Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Michał Kurek i Jerzy Ginter |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Analiza drgań wywołanych przez falę harmoniczną |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, rozszerzenie zapisu podstawy programowej dla zakresu rozszerzonego |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna - dostrzeganie i definiowanie problemów oraz odkrywanie rzeczywistości poprzez eksperymenty |
Metody nauczania: | pogadanka |
Formy zajęć: | praca w parach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | kamera, komputer z podłączonym rzutnikiem |
Materiały pomocnicze: | niniejszy e‑materiał |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Przeprowadzane jest doświadczenie 1 „na uczniach” – uczniowie stają w rzędzie i łapią się za ręce, na znak nauczyciela pierwsza osoba na przemian kuca i wyskakuje do góry będąc źródłem fali harmonicznej. Tę czynność powtarzają kolejne osoby w równym tempie. Nauczyciel filmuje doświadczenie zwracając uwagę, aby fala zachowała odpowiedni kształt. Najlepszy efekt powinien być widoczny w sytuacji, kiedy druga osoba zacznie kucać, gdy pierwsza jest w najniższym położeniu. Wtedy trzecia osoba zacznie kucać, gdy druga jest w najniższym położeniu itd. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel przy pomocy rzutnika wyświetla film z nagraną falą. Pyta uczniów o zauważone regularności w kształcie fali. Uczniowie odnotowują, jaka jest odległość między dwiema osobami kucającymi, dwiema osobami w wyskoku i dwiema osobami stojącymi w pozycji pionowej. Na tej podstawie rysują wykres fali i określają jej długość. Nauczyciel wprowadza pojęcie zgodnych i przeciwnych faz poprzez analogię do wyskakujących i kucających uczniów. Uczniowie określają, jakie odległości (w wielokrotnościach długości fali) dzielą punkty o zgodnych i przeciwnych fazach. Następnie, korzystając z symulacji interaktywnej, uczniowie zmieniają położenie punktu B i badają jak położenie dwóch punktów wpływa na względną różnicę faz. | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości i zrozumienia równania fali uczniowie, w parach, rozwiązują zadania 1, 2, 3 i 4 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
W ramach pracy domowej uczniowie rozwiązują zadania 5, 6, 7 i 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może posłużyć do: -wprowadzenia równania fali; |