Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Obliczenia procentowe – zastosowanie w chemii

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa I lub II

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.

Uczeń:

1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wykonuje obliczenia procentowe w kontekście zastosowań chemicznych

  • oblicza procentowe stężenie roztworu

  • oblicza zawartość procentową metalu w stopie

  • analizuje problem z kontekstem realistycznym i dobiera model matematyczny do jego rozwiązania

  • interpretuje informacje przedstawione w różny sposób (w tym graficzny)

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • gwiazda

  • praca z tekstem

Formy pracy:

  • praca w parach

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

  • kartony, mazaki

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie metodą gwiazdy przypominają wiadomości dotyczące procentów – na ramionach gwiazdy zapisują rodzaj obliczeń (np. obliczanie procentu danej liczby) i odpowiednie przykłady.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w grupach zapoznają się z tekstem zapisanym w sekcji „Przeczytaj” i oglądają Animację.

  2. Pracują w ten sposób, że starają się samodzielnie rozwiązać zadania zapisane w Przykładach i Animacji, a następnie porównać z zapisami.

  3. Lider grupy odpowiedzialny jest za to, aby każdy z członków grupy zrozumiał rozwiązanie i potrafił samodzielnie rozwiązać podobny przykład.

  4. Zakończeniem tego elementu pracy jest ułożenie zadania i przekazanie go do rozwiązania innej grupie. Grupy prezentują też rozwiązania zadań, które otrzymały, omawiają sposoby ich rozwiązania.

  5. Uczniowie w parach rozwiązują 3 wybrane ćwiczenia interaktywne.

Faza podsumowująca:

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.

  2. Liderzy grup dzielą się refleksją na temat pracy w grupach – przedstawiają dobre pomysły i trudności.

  3. Ochotnicy omawiają rozwiązania ćwiczeń – zwracając uwagę na ukształtowane umiejętności.

  4. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i pracę par.

Praca domowa:

Uczniowie mają w domu rozwiązać ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali w czasie zajęć.

Materiały pomocnicze:

Stężenie procentowe roztworuDKDywpMJiStężenie procentowe roztworu

Wskazówki metodyczne:

Animację można zaproponować uczniom jako podsumowanie działu Procenty. Można też wykorzystać animację, pokazując sposoby rozwiązywania zadań tekstowych z kontekstem realistycznym.