Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Obliczenia procentowe – zastosowanie w chemii
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa I lub II
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykonuje obliczenia procentowe w kontekście zastosowań chemicznych
oblicza procentowe stężenie roztworu
oblicza zawartość procentową metalu w stopie
analizuje problem z kontekstem realistycznym i dobiera model matematyczny do jego rozwiązania
interpretuje informacje przedstawione w różny sposób (w tym graficzny)
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
gwiazda
praca z tekstem
Formy pracy:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
kartony, mazaki
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą gwiazdy przypominają wiadomości dotyczące procentów – na ramionach gwiazdy zapisują rodzaj obliczeń (np. obliczanie procentu danej liczby) i odpowiednie przykłady.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach zapoznają się z tekstem zapisanym w sekcji „Przeczytaj” i oglądają Animację.
Pracują w ten sposób, że starają się samodzielnie rozwiązać zadania zapisane w Przykładach i Animacji, a następnie porównać z zapisami.
Lider grupy odpowiedzialny jest za to, aby każdy z członków grupy zrozumiał rozwiązanie i potrafił samodzielnie rozwiązać podobny przykład.
Zakończeniem tego elementu pracy jest ułożenie zadania i przekazanie go do rozwiązania innej grupie. Grupy prezentują też rozwiązania zadań, które otrzymały, omawiają sposoby ich rozwiązania.
Uczniowie w parach rozwiązują 3 wybrane ćwiczenia interaktywne.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Liderzy grup dzielą się refleksją na temat pracy w grupach – przedstawiają dobre pomysły i trudności.
Ochotnicy omawiają rozwiązania ćwiczeń – zwracając uwagę na ukształtowane umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i pracę par.
Praca domowa:
Uczniowie mają w domu rozwiązać ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali w czasie zajęć.
Materiały pomocnicze:
Stężenie procentowe roztworuStężenie procentowe roztworu
Wskazówki metodyczne:
Animację można zaproponować uczniom jako podsumowanie działu Procenty. Można też wykorzystać animację, pokazując sposoby rozwiązywania zadań tekstowych z kontekstem realistycznym.