Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Hipokrates i Galen, Zygmunt Freud i Carl Gustav Jung, czyli o klasycznych koncepcjach osobowości
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
I. Człowiek w społeczeństwie.
Uczeń:
1) charakteryzuje klasyczne koncepcje osobowości.
Kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje poszczególne klasyczne koncepcje osobowości;
ocenia przydatność poszczególnych koncepcji dla współczesnej psychologii;
analizuje zależności między typem osobowości a jej funkcjonowaniem w społeczeństwie;
projektuje plakat dotyczący jednej z koncepcji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
metoda plakatu.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki A3 i pisaki.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
1. Uczniowie, stosując metodę burzy mózgów, wypisują na tablicy wszelkie skojarzenia ze słowem osobowość.
2. Podział klasy na kilkuosobowe grupy. Na podstawie zapisanych na tablicy informacji grupy tworzą definicję. Wybrana z grupy osoba przedstawia definicję na forum klasy. Następnie z podanych definicji uczniowie wybierają ich zdaniem najlepszą.
3. Uczniowie porównują wybraną definicję z definicją podaną w słowniku do lekcji. Podają podobieństwa i różnice między nimi.
Faza realizacyjna:
1. Praca z audiobookiem. Po wysłuchaniu materiału uczniowie dyskutują i wyjaśniają niezrozumiałe kwestie.
2. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 4 z sekcji Sprawdź się.
3. Podział klasy na trzy grupy. Każda z nich losuje jedną z przedstawionych w audiobooku koncepcji (Hipokratesa–Galena, Z. Freuda, C.G. Junga). Zadaniem grup jest przygotować plakat promujący daną koncepcję.
4. Wybrane osoby przedstawiają plakaty na forum. Po przedstawieniu członkowie pozostałych grup mogą zadawać pytania, a członkowie danej grupy mają za zadanie na nie odpowiadać.
5. (fakultatywnie) Uczniowie, głosując, mogą wybrać plakat, który najlepiej oddaje istotę danej koncepcji.
6. W trakcie dyskusji uczniowie szukają podobieństw i różnic między omówionymi trzema koncepcjami. Następnie wybrana osoba podsumowuje dyskusję.
Faza podsumowująca:
1. Uczniowie odpowiadają na pytanie: Czy znajomość powyższych klasycznych koncepcji osobowości może być waszym zdaniem przydatna w życiu? Dlaczego?
Praca domowa:
Wykonaj pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Materiały pomocnicze:
Klasyczne i współczesne koncepcje osobowości, red. A. Gałdowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1999.
C.S. Hall, G. Lindzey, J.B. Campbell, Teorie osobowości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie z audiobookiem mogą zapoznać się wcześniej, a następnie na lekcji stworzyć mapy myśli obrazujące poszczególne koncepcje.