Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kaniowski
Przedmiot: Filozofia
Temat: Kartezjusz: wpływ i recepcja
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz recepcję myśli Kartezjusza w jego czasach i na przestrzeni kolejnych wieków.
Zrekonstruujesz zarzuty wobec kartezjanizmu.
Przeanalizujesz znaczenie kartezjańskiego przewrotu w filozofii dla rozwoju myśli i kultury następnych stuleci.
Cele operacyjne. Uczeń:
pojmuje rolę filozofii jako fundamentalnego składnika dziedzictwa kultury śródziemnomorskiej;
dostrzega w poglądach filozofów paradygmaty myślowe, które są obecne w kulturze na przestrzeni wieków;
rozpoznaje związki między filozofią a innymi działami kultury europejskiej, zwłaszcza między filozofią a sztuką (w tym literaturą piękną), religią i nauką.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
audiobook.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów, aby zastanowili się nad znaczeniem słów „jestem” i „myślę”. Następnie przygotowują odpowiedzi na pytania:
– Skąd wiem, że istnieję?
– Skąd wiem, że myślę?
– Czy możemy to wiedzieć na pewno?
Odpowiedzi zapisują na kartkach, dokańczając zdania: „Wiem, że istnieję, bo...”; „Wiem, że myślę, bo...”.
Faza wprowadzająca:
Po zalogowaniu na platformie nauczyciel prezentuje (na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika) temat lekcji oraz cele zajęć. Omawia lub ustala razem z uczniami kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Prowadzący zajęcia prosi uczniów, aby na forum klasy odczytali przygotowane w domach odpowiedzi na pytania:
– Czy możemy coś wiedzieć na pewno?
– Co możemy wiedzieć na pewno?
Tę część lekcji kończy krótka dyskusja na temat relacji między słowami „jestem” i „myślę”.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem: Uczniowie zapoznają się z treścią multimedium w sekcji „Audiobook”. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Każda z nich ma za zadanie przygotować odpowiedzi na pytania:
– grupa 1.: Od czego zależy poznawalność świata według Kartezjusza?
– grupa 2.: Od czego zależy poznawalność świata według Husserla?
Po wykonaniu zadania wyniki pracy omawiane są na forum klasy.Praca z multimedium. Prowadzący zajęcia wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika multimedium w sekcji „Audiobook”. Uczniowie odczytują polecenia:
– Wysłuchaj nagrania i zapoznaj się z poglądami Edmunda Husserla. Zastanów się, na ile jego filozofia jest kontynuacją kartezjanizmu, a na ile jego przekroczeniem.
– Podyskutuj ze swoją koleżanką lub kolegą z klasy o tym, jak postrzegacie rozum oraz jaki jest wasz stosunek do możliwości poznania przez niego prawdy.
Uczniowie pracują w parach. Następnie ochotnicy odczytują swoje odpowiedzi na głos.Ćwiczenia przedmiotowe. Nauczyciel, korzystając z tablicy interaktywnej lub rzutnika, wyświetla treść ćwiczeń nr 2 i nr 3. Uczniowie pracują nad odpowiedziami indywidualnie. Następnie prowadzący zajęcia sprawdza w panelu użytkownika udzielone odpowiedzi i omawia je z uczniami.
Ostatnią partię ćwiczeń (nr 4, 5, 6) uczniowie wykonują wspólnie i omawiają je z nauczycielem.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
- Jakie, waszym zdaniem, było znaczenie zwrotu ku ego cogito (ja myślącemu) w filozofii i kulturze
- Czy potraficie podać przykład zmiany, która nastąpiła w którejś z tych dziedzin?Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Napisz esej, który byłby rozwinięciem następującej myśli Kartezjusza: „Czytanie dobrych książek jest niczym rozmowa z najwspanialszymi ludźmi minionych czasów”.
Materiały pomocnicze:
Drozdowicz Z., Kartezjusz a współczesność, Poznań 1980.
Kołakowski L., O co nas pytają wielcy filozofowie. Kartezjusz, Kraków 2005.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie zapoznają się z multimedium w sekcji „Audiobook” i przygotowują do niego pytania. Następnie zadają je sobie nawzajem, sprawdzając stopień przyswojenia jego treści.