Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: W jaki sposób przebiega addycja elektrofilowa chloru i bromu do cząsteczki alkinu?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XIII. Węglowodory. Uczeń:
4) opisuje właściwości chemiczne alkinów na przykładzie reakcji: spalania, addycji (przyłączenia): , , HCl, , trimeryzacji etynu; pisze odpowiednie równania reakcji.
Zakres rozszerzony
XIII. Węglowodory. Uczeń:
6) opisuje właściwości chemiczne alkinów na przykładzie reakcji: spalania, addycji: , i , HCl, i HBr, , trimeryzacji etynu; pisze odpowiednie równania reakcji.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
opisuje mechanizm addycji elektrofilowej chloru i bromu do cząsteczek alkinów;
zapisuje równania reakcji addycji chloru i bromu do cząsteczek alkinów;
zna metodę laboratoryjną potwierdzającą obecność wiązań wielokrotnych.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
ćwiczenia uczniowskie;
analiza materiału źródlowego;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputer z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;
rzutnik multimedialny;
modele kulkowo‑pręcikowe;
tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału.
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel zadaje pytanie: Czy użycie różnej ilości fluorowca (w nadmiarze lub niedomiarze) może mieć wpływ na rodzaj produkcji w reakcji addycji? Jeśli tak, to jaki to jest wpływ?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczycie rozdaje uczniom modele kulkowo‑pręcikowe – praca w parach. Uczniowie mają za zadanie wybranie dowolnego alkinu i zbudowanie jego modelu.Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów.
Następnie uczniowie mają za zadanie przyłączyć atomy bromu lub chloru w konfiguracji trans do atomów węgla wiązania potrójnego, kosztem rozerwania jednego z wiązań. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów, wspiera ich.
Uczniowie nazywają związki chemiczne, których cząsteczki przedstawiają modele i przedstawiają pozostałym uczniom w klasie.
Uczniowie zapisują równanie reakcji chemicznej addycji fluorowca do alkinu.
Następnie uczniowie mają za zadanie przyłączyć kolejne atomy bromu i chloru, kosztem zerwania kolejnego wiązania oraz nazywają otrzymaną cząsteczkę i zapisują równanie reakcji chemicznej.
Uczniowie zapisują sumaryczne równanie reakcji chemicznej:
Uczniowie zapoznają się z mechanizmem addycji fluorowców do alkinów w e‑materiale, po czym nauczyciel wyświetla etapy mechanizmu na tablicy interaktywnej, a chętny uczeń wyjaśnia mechanizm na forum klasy. Nauczyciel wspiera ucznia, zadając przy tym pytania pomocnicze dla pozostałych uczniów:
Jaki ładunek zlokalizowany jest wokół wiązań pi?
Jak wpływają elektrony pi na wiązanie pomiędzy atomami bromu w cząsteczce ?
Jakie jest wiązanie pomiędzy atomami bromu w cząsteczce ?
Jakiego typu atak następuje w pierwszej kolejności?
Co jest elektrofilem?
Jaki ładunek występuje na jednym z atomów węgla po przyłączeniu atomu bromu?
Jakiego typu atak następuje jako kolejny?
Co jest nukleofilem?
8. Nauczyciel odsyła uczniów do animacji, gdzie po zapoznaniu się z nią uczniowie w parach wykonują zawarte tam polecenia. 9. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów poprzez zadawanie pytań podsumowujących:
Jakiego rodzaju reakcja addycji występuje podczas przyłączania fluorowca do alkinu?
Jaka drobina pełni funkcję elektrofila, a jaka nukleofila?
Co jest produktem przejściowym reakcji addycji?
Dlaczego addycja do alkinów zachodzi zgodnie z mechanizmem elektrofilowym skoro występują dwa ataki: elektrofilowy i nukleofilowy?
Dlaczego nie przeprowadza się reakcji addycji fluoru?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałam/łem sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Animacja może zostać wykorzystana podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Addycja fluorowców do alkinów to mechanizm jakiego typu?
Jaka drobina pełni funkcję elektrofila, a jaka nukleofila?
Co jest produktem przejściowym reakcji addycji?
Dlaczego addycja do alkinów zachodzi zgodnie z mechanizmem elektrofilowym skoro występują dwa ataki: elektrofilowy i nukleofilowy?
Dlaczego nie przeprowadza się reakcji addycji fluoru?