Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Gdzie w przyrodzie występują cukry?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa

Zakres podstawowy

XX. Cukry. Uczeń:

2) wskazuje na pochodzenie cukrów prostych, zawartych np. w owocach (fotosynteza).

Zakres rozszerzony

XX. Cukry. Uczeń:

2) wskazuje na pochodzenie cukrów prostych zawartych np. w owocach (fotosynteza).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskaże pochodzenie glukozy;

  • wymieni główne źródła sacharozy;

  • wyjaśni, w jakich produktach znajduje się laktoza;

  • wskaże pochodzenie maltozy;

  • wskaże pochodzenie skrobi;

  • wymieni główne źródła celulozy.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • film edukacyjny;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • analiza materiału źródłowego;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca zbiorowa;

  • praca w grupach;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i z dostępem do Internetu/smartfony, tablety;

  • słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • rzutnik multimedialny;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda;

  • aplikacja Mentimeter.

Przebieg zajęć

Faza wstępna

  1. Zaciekawienie i dyskusja.  Nauczyciel korzysta ze wstępu e‑materiału oraz dodatkowo poszerza go o dyskusję z uczniami na temat podziału wymienionych węglowodanów.

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów – uczniowie generują pomysły co do źródeł węglowodanów. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z zastosowaniem smartfonów/tabletów.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje każdej grupie tabele zawierające zawartości glukozy i fruktozy w różnych produktach (materiały pomocniczne). Uczniowie wypisują po 10 produktów, w których zawartość ilościowa glukozy i fruktozy jest największa.

  2. Nauczyciel rozdaje każdej grupie karteczki ze zdjęciami różnych produktów (ewentualnie nazwami). Uczniowie przyporządkowują poszczególnym węglowodanom (glukozie, fruktozie, sacharozie, laktozie, maltozie, skrobi i celulozie) produkty, w których można znaleźć je w dużych ilościach (na podstawie tekstu bazowego zawartego w e‑materiale). Każda grupa omawia na forum klasy, w których produktach można znaleźć dany węglowodan.

  3. Okienko informacyjne – forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na 4 części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.

  4. Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film edukacyjny pt. „Substancje słodzące w kuchni”.

  5. Uczniowie dyskutują i szukają odpowiedzi na pytanie: Który cukier jest lepszy dla zdrowia: cukier buraczany czy cukier trzcinowy? Nauczyciel podsumowuje dyskusję uczniów.

  6. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Pyta:

  • Jakie związki chemiczne odpowiadają za słodkość owoców?

  • Czy w winogronie znajduje się glukoza?

  • Czy fruktoza jest najsłodszym węglowodanem?

  • Czy fruktoza znajduje się w miodzie?

  • Skąd pochodzi sacharoza?

  • Jak nazywa się węglowodan zawarty w mleku?

  • Gdzie możemy znaleźć maltozę?

  • Czy w ziemniakach jest skrobia?

  • W jakich produktach znajduje się celuloza?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłam/nauczyłem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film edukacyjny może być wykorzystany przez uczniów nieobecnych na lekcji, jako uzupełnienie wiadomości i na lekcji powtórzeniowej oraz na lekcji biologii.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jakie związki chemiczne odpowiadają za słodkość owoców?

  • Czy w winogronie znajduje się glukoza?

  • Czy fruktoza jest najsłodszym węglowodanem?

  • Czy fruktoza znajduje się w miodzie?

  • Skąd pochodzi sacharoza?

  • Jak nazywa się węglowodan zawarty w mleku?

  • Gdzie możemy znaleźć maltozę?

  • Czy w ziemniakach jest skrobia?

  • W jakich produktach znajduje się celuloza?

  1. Karteczki ze zdjęciami: winogrona, jabłek, daktyli, rodzynek, bananów, ananasów, moreli, śliwek, papryki, cebuli, buraków cukrowych, trzciny cukrowej, owoców, warzyw, mleka, śmietany, kefiru, maślanki, sera, słodu jęczmienia, ziemniaków, ziaren zbóż, ryżu, kukurydzy, bawełny, lnu, drewna, juty.

  2. Tabele: Zawartość fruktozy:

RSzc2YDjvwkl2

Plik PDF o rozmiarze 270.24 KB w języku polskim

Źródło:
http://www.guiltfree.pl/blog/wp‑content/uploads/2013/08/zawartosc%20fruktozy.jpg

Zawartość glukozy i fruktozy:
http://www.alergiapokarmowa.pl/wp‑content/uploads/2017/12/tabela‑nietolerancji.pdf