Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Bartłomiej Klus |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak brzmi zasada zachowania pędu? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne I. Wykorzystanie pojęć i wielkości fizycznych do opisu zjawisk oraz wskazywanie ich przykładów w otaczającej rzeczywistości. Zakres rozszerzony I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE (Inquiry Based Science Education - nauczanie/uczenie się przez odkrywanie/dociekanie naukowe) |
Metody nauczania: | burza mózgów, analiza pomysłów, poszukująca |
Formy zajęć: | praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | tablica, zestaw zadań |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Jak brzmi zasada zachowania pędu? |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Zaciekawienie uczniów (wg e‑materiału). | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel, prosi uczniów o przyniesienie na lekcję deskorolki. Na zajęciach prezentuję zasadę zachowania pędu, poprzez zeskok z deskorolki. Po przeprowadzeniu początkowego pokazu, nauczyciel rozpatruje zaistniały przypadek na tablicy. Następnie nauczyciel przystępuje do drugiej fazy doświadczenia, w której proponuje uczniom, aby z deskorolki zeskoczyły osoby o różnej masie. Nauczyciel odnosi się do zaobserwowanych wyników. Tłumaczy dlaczego zeskok lżejszej osoby wprawia deskorolkę w ruch, z mniejszą prędkością. Po przeprowadzeniu doświadczenia, uczniowie rozwiązują zadanie 8, 9 na tablicy. Nauczyciel pełni rolę pomocnika, oraz interpretuje poszczególne etapy rozwiązania. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie utrwalają wiedzę i poszerzają rozumienie czytając tekst e‑materiału oraz rozwiązując w domu zadania 1‑6 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe może być wykorzystane na lekcji i stanowić podstawę do dyskusji na temat zasady zachowania pędu. |