Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Wyścig kolonialny
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje kolonie na kontynencie afrykańskim i azjatyckim opanowane przez mocarstwa europejskie;
wyjaśnia znaczenie takich terminów jak m.in.: wyścig o Afrykę, powstanie sipajów, powstanie bokserów, polityka otwartych drzwi.
opisuje sytuację w Indiach, Chinach i Japonii w pod koniec XIX i na początku XX w.;
przedstawia skutki kolonializmu w Afryce i Azji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Wyścig kolonialny”, prosi, aby zapoznali się z treścią sekcji „Przeczytaj”.
Czterej wybrani uczniowie (lub cztery zespoły do trzech osób) przygotowują prezentacje na podstawie treści sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel rozdziela między nich zagadnienia: 1. Afryka, 2. Indie, 3. Chiny, 4. Japonia.
Faza wstępna:
Prowadzący wyświetla temat zajęć i cele lekcji, omawia planowany przebieg zajęć.
Raport z przygotowań. Zalogowany na platformie nauczyciel przy użyciu raportu kontroluje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie intuicyjnie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą tematu zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranym osobom (lub ochotnikom z grup) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacjach uczniowie krótko o nich dyskutują, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel prosi wybraną osobę o przeczytanie polecenia 2: „Rozstrzygnij, które z państw biorących udział w ekspansji na terytorium Chin – Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Japonia czy Rosja – odniosło najwięcej korzyści. Uzasadnij odpowiedź, odwołując się do informacji zawartych na mapie”. Poleca uczniom, aby podzielili się na czteroosobowe grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź.
Nauczyciel czyta polecenie 3: „Określ na podstawie mapy, jakie korzyści zyskały państwa europejskie i Japonia, poszerzając swoje wpływy w Chinach”, poleca uczniom, aby wykonali je w parach. Wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie się do niej ustosunkowują. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia informacje.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenia 1, 2 i 3 z sekcji „Sprawdź się”, analizując mapy oraz ilustracje. Następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką. Na koniec następuje wspólna weryfikacji poprawności odpowiedzi na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 6, 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
M. Ferro, Historia kolonizacji, tłum. M. Czajka, Warszawa 1997.
H. Zins, Cecil Rhodes. Ekspansja brytyjska w Afryce pod koniec XIX wieku, Gdańsk 2000.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z informacjami zawartymi w mapie interaktywnej, aby dodatkowo pogłębić swoją wiedzę. Wówczas w fazie realizacyjnej po prezentacjach przechodzą od razu do poleceń związanych z mapą. Mapa może być też pomocą podczas zajęć poświęconych sytuacji w Europie i na świecie przed wybuchem I wojny światowej.