji wymiernej.