Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Hipertekst i blog
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
redaguje wypowiedź pisemną na temat obejrzanych blogów;
bierze udział w dyskusju na temat tego, dlaczego i w jakim celu ludzie prowadzą blogi;
omawia korzyści płynące z umieszczania w tekstach hiperlinków;
wyjaśnia różnice między tekstem medialnym a literackim;
przygotowuje prezentację na temat: Podróż po europejskich stolicach - co warto zobaczyć.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
prezentacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Zapoznaj się z wybranymi blogami podróżniczymi, np. www.busemprzezswiat.pl, ruszajwdroge.pl, www.znajkraj.pl. Przygotuj pisemną wypowiedź uwzględniającą:
- wyjaśnienie pojęcia blog,
- tematykę blogów,
- elementy, które najbardziej cię zaciekawiły.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi chętnych uczniow o prezentację prac wykonanych w domu. Rozpoczyna również dyskusję na temat tego, dlaczego i w jakim celu ludzie prowadzą blogi.
Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Następnie odpowiadają na pytania:
- Jakie są korzyści z umieszczania hiperlinków w tekstach?
- W jaki sposób hiperłącza ułatwiają dostęp do informacji?
- Czym różni się pozyskiwanie informacji hipertekstowych od korzystania z tradycyjnych encyklopedii i słowników?
- Czym różni się tekst medialny od literackiego?
Faza realizacyjna:
Uczniowie przechodzą do sekcji „Prezentacja multimedialna” i wykonują w parach polecenia 4‑7. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, a nauczyciel ocenia.
Klasa zostaje podzielona na 4 zespoły. Każda grupa opracowuje ten sam temat: Podróż po europejskich stolicach - co warto zobaczyć. Istotą zadania jest opis tego, co warto zwiedzić połączony z hiperlinkami. Dlatego każda grupa musi mieć podczas lekcji dostęp do komputera i internetu.
Po zakończeniu pracy przedstawiciele grup prezentują efekty swoich działań. Nauczyciel zadaje pytanie: Czy zespoły opracowujące to samo zadanie przygotowały identyczne teksty? Czy hiperłącza zostały ułożone w ten sam sposób?
Celem zadania jest uświadomienie, że hiperteksty mogą zostać skonstruowane na wiele różnych sposobów. Ich podstawowym celem jest umożliwienie odbiorcom elastycznego pozyskiwania wiedzy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się” i wykonują ćwiczenia wskazane przez nauczyciela. Wybrane osoby prezentują odpowiedzi, nauczyciel ocenia.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenia 1‑3 z sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Materiały pomocnicze:
Filiciak Mirosław, Tarkowski Alek, Alfabet nowej kultury: H jak hipertekst [online], [dostęp: 16.09.2012], Dostępny w Internecie: http://www.dwutygodnik.com/artykul/323.
Pisarski Mariusz, Hipertekst — punkt węzłowy [online], [dostęp: 31.12.2012], Dostępny w Internecie: http://www.techsty.art.pl/hipertekst.htm.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja multimedialna”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.