Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć

Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: Chemia

Temat: W jaki sposób z tłuszczu otrzymać kwasy tłuszczowe lub mydło?

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym.

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

XVII: Estry i tłuszcze. Uczeń:

9) wyjaśnia, w jaki sposób z glicerydów otrzymuje się kwasy tłuszczowe lub mydła; pisze odpowiednie równania reakcji;

Zakres rozszerzony

XVII: Estry i tłuszcze. Uczeń:

10) wyjaśnia, w jaki sposób z glicerydów otrzymuje się kwasy tłuszczowe lub mydła; pisze odpowiednie równania reakcji;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • przeprowadza doświadczenie chemiczne dotyczące hydrolizy tłuszczów;

  • wyjaśnia, czym różni się proces hydrolizy tłuszczów w środowisku kwasowym a zasadowym;

  • pisze odpowiednie równania reakcji obu procesów.

Strategia nauczania

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • eksperyment;

  • wirtualne laboratorium;

  • burza mózgów;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu/smartfony, tablety;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku;

  • rzutnik multimedialny;

  • aplikacja Mentimeter;

  • tablica interaktywna/tablica i kreda;

Faza wstępna

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel pokazuje uczniom mydło i pyta uczniów czy wiedzą, jak otrzymać takie mydło, do jakich związków chemicznych można je zaliczyć, co jest właściwie istotą usuwania brudu za pomocą wody i mydła?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół terminu mydło. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów.

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Analiza treści w e‑materiale - hydroliza w środowisku zasadowym i kwasowym. Nauczyciel inicjuje dyskusję.

  2. Eksperyment uczniowski - Reakcja zmydlania tłuszczu. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje karty pracy, odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie formułują problem badawczy i hipotezę, zapisują w kartach pracy, po czym przeprowadzają eksperyment, obserwują zmiany, wysnuwają wnioski - wszystko zapisują w kartach pracy. Zapisują również równania reakcji hydrolizy zasadowej i kwasowej, np. dla tristearynianu glicerolu. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów, wyjaśnia wątpliwości.

  3. Liderzy prezentują na forum efekty pracy grupowej. Nauczyciel weryfikuje wypowiedzi uczniów pod kątem merytorycznym.

  4. Uczniowie w parach pracują z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium. Nauczyciel wspiera uczniów, monitoruje ich pracę.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: Co to jest mydło? Na czym polega zasadowa hydroliza tłuszczu? Jakie produkty otrzymamy podczas hydrolizy tłuszczu w środowisku kwasowym? Czy mydło z wodą tworzą roztwór właściwy?

  2. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  •  Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa

Uczniowie wykonują zadania w e‑materiale - sprawdź się.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Wirtualne laboratorium może być wykorzystanie przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć lub sprawdzianu.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  2. Co to jest mydło? Na czym polega zasadowa hydroliza tłuszczu? Jakie produkty otrzymamy podczas hydrolizy tłuszczu w środowisku kwasowym? Czy mydło z wodą tworzą roztwór właściwy?

  3. Instrukcja:
    Do probówki zawierającej tłuszcz (masło, smalec) bardzo ostrożnie dodaj stężony roztwór wodorotlenku sodu. Probówkę z zawartością mieszaj i ogrzewaj w płomieniu palnika spirytusowego przez kilka minut, trzymając ostrożnie w łapie drewnianej. Po ostygnięciu sprawdź zapach, wygląd i rozpuszczalność w wodzie otrzymanej substancji. Zapisz wnioski i odpowiednie równanie reakcji w formie cząsteczkowej. Przy zapisie wzorów związków organicznych posługuj się wzorami półstrukturalnymi.

  4. Sprzęt laboratoryjny i szkło:

  • probówka + korek;

  • łapa drewniana;

  • palnik spirytusowy;

  • łopatka;

  • statyw do probówek.

  1. Odczynniki chemiczne:

  • margaryna lub smalec;

  • stężony roztwór NaOH;

  • woda destylowana.