Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: W jaki sposób przebiega addycja elektrofilowa chloru i bromu do cząsteczki alkinu?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XIII. Węglowodory. Uczeń:

4) opisuje właściwości chemiczne alkinów na przykładzie reakcji: spalania, addycji (przyłączenia): H 2 , Cl 2 , HCl, H 2 O , trimeryzacji etynu; pisze odpowiednie równania reakcji.

Zakres rozszerzony

XIII. Węglowodory. Uczeń:

6) opisuje właściwości chemiczne alkinów na przykładzie reakcji: spalania, addycji: H 2 , Cl 2 Br 2 , HCl, i HBr, H 2 O , trimeryzacji etynu; pisze odpowiednie równania reakcji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • opisuje mechanizm addycji elektrofilowej chloru i bromu do cząsteczek alkinów;

  • zapisuje równania reakcji addycji chloru i bromu do cząsteczek alkinów;

  • zna metodę laboratoryjną potwierdzającą obecność wiązań wielokrotnych.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja dydaktyczna;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • analiza materiału źródlowego;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu;

  • rzutnik multimedialny;

  • modele kulkowo‑pręcikowe;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda, pisak;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału.

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Nauczyciel zadaje pytanie: Czy użycie różnej ilości fluorowca (w nadmiarze lub niedomiarze) może mieć wpływ na rodzaj produkcji w reakcji addycji? Jeśli tak, to jaki to jest wpływ?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczycie rozdaje uczniom modele kulkowo‑pręcikowe – praca w parach. Uczniowie mają za zadanie wybranie dowolnego alkinu i zbudowanie jego modelu.Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów.

  2. Następnie uczniowie mają za zadanie przyłączyć atomy bromu lub chloru w konfiguracji trans do atomów węgla wiązania potrójnego, kosztem rozerwania jednego z wiązań. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów, wspiera ich.

  3. Uczniowie nazywają związki chemiczne, których cząsteczki przedstawiają modele  i przedstawiają pozostałym uczniom w klasie.

  4. Uczniowie zapisują równanie reakcji chemicznej addycji fluorowca do alkinu.

R1GqSTfH1fpQY

Plik PDF o rozmiarze 35.08 KB w języku polskim
  1. Następnie uczniowie mają za zadanie przyłączyć kolejne atomy bromu i chloru, kosztem zerwania kolejnego wiązania oraz nazywają otrzymaną cząsteczkę i zapisują równanie reakcji chemicznej.

RedMIT3owEDlF

Plik PDF o rozmiarze 40.85 KB w języku polskim

Uczniowie zapisują sumaryczne równanie reakcji chemicznej:

RmDAGDu9uRMqb

Plik PDF o rozmiarze 47.96 KB w języku polskim
  1. Uczniowie zapoznają się z mechanizmem addycji fluorowców do alkinów w e‑materiale, po czym nauczyciel wyświetla etapy mechanizmu na tablicy interaktywnej, a chętny uczeń wyjaśnia mechanizm na forum klasy. Nauczyciel wspiera ucznia, zadając przy tym pytania pomocnicze dla pozostałych uczniów:

  • Jaki ładunek zlokalizowany jest wokół wiązań pi?

  • Jak wpływają elektrony pi na wiązanie pomiędzy atomami bromu w cząsteczce Br 2 ?

  • Jakie jest wiązanie pomiędzy atomami bromu w cząsteczce Br 2 ?

  • Jakiego typu atak następuje w pierwszej kolejności?

  • Co jest elektrofilem?

  • Jaki ładunek występuje na jednym z atomów węgla po przyłączeniu atomu bromu?

  • Jakiego typu atak następuje jako kolejny?

  • Co jest nukleofilem?

8. Nauczyciel odsyła uczniów do animacji, gdzie po zapoznaniu się z nią uczniowie w parach wykonują zawarte tam polecenia. 9. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów poprzez zadawanie pytań podsumowujących:

  • Jakiego rodzaju reakcja addycji występuje podczas przyłączania fluorowca do alkinu?

  • Jaka drobina pełni funkcję elektrofila, a jaka nukleofila?

  • Co jest produktem przejściowym reakcji addycji?

  • Dlaczego addycja do alkinów zachodzi zgodnie z mechanizmem elektrofilowym skoro występują dwa ataki: elektrofilowy i nukleofilowy?

  • Dlaczego nie przeprowadza się reakcji addycji fluoru?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałam/łem sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Animacja może zostać wykorzystana podczas przygotowywania się ucznia do sprawdzianu lub do zdobycia wiedzy w razie nieobecności ucznia na lekcji.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Addycja fluorowców do alkinów to mechanizm jakiego typu?

  • Jaka drobina pełni funkcję elektrofila, a jaka nukleofila?

  • Co jest produktem przejściowym reakcji addycji?

  • Dlaczego addycja do alkinów zachodzi zgodnie z mechanizmem elektrofilowym skoro występują dwa ataki: elektrofilowy i nukleofilowy?

  • Dlaczego nie przeprowadza się reakcji addycji fluoru?