Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Przebieg i występowanie zjawisk plutonicznych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

2) wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy epejrogeniczne, ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcia: plutonizm, magmatyzm, wulkanizm,

  • określa, na czym polega plutonizm,

  • omawia przyczyny plutonizmu,

  • wskazuje miejsca występowania zjawisk plutonicznych,

  • omawia przebieg zjawisk plutonicznych.

Strategie nauczania: konektywizm, konstruktywizm

Metody nauczania: burza mózgów, pogadanka, dyskusja, wykład, plakat/poster, metody operatywne (praca z tekstem e‑materiału, filmem edukacyjnym, rozwiązywanie ćwiczeń)

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, mapa fizyczna świata, arkusze papieru, pisaki

Materiały pomocnicze

Książkiewicz M., Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1979.

Mizerski W., Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2006.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne.

  • Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z tekstem wprowadzenia (e‑materiał).

  • Następnie zadaje pytanie: z czym kojarzy wam się plutonizm? Uczniowie wymieniają swoje skojarzenia, które zapisują na tablicy.

  • Krótka pogadanka – analiza skojarzeń.

  • Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Korzystając z tekstu e‑materiału, uczniowie wyszukują i definiują terminy: magmatyzm, plutonizm, wulkanizm.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby w parach zapoznali się z filmem edukacyjnym dotyczącym magmatyzmu i odpowiedzieli na pytania: jak powstaje magma, czym się wyróżnia, jakie formy tworzy pod powierzchnią Ziemi?

  • Dyskusja po obejrzeniu filmu – wprowadzenie terminów intruzje zgodne i niezgodne, ich rodzaje, charakterystyka.

  • Na podstawie fotografii (rysunków) uczniowie rozpoznają podstawowe intruzje magmowe.

  • Korzystając z tekstu e‑materiału, nauczyciel omawia przebieg plutonizmu, zwraca uwagę na zjawiska plutoniczne na obszarach grzbietów oceanicznych, stref subdukcji, plam gorąca (miniwykład nauczyciela).

  • Uczniowie wskazują na mapie fizycznej świata przykłady miejsc, w których obserwuje się zjawiska plutoniczne (lub ogólnie magmatyczne).

  • Uczniowie łączą się w grupy 4- lub 5‑osobowe – ich zadaniem jest opracowanie plakatu informującego o możliwościach wykorzystania zjawisk plutonicznych w życiu i gospodarce człowieka.

  • Po upływie określonego przez nauczyciela czasu uczniowie prezentują swoje plakaty – możliwość dyskusji na forum klasy.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń w e‑materiale – w zależności od tempa pracy uczniowie indywidualnie wykonują kilka wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń.

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów i ich zaangażowanie.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – mówią, co było interesujące, łatwe, trudne, do czego ta wiedza może się przydać uczniom.

Praca domowa

  • Korzystając z różnych źródeł informacji, podaj przykłady skał plutonicznych występujących w Sudetach. Kiedy i w jaki sposób tam powstały? Podpowiedź dla ucznia: Budowa geologiczna Dolnego Śląska i Sudetów, zywaplaneta.pl (dostęp 28.06.2021).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny można wykorzystać w toku lekcji dotyczących minerałów skałotwórczych i powstawania skał („Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych”, zakres rozszerzony: V. 3). Film edukacyjny może zostać wykorzystany również na lekcjach powtórzeniowych z działu „Litosfera” (zakres podstawowy: V) oraz „Dynamika procesów geologicznych i geomorfologicznych” (zakres podstawowy: V).