Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Hipertekst i blog

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
II. Kształcenie językowe.
3. Komunikacja językowa i kultura języka. Uczeń:
10) charakteryzuje zmiany w komunikacji językowej związane z rozwojem jej form (np. komunikacji internetowej).
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
1) formułuje tezy i argumenty w wypowiedzi ustnej i pisemnej przy użyciu odpowiednich konstrukcji składniowych;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
1. rozwija umiejętność pracy samodzielnej między innymi przez przygotowanie różnorodnych form prezentacji własnego stanowiska;
2. porządkuje informacje w problemowe całości poprzez ich wartościowanie; syntetyzuje poznawane treści wokół problemu, tematu, zagadnienia oraz wykorzystuje je w swoich wypowiedziach;
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
11. korzysta z zasobów multimedialnych, np. z: bibliotek, słowników on‑line, wydawnictw e‑book, autorskich stron internetowych; dokonuje wyboru źródeł internetowych, uwzględniając kryterium poprawności rzeczowej oraz krytycznie ocenia ich zawartość;
13. zna pojęcie hipertekstu; rozpoznaje jego realizacje internetowe oraz pozainternetowe; określa ich funkcje w komunikacji, umiejętnie z nich korzysta w gromadzeniu informacji.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • redaguje wypowiedź pisemną na temat obejrzanych blogów;

  • bierze udział w dyskusju na temat tego, dlaczego i w jakim celu ludzie prowadzą blogi;

  • omawia korzyści płynące z umieszczania w tekstach hiperlinków;

  • wyjaśnia różnice między tekstem medialnym a literackim;

  • przygotowuje prezentację na temat: Podróż po europejskich stolicach - co warto zobaczyć.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • prezentacja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Zapoznaj się z wybranymi blogami podróżniczymi, np. www.busemprzezswiat.pl, ruszajwdroge.pl, www.znajkraj.pl. Przygotuj pisemną wypowiedź uwzględniającą:
    - wyjaśnienie pojęcia blog,
    - tematykę blogów,
    - elementy, które najbardziej cię zaciekawiły.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel prosi chętnych uczniow o prezentację prac wykonanych w domu. Rozpoczyna również dyskusję na temat tego, dlaczego i w jakim celu ludzie prowadzą blogi.

  2. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Następnie odpowiadają na pytania:
    - Jakie są korzyści z umieszczania hiperlinków w tekstach?
    - W jaki sposób hiperłącza ułatwiają dostęp do informacji?
    - Czym różni się pozyskiwanie informacji hipertekstowych od korzystania z tradycyjnych encyklopedii i słowników?
    - Czym różni się tekst medialny od literackiego?

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie przechodzą do sekcji „Prezentacja multimedialna” i wykonują w parach polecenia 4‑7. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia.

  2. Klasa zostaje podzielona na 4 zespoły. Każda grupa opracowuje ten sam temat: Podróż po europejskich stolicach - co warto zobaczyć. Istotą zadania jest opis tego, co warto zwiedzić połączony z hiperlinkami. Dlatego każda grupa musi mieć podczas lekcji dostęp do komputera i internetu.
    Po zakończeniu pracy przedstawiciele grup prezentują efekty swoich działań. Nauczyciel zadaje pytanie: Czy zespoły opracowujące to samo zadanie przygotowały identyczne teksty? Czy hiperłącza zostały ułożone w ten sam sposób?
    Celem zadania jest uświadomienie, że hiperteksty mogą zostać skonstruowane na wiele różnych sposobów. Ich podstawowym celem jest umożliwienie odbiorcom elastycznego pozyskiwania wiedzy.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, nauczyciel ocenia.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują polecenia 1‑3 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.

Materiały pomocnicze:

  • Filiciak Mirosław, Tarkowski Alek, Alfabet nowej kultury: H jak hipertekst [online], [dostęp: 16.09.2012], Dostępny w Internecie: http://www.dwutygodnik.com/artykul/323.

  • Pisarski Mariusz, Hipertekst — punkt węzłowy [online], [dostęp: 31.12.2012], Dostępny w Internecie: http://www.techsty.art.pl/hipertekst.htm.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.