Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Amanda Gałkowska, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Gdzie w przyrodzie występują cukry?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa
Zakres podstawowy
XX. Cukry. Uczeń:
2) wskazuje na pochodzenie cukrów prostych, zawartych np. w owocach (fotosynteza).
Zakres rozszerzony
XX. Cukry. Uczeń:
2) wskazuje na pochodzenie cukrów prostych zawartych np. w owocach (fotosynteza).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskaże pochodzenie glukozy;
wymieni główne źródła sacharozy;
wyjaśni, w jakich produktach znajduje się laktoza;
wskaże pochodzenie maltozy;
wskaże pochodzenie skrobi;
wymieni główne źródła celulozy.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
film edukacyjny;
ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja dydaktyczna;
analiza materiału źródłowego;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca zbiorowa;
praca w grupach;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i z dostępem do Internetu/smartfony, tablety;
słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
rzutnik multimedialny;
tablica interaktywna/tablica i kreda;
aplikacja Mentimeter.
Przebieg zajęć
Faza wstępna
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel korzysta ze wstępu e‑materiału oraz dodatkowo poszerza go o dyskusję z uczniami na temat podziału wymienionych węglowodanów.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów – uczniowie generują pomysły co do źródeł węglowodanów. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z zastosowaniem smartfonów/tabletów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje każdej grupie tabele zawierające zawartości glukozy i fruktozy w różnych produktach (materiały pomocniczne). Uczniowie wypisują po 10 produktów, w których zawartość ilościowa glukozy i fruktozy jest największa.
Nauczyciel rozdaje każdej grupie karteczki ze zdjęciami różnych produktów (ewentualnie nazwami). Uczniowie przyporządkowują poszczególnym węglowodanom (glukozie, fruktozie, sacharozie, laktozie, maltozie, skrobi i celulozie) produkty, w których można znaleźć je w dużych ilościach (na podstawie tekstu bazowego zawartego w e‑materiale). Każda grupa omawia na forum klasy, w których produktach można znaleźć dany węglowodan.
Okienko informacyjne – forma indywidualnej twórczej notatki. Kartkę papieru w zeszycie uczniowie dzielą na 4 części (poziom, pion lub po przekątnej). W pierwsze okienko uczniowie wpisują hasło, które ich interesuje. W drugim okienku podają definicję danego terminu (z różnych źródeł). W trzecie okienko wpisują metaforyczne znaczenie wyrazu, żart językowy, rebus itp. Ostatnie może mieć formę scenki komiksowej, dialogu, karykatury z zastosowaniem interesującego uczniów terminu.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej film edukacyjny pt. „Substancje słodzące w kuchni”.
Uczniowie dyskutują i szukają odpowiedzi na pytanie: Który cukier jest lepszy dla zdrowia: cukier buraczany czy cukier trzcinowy? Nauczyciel podsumowuje dyskusję uczniów.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów. Pyta:
Jakie związki chemiczne odpowiadają za słodkość owoców?
Czy w winogronie znajduje się glukoza?
Czy fruktoza jest najsłodszym węglowodanem?
Czy fruktoza znajduje się w miodzie?
Skąd pochodzi sacharoza?
Jak nazywa się węglowodan zawarty w mleku?
Gdzie możemy znaleźć maltozę?
Czy w ziemniakach jest skrobia?
W jakich produktach znajduje się celuloza?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłam/nauczyłem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film edukacyjny może być wykorzystany przez uczniów nieobecnych na lekcji, jako uzupełnienie wiadomości i na lekcji powtórzeniowej oraz na lekcji biologii.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jakie związki chemiczne odpowiadają za słodkość owoców?
Czy w winogronie znajduje się glukoza?
Czy fruktoza jest najsłodszym węglowodanem?
Czy fruktoza znajduje się w miodzie?
Skąd pochodzi sacharoza?
Jak nazywa się węglowodan zawarty w mleku?
Gdzie możemy znaleźć maltozę?
Czy w ziemniakach jest skrobia?
W jakich produktach znajduje się celuloza?
Karteczki ze zdjęciami: winogrona, jabłek, daktyli, rodzynek, bananów, ananasów, moreli, śliwek, papryki, cebuli, buraków cukrowych, trzciny cukrowej, owoców, warzyw, mleka, śmietany, kefiru, maślanki, sera, słodu jęczmienia, ziemniaków, ziaren zbóż, ryżu, kukurydzy, bawełny, lnu, drewna, juty.
Tabele: Zawartość fruktozy:
Źródło:
http://www.guiltfree.pl/blog/wp‑content/uploads/2013/08/zawartosc%20fruktozy.jpg
Zawartość glukozy i fruktozy:
http://www.alergiapokarmowa.pl/wp‑content/uploads/2017/12/tabela‑nietolerancji.pdf