Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1MVxFchrkDRl11
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z poniższymi sformułowaniami. Zaznacz, które z nich są prawdziwe, a które fałszywe. Internet to nieograniczone źródło wiedzy, jednak niewolne od zagrożeń. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Środki masowego przekazu stanowią rzetelne źródło informacji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Odbiorca hipertekstu jest jednocześnie współautorem tego typu wypowiedzi. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Netykieta to zasady zachowania się w Internecie. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Twórcy internetowi nie muszą przestrzegać żadnych zasad. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Perswazja w komunikacie językowym opiera się na argumentacji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Manipulacja językowa to przeinaczanie faktów dla swoich celów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Media audiowizualne podejmują grę z konwencją i rzeczywistością. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1HoLJQv9HUOW11
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst wybranymi sformułowaniami. Hipertekst ma strukturę niejednolitą/jednolitą. Jego prototypem są dzienniki informacyjne/szlacheckie sylwy. Obecnie z tego typu komunikatem możemy się spotkać w gazecie codziennej/internecie. Elementami hipertekstu są hiperłącza, czyli linki do innych stron internetowych/źródeł wiedzy, materiały audiowizualne i komentarze czytelników. Tworząc komunikaty publikowane w internecie, należy pamiętać o zachowaniu bezstronności/zasad netykiety. Środki językowe wzmacniają atrakcyjność i perswazyjność/informatywność hipertekstu. Różnica pomiędzy perswazją a manipulacją językową polega na tym, że perswazja/manipulacja jest neutralna pod względem moralnym, a perswazja/manipulacja to zabieg niemoralny, z uwagi na przeinaczanie faktów i wykorzystywanie nieświadomości odbiorcy. Jednym z najpopularniejszych narzędzi manipulacji językowej są chwyty erystyczne/środki stylistyczne.
111
Ćwiczenie 3

Na podstawie przytoczonego fragmentu artykułu, opublikowanego na blogu „Językowe espresso – blog o języku polskim i tłumaczeniach”, uzupełnij brakujące elementy w tabeli. Odwołaj się do wiadomości z lekcji.

R1SPgevWEqPZI
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
R1EtDGBI6N64w
Środek językowy. Przykład. Funkcja. (Uzupełnij). (Uzupełnij). Zwrócenie uwagi odbiorcy na dany problem, zachęcenie go do refleksji na ten temat i przeczytania dalszej części artykułu. frazeologizm. (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). „zastanówmy się”, „unikamy”, „dołączamy”, „nie odmieniamy”, „nas”. (Uzupełnij). anegdota. (Uzupełnij). (Uzupełnij).
Feminatywy w natarciu, „Językowe espresso – blog o języku polskim i tłumaczeniach”

Z feminatywami jest trochę jak z jedzeniem foie gras – budzą skrajne emocje i trudno zachować wobec nich obojętność. Jedni chcieliby je usunąć z polszczyzny, inni zaciekle walczą o to, by takich form pojawiało się coraz więcej. Argument „za” jest najczęściej powiązany z równouprawnieniem. Mimo to użytkownicy języka polskiego często unikają takich form, wcale nie wysuwając jako kontrargumentu tego, że w równouprawnieniu jest cokolwiek złego. Dlaczego więc unikamy feminatywów? 

Feminatywy to żeńskie warianty nazw wykonawców czynności oraz osobowych nazw charakterystycznych, utworzone od rzeczowników rodzaju męskiego.

[...]

Zwykle instynktownie unikamy trudności, także językowych. Nie każdy chce się więc mierzyć z formami typu architektka, adiunktka czy pediatrka, bo ich wymowa najzwyczajniej w świecie sprawia problem. Trudność fonetyczna pociąga za sobą kolejny dylemat. Forma brzmi nienaturalnie, co może budzić też wątpliwości, czy aby na pewno jest poprawna.

Bardziej wnikliwi użytkownicy języka polskiego na pewno zauważyli, że tworząc niektóre feminatywy, duplikujemy formy już zadomowione w słowniku, ale znaczące coś zupełnie innego, niż akurat mogliśmy mieć na myśli. Oto kilka przykładów:

  • Pilotka – kobieta pilot lub rodzaj kurtki

  • Kolejarka – kobieta kolejarz lub rodzaj czapki

  • Marynarka – kobieta marynarz lub górna część garnituru

  • Inżynierka – kobieta inżynier lub studia na kierunku inżynieria

  • Premiera – kobieta premier lub pierwszy publiczny pokaz sztuki, filmu itp.

