Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Bochenek
Przedmiot: Matematyka
Temat: Stożek wpisany w kulę
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony.
Podstawa programowa:
X. Stereometria. Uczeń:
6) oblicza objętość i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka, kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje sytuację, w której stożek wpisano w kulę i potrafi naszkicować odpowiedni przekrój osiowy,
bada związki miarowe między odcinkami na wykreślonym przekroju osiowym
stosuje twierdzenie sinusów i cosinusów do rozwiązywania problemów związanych ze stożkiem wpisanym w kulę,
przeprowadza proste rozumowanie pomagające ustalić strategię rozwiązania zadania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca w oparciu o ćwiczenia interaktywne
dyskusja
burza mózgów
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
model stożka wpisanego w kulę,
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
ark projektor multimedialny/ tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda/arkusze papieru, pisaki
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z materiałem w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat: „Stożek wpisany w kulę” i cele zajęć, przechodzi do wspólnego ustalenia kryteriów sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel zaczyna od demonstracji modelu stożka wpisanego w kulę.
Nauczyciel omawia z uczniami wątpliwości dotyczące zadań umieszczonych w sekcji „Przeczytaj”.
Uczniowie dzielą się na grupy i omawiają rozwiązania przykładów z sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”.
Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup. Każda grupa przygotowuje jedno ćwiczenie z sekcji „Sprawdź się” z numerami od 1 do 5. Rozwiązania zadań są omawiane na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Nauczyciel podsumowuje lekcje i osiągnięte cele.
Praca domowa:
Nauczyciel dzieli klasę na trzy grupy. Każda z grup przygotowuje rozwiązanie jednego z ćwiczeń 6, 7 lub 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Zastosowanie twierdzenia sinusów do obliczania miar kątów w wielokątachZastosowanie twierdzenia sinusów do obliczania miar kątów w wielokątach
O twierdzeniu Snelliusa, czyli rozwiązywaniu trójkątów dowolnychO twierdzeniu Snelliusa, czyli rozwiązywaniu trójkątów dowolnych
Rozwiązywanie trójkątówRozwiązywanie trójkątów
Wskazówki metodyczne:
Materiał w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiadomości dotyczących wyznaczania przekrojów stożka.