Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Daria Szeliga, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: Chemia
Temat: W jaki sposób z tłuszczu otrzymać kwasy tłuszczowe lub mydło?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym.
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XVII: Estry i tłuszcze. Uczeń:
9) wyjaśnia, w jaki sposób z glicerydów otrzymuje się kwasy tłuszczowe lub mydła; pisze odpowiednie równania reakcji;
Zakres rozszerzony
XVII: Estry i tłuszcze. Uczeń:
10) wyjaśnia, w jaki sposób z glicerydów otrzymuje się kwasy tłuszczowe lub mydła; pisze odpowiednie równania reakcji;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
przeprowadza doświadczenie chemiczne dotyczące hydrolizy tłuszczów;
wyjaśnia, czym różni się proces hydrolizy tłuszczów w środowisku kwasowym a zasadowym;
pisze odpowiednie równania reakcji obu procesów.
Strategia nauczania
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
eksperyment;
wirtualne laboratorium;
burza mózgów;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja dydaktyczna;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne
komputery z głośnikami i dostępem do internetu/smartfony, tablety;
zasoby multimedialne zawarte w e‑podręczniku;
rzutnik multimedialny;
aplikacja Mentimeter;
tablica interaktywna/tablica i kreda;
Faza wstępna
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel pokazuje uczniom mydło i pyta uczniów czy wiedzą, jak otrzymać takie mydło, do jakich związków chemicznych można je zaliczyć, co jest właściwie istotą usuwania brudu za pomocą wody i mydła?
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół terminu mydło. Nauczyciel może wykorzystać aplikację Mentimeter z wykorzystaniem tabletów/smartfonów.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, jakie zostaną użyte w czasie lekcji.
Faza realizacyjna:
Analiza treści w e‑materiale - hydroliza w środowisku zasadowym i kwasowym. Nauczyciel inicjuje dyskusję.
Eksperyment uczniowski - Reakcja zmydlania tłuszczu. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje karty pracy, odpowiedni sprzęt i szkło laboratoryjne oraz odczynniki chemiczne. Uczniowie formułują problem badawczy i hipotezę, zapisują w kartach pracy, po czym przeprowadzają eksperyment, obserwują zmiany, wysnuwają wnioski - wszystko zapisują w kartach pracy. Zapisują również równania reakcji hydrolizy zasadowej i kwasowej, np. dla tristearynianu glicerolu. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Liderzy prezentują na forum efekty pracy grupowej. Nauczyciel weryfikuje wypowiedzi uczniów pod kątem merytorycznym.
Uczniowie w parach pracują z wykorzystaniem wirtualnego laboratorium. Nauczyciel wspiera uczniów, monitoruje ich pracę.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając przykładowe pytania: Co to jest mydło? Na czym polega zasadowa hydroliza tłuszczu? Jakie produkty otrzymamy podczas hydrolizy tłuszczu w środowisku kwasowym? Czy mydło z wodą tworzą roztwór właściwy?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa
Uczniowie wykonują zadania w e‑materiale - sprawdź się.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może być wykorzystanie przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć lub sprawdzianu.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to jest mydło? Na czym polega zasadowa hydroliza tłuszczu? Jakie produkty otrzymamy podczas hydrolizy tłuszczu w środowisku kwasowym? Czy mydło z wodą tworzą roztwór właściwy?
Instrukcja:
Do probówki zawierającej tłuszcz (masło, smalec) bardzo ostrożnie dodaj stężony roztwór wodorotlenku sodu. Probówkę z zawartością mieszaj i ogrzewaj w płomieniu palnika spirytusowego przez kilka minut, trzymając ostrożnie w łapie drewnianej. Po ostygnięciu sprawdź zapach, wygląd i rozpuszczalność w wodzie otrzymanej substancji. Zapisz wnioski i odpowiednie równanie reakcji w formie cząsteczkowej. Przy zapisie wzorów związków organicznych posługuj się wzorami półstrukturalnymi.Sprzęt laboratoryjny i szkło:
probówka + korek;
łapa drewniana;
palnik spirytusowy;
łopatka;
statyw do probówek.
Odczynniki chemiczne:
margaryna lub smalec;
stężony roztwór NaOH;
woda destylowana.