Autorka: Dorota Czarny

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Porozumienie z Schengen

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIII. Ład międzynarodowy.

Uczeń:

2) przedstawia zmiany w międzynarodowym ładzie politycznym i gospodarczym w XXI wieku;

19) przedstawia cele form współpracy regionalnej, w tym inicjatyw międzynarodowych, w których uczestniczy Rzeczpospolita Polska (np. Grupa Wyszehradzka, Trójkąt Weimarski).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wskazuje najważniejsze momenty w trakcie zawiernia porozumienia z Schengen;

  • analizuje typy poleceń do ćwiczeń dotyczących porozumienia z Schengen;

  • charakteryzuje rolę porozumienia z Schengen;

  • ocenia swoją wiedzę, wykonując zestaw ćwiczeń.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • mapa myśli;

  • analiza tekstu źródłowego;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • flipcharty i markery.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Uczniowie mają za zadanie zapoznać się z tematem „Porozumienie z Schengen”, aby móc aktywnie uczestniczyć w dyskusji i rozwiązywać zadania.

Faza wstępna

1. Prowadzący przedstawia temat i podaje cele zajęć.

2. Uczniowie metodą burzy mózgów podają swoje spostrzeżenia, wiadomości, opinie i argumenty dotyczące porozumienia z Schengen. Wybrana osoba zapisuje hasła na tablicy.

3. Wspólna weryfikacja wszystkich odpowiedzi z tablicy. Uczniowie z podanych przykładów wskazują ich zdaniem najtrafniejsze i tworzą mapę myśli.

Faza realizacyjna

1. Praca w grupach 4- lub 5‑osobowych. Zadaniem każdej z nich jest przygotowanie krzyżówki na podstawie dostępnych  w e‑materiale informacji.

2. Uczniowie otrzymują arkusze i markery, z każdej grupy zostaje wyłoniona osoba, która koordynuje pracę i przydziela zadania.

3. Nauczyciel wyznacza czas na przygotowanie krzyżówki, która wraz z pytaniami ma znaleźć się na arkuszu. Rozwiązaniem ma być hasło wymyślone przez grupę.

4. Po wyznaczonym czasie poszczególne grupy wymieniają się przygotowanymi przez siebie zadaniami, rozwiązują krzyżówkę i wyjaśniają znaczenie hasła.

5. Każdy zespół po wykonaniu zadania wiesza swój arkusz w widocznym miejscu.

6. Uczniowie wymieniają się doświadczeniami z wykonywania zadania, jak i trudnościami, które napotkali.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie jako podsumowanie lekcji wykonują ćwiczenia wybrane przez nauczyciela.

2. Nauczyciel podsumowuje zajęcia, przekazując informację zwrotną na temat pracy poszczególnych zespołów, oraz wyjaśnia uczniowskie wątpliwości.

3. Uczniowie otrzymują oceny cząstkowe za pracę w grupach.

Praca domowa:

Napisz krótką notatkę, uwzględniając w niej najistotniejsze informacje dotyczące zagadnień poruszanych na zajęciach.

Wykonaj samodzielnie pozostałe ćwiczenia w e‑materiale.

Materiały pomocnicze:

CBOS, Bilans zmian w Polsce w latach 1989‑2009, Komunikat z badań CBOS, BS/32/2009, cbos.pl.

Karolina Rokicka, Włączenie acquis Schengen w ramy prawne Unii Europejskiej, ce.uw.edu.pl.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Schengen – informacje, mswia.gov.pl.

Parlament Europejski, Zarządzanie granicami zewnętrznymi, europarl.europa.eu.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Mapę interaktywną można wykorzystać do przeprowadzenia lekcji odwróconej.