W tym przypadku sprawa jest chyba oczywista, bo nikt nie lubi być wprowadzany w błąd i z reguły unikamy nieporozumień (też językowych). Poza tym używanie takich form uderza w zasadę ekonomii w języku.

A teraz nadszedł czas na operacje umysłowe wyższego rzędu. Zastanówmy się: stosowanie nazw żeńskich wynika z chęci wprowadzenia równouprawnienia także na poziomie językowym. W tym momencie można już odczuć pewnego rodzaju społeczny nacisk. Formy żeńskie nazw zawodów to poniekąd oznaka prestiżu, ale co w sytuacji, gdy względy fonetyczne kłócą się z tą ideą? Mam na myśli takie formy, jak: dyrektorka, prezeska, profesorka, senatorka, premierka, ministerka. Niestety brzmią dość potocznie, co może mieć znaczenie w budowaniu autorytetu.

[...]

Czy za niechęcią do używania form żeńskich stoi więc fonetyka? Często tak, ale opory stawia też zdrowy rozsądek, bo przecież każdy chce unikać wieloznaczności i nieporozumień powodowanych przez swój tekst, a już na pewno nikt nie ma zamiaru narażać się na śmieszność.

Jak zatem rozwiązać ten problem? Na podstawie językowych obserwacji można prognozować, że tendencja do używania feminatywów będzie coraz wyższa. Jeśli natomiast mamy jakieś zahamowania czy wątpliwości wobec tego typu form, z pomocą przychodzi nam gramatyka, ponieważ są 2 sposoby stosowania nazw żeńskich – oba w każdym przypadku poprawne:

1. Dołączamy rzeczownik pani do nazwy zawodu – pani psycholog, pani architekt.

2. Po prostu nie odmieniamy rzeczownika w rodzaju męskim np. Rozmawiałem wczoraj z dobrą dermatolog, która udzieliła mi porady.

Do kwestii feminatywów warto więc podejść zdroworozsądkowo – możemy ich używać zawsze, w ogóle lub w określonych sytuacjach, w których czujemy się pewnie pod względem językowym. Wybór należy do nas.

3 Źródło: Feminatywy w natarciu, „Językowe espresso – blog o języku polskim i tłumaczeniach”, dostępny w internecie: https://jezykoweespresso.intopolish.pl/feminatywy-w-natarciu/ [dostęp 24.08.2021 r.].
11
Ćwiczenie 4

Sformułuj komentarz, który mógłby się ukazać pod przytoczonym w ćwiczeniu 3 fragmentem tekstu. Odnieś się do treści poruszanych w tekście, np. do podziału obowiązków domowych.

RR4e0QqW2F2X6
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z opisem ilustracji i odpowiedz pisemnie, w jaki sposób można ją odnieść do problemu ukazywania rzeczywistości przez środki masowego przekazu. Zwróć uwagę na symboliczny wymiar dołączonej grafiki.
Zapoznaj się z opisem ilustracji i odpowiedz pisemnie, w jaki sposób można ją odnieść do problemu ukazywania rzeczywistości przez środki masowego przekazu. Zwróć uwagę na symboliczny wymiar dołączonej grafiki.
R1atPZmbKLWlX
Źródło: Nicholas Moreau, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RU9TZbv3BdzT4
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Omów swoje odczucia jako odbiorcy podczas lektury tekstu linearnego (czyli wypowiedzi sformułowanej jako spójny ciąg zdań) w klasycznym dzienniku i hipertekstu. Co się zmienia w akcie odbioru hipertekstu? Odwołaj się do osobistych przeżyć i doświadczeń.

R1dl7pd0TCtk3
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Odpowiedz na pytanie, jaką rolę w blogu odgrywa tekst linearny, a jaką elementy wizualne i multimedialne oraz komentarze czytelników?

R1aSpJruO03Xv
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Wybierz jeden artykuł na dowolnym blogu i przeanalizuj przekaz, który w nim odczytujesz. Weź pod uwagę możliwie dużo elementów składających się na ten tekst. W jakiej kolejności je odczytujesz? Dlaczego?

R4eqh5F22Tfwx
(Uzupełnij).
Praca domowa

Stwórz własny blog o interesującej cię tematyce. Weź pod uwagę zasady, które powinny przyświecać autorowi tego typu wypowiedzi.