1
Pokaż ćwiczenia:
11
Ćwiczenie 1

Przeanalizuj poniższą mapę, a następnie zaznacz w tabeli, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe.

RLmxJx5ItQ7fs
Świat w 1914 r.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie Andrew0921, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RKICRNhfrySnR
Łączenie par. . Francja posiadała kolonie na wszystkich kontynentach.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wszystkie państwa europejskie przystąpiły do rywalizacji kolonialnej na terenie Afryki w wieku XIX.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Na terenie Afryki polityka państw europejskich nie napotkała oporu ze strony dobrze rozwiniętych struktur państwowych, dlatego proces uzależniania kontynentu był szybki.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Wielka Brytania zyskała tytuł największego imperium kolonialnego dzięki temu, że podporządkowała sobie Chiny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Drugie pod względem wielkości imperium kolonialne stworzyli Francuzi.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Cyfrą numer 1 zaznaczono miejsce konfliktu między Wielką Brytanią a NIemcami o wpływy w Afryce. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Spór terytorialny zaznaczony na mapie cyfrą 2 przekształcił się wielki konflikt i doprowadził do antagonizmu między obu państwami, który trwał do końca I wojny światowej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Spór o terytorium oznaczone cyfrą 3 pozostał nierozstrzygnięty do czasów I wojny światowej.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R1UG7LqpzOPzl
Wybierz, które kraje miały największy udział w podboju Afryki. Możliwe odpowiedzi: 1. Wielka Brytania i Francja, 2. , 3. , 4.
1
Ćwiczenie 2

Przeanalizuj poniższe ilustracje, a następnie dopasuj do nich podpisy.

RRgbRVEFbvCUh
Masakra w ghacie Satti Chaura podczas rebelii w Indiach, zwanej powstaniem sipajów Możliwe odpowiedzi: 1. Ilustracja 3, 2. Ilustracja 2, 3. Ilustracja 6, 4. Ilustracja 5, 5. Ilustracja 4, 6. Ilustracja 1 I wojna opiumowa Możliwe odpowiedzi: 1. Ilustracja 3, 2. Ilustracja 2, 3. Ilustracja 6, 4. Ilustracja 5, 5. Ilustracja 4, 6. Ilustracja 1 Brytyjczycy w Lhasie, Tybet Możliwe odpowiedzi: 1. Ilustracja 3, 2. Ilustracja 2, 3. Ilustracja 6, 4. Ilustracja 5, 5. Ilustracja 4, 6. Ilustracja 1 Bitwa między oddziałem brytyjskim a Zulusami pod Isandlwana Możliwe odpowiedzi: 1. Ilustracja 3, 2. Ilustracja 2, 3. Ilustracja 6, 4. Ilustracja 5, 5. Ilustracja 4, 6. Ilustracja 1 Odzyskanie Nankinu z rąk tajpingów Możliwe odpowiedzi: 1. Ilustracja 3, 2. Ilustracja 2, 3. Ilustracja 6, 4. Ilustracja 5, 5. Ilustracja 4, 6. Ilustracja 1 Oblężenie Ladysmith podczas wojny burskiej Możliwe odpowiedzi: 1. Ilustracja 3, 2. Ilustracja 2, 3. Ilustracja 6, 4. Ilustracja 5, 5. Ilustracja 4, 6. Ilustracja 1
RbLJgc2cplJcp
Wybierz datę pierwszej wojny opiumowej. Możliwe odpowiedzi: 1. 1839 - 1842, 2. 1856 - 1860, 3. 1840 - 1844, 4. 1839 - 1840
11
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z trzema opisami, a następnie dopasuj do każdego z nich jedno z państw oznaczonych na mapie cyframi 1–6 (w zależności od tego, którego kraju dotyczą przedstawione w tekstach wydarzenia).

RU56JHiXlMaBM
Świat w 1914 r.
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o. na podstawie Andrew0921, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RxSPJ7PCv21Yb
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
2
Ćwiczenie 4

Przeanalizuj rysunek satyryczny i wskaż właściwe dokończenia poniższych zdań.

RpzKbnUl9uftJ
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RboIE9OplGq03
Polityka mocarstw europejskich wobec Chin polegała na: Możliwe odpowiedzi: 1. poszanowaniu swobód politycznych Chińczyków, 2. wzajemnym porozumiewaniu się w kwestii podziału stref wpływów, 3. przejmowaniu prowincji chińskich pod swoją jurysdykcję, 4. przejmowaniu kontroli politycznej części państwa chińskiego przy zachowaniu niezależności w sferze kultury i gospodarki
RkRN9pR2EwUOp
Rysunek stanowi ilustrację: Możliwe odpowiedzi: 1. działalności kolonizacyjnej państw europejskich w Chinach.., 2. polityki merkantylistycznej Chińczyków., 3. amerykańskiej polityki otwartych drzwi., 4. amerykańskiej polityki uzależniania rządu chińskiego od pieniędzy i koncesji przekazywanych przez amerykańskie banki i koncerny., 5. tworzenia protektoratów w prowincjach chińskich.
RSGRiRY2Crxpf
Wybierz, jaką politykę obrały mocarstwa europejskie wobec Chin. Możliwe odpowiedzi: 1. Przejmowanie prowincji chińskich pod swoją jurysdykcję., 2. Przejmowanie kontroli politycznej nad częścią państwa chińskiego przy zachowaniu niezależności w sferze kultury i gospodarki., 3. Poszanowanie swobód politycznych Chińczyków., 4. Wzajemne porozumiewanie się w kwestii podziału stref wpływów.
21
Ćwiczenie 5

Przeanalizuj poniższy rysunek odnoszący się do powstania sipajów w Indiach. Ukazał się on w brytyjskim czasopiśmie satyrycznym „Punch” pod koniec XIX w., a jego autorem jest sir John Tenniel. Oceń wartość tego rysunku jako źródła historycznego dla badacza dziejów panowania brytyjskiego w Indiach.

R1bdU1Ix3LRfa
Napis na ilustracji: „Sprawiedliwość”.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R11m1NAQLbo66
(Uzupełnij).
R1QVFZMhHTifV
Ćwiczenie 5
Wybierz, w których latach wybuchło powstanie sipajów. Możliwe odpowiedzi: 1. 1857 - 1858, 2. 1857 - 1859, 3. 1858 - 1859, 4. 1856 - 1857
31
Ćwiczenie 6

Przeanalizuj poniższe teksty źródłowe dotyczące dwóch państw azjatyckich: Japonii i Chin, a także portrety. Wykonaj polecenia.

Tekst A

Majestatyczna godność Naszej Cesarskiej Dynastii promieniuje na wszystkie kraje pod niebem. Królowie wszystkich ludów na lądach i morzach płacą Nam kosztowne daniny. Bądźcie przekonani, że posiadamy wszystko, czego tylko potrzebujemy. Wasze obce dobra są dla nas bezwartościowe i nie chcemy niczego, co Nam może przysłać wasz kraj. Oto Nasz odpowiedź. Powinniście z szacunkiem przyjąć nasze słowa: podporządkujcie się w przyszłości wiernie i ulegle Naszemu Tronowi, przez co Wasz kraj zyska spokój i dobrobyt.

Tekst B

Każdy poddany, od urzędników i wojowników aż do najprostszego człowieka, powinien posiadać możliwości osiągnięcia celu życiowego i wykorzystania swych zdolności w sposób przynoszący korzyść. Należy wyzbyć się dotychczasowych nawyków i zwyczajów; sprawiedliwość i bezstronność według naturalnych zasad powinny stać się podstawą wszelkich działań. Ze wszystkich stron świata winny być przyjmowane umiejętności i wiedza w celu stworzenia mocnych podstaw cesarstwa.

A Źródło: Grażyna Szelągowska, Historia. Dzieje nowożytne i najnowsze 1870–1939, WSiP, Warszawa 1998, s. 87.
R1Umed9fnXqhf
Chiny: (Wybierz: Fragment 1, Fragment 2) Japonia: (Wybierz: Fragment 1, Fragment 2) Uzasadnienie: (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7

Przeanalizuj poniższą ilustrację i nadaj jej tytuł odnoszący się do tego, co i w jaki sposób zostało na niej przedstawione.

RUH9JWbEqOzci
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
RkMQlnqMQFOsF
(Uzupełnij).
R1ENIVamq6xkZ
(Uzupełnij).
311
Ćwiczenie 8

Przeanalizuj poniższy tekst na temat spuścizny brytyjskiego imperium kolonialnego. Sformułuj do niego cztery kontrargumenty.

Przede wszystkim język, który jest dziś powszechnie używanym środkiem porozumiewania się międzynarodowego, rozpowszechnionym bardziej niż kiedyś łacina. Jest on również międzynarodowym językiem nauki. Kiedy zaś mówimy o porozumiewaniu się, nie można pominąć prasy. Kraje anglosaskie wytworzyły w tej dziedzinie pewne standardy, które są naśladowane w licznych krajach […].

W wielu krajach przyjęto za wzór pewien typ demokracji parlamentarnej, zasadę przedstawicielstwa i zasadę samorządu, a wreszcie zasadę pełnego rozdziału władzy wykonawczej, ustawodawczej i sądowniczej. […] Wiąże się z tym następne zjawisko, które nadal pozostało w wielu krajach na różnych kontynentach: angielskie prawo. […]

Pozostała jako trwały dorobek […] angielska szkoła kompromisu i osiągania uzgodnień. Pozostało wiele innych wzorców: społecznych, obyczajowych czy nawet towarzyskich, które wywierają duży wpływ na elity rządzące w byłych krajach Imperium […].

I zostały wreszcie anglojęzyczne organizmy państwowe o wysokim poziomie kultury materialnej […]. Choć każdy z nich jest dzisiaj niezależny, to jednak trwa w nich nadal poczucie wspólnoty losu. Łącznie stanowią ogromną potęgę.

Inaczej mówiąc zostało po tym imperium […] znacznie więcej niż po upadku innych imperiów w historii, nie wyłączając, być może, nawet rzymskiego.

B Źródło: Kazimierz Dziewanowski, Brzemię białego człowieka. Jak zbudowano Imperium Brytyjskie, Warszawa 1996.
R1DicvC2QkH2T
(Uzupełnij).