Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Osiągnięcia polskich twórców kultury, ludzi nauki i sportowców w latach 60. i 70.
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia wpływ ideologii i władzy komunistycznej na polską kulturę, naukę i sport;
charakteryzuje postaci polskiej kultury: ekscentryków, wirtuozów, nowatorów, wizjonerów, bezkompromisowych indywidualistów;
opowiada o wybitnych osiągnięciach polskich artystów, naukowców i sportowców.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Osiągnięcia polskich twórców kultury, ludzi nauki i sportowców w latach 60. i 70.”.
Trzej wybrani uczniowie (lub trzy zespoły uczniowskie liczące maksymalnie do trzech osób) mają przygotować prezentacje na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”. Nauczyciel rozdziela między nich zagadnienia:
osiągnięcia w nauce,
osiągnięcia w kulturze i sztuce,
osiągnięcia w sporcie.
Faza wstępna:
Wyświetlenie przez nauczyciela tematu i celów zajęć, omówienie planowanego przebiegu lekcji.
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel za pomocą dostępnego w panelu użytkownika raportu sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji i na tej podstawie dobiera uczniów w pary. Prosi o przygotowanie pytań związanych z wyświetlonym tematem zajęć i udostępnionym przed zajęciami e‑materiałem. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem lekcji? Omówienie pytań przygotowanych przez uczniów, dyskusja wstępna.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca wybranym osobom (lub ochotnikom) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Po prezentacjach uczniowie krótko o nich dyskutują, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Praca z multimedium („Audiobook”). Nauczyciel zapowiada, że uczniowie będą mieli okazję posłuchać o Wyścigu Pokoju – jednym z najważniejszych wydarzeń sportowych w krajach bloku komunistycznego. Prosi, aby w czasie odsłuchiwania nagrania uczestnicy zajęć notowali najważniejsze fakty, a następnie wykonali indywidualnie polecenie 2: uzupełnili pola, wpisując wynotowane informacje.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel dzieli uczniów na sześć grup. Każda z nich wykonuje po dwa wskazane przez prowadzącego ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się” (propozycje zestawów ćwiczeń: 1 i 4, 2 i 5, 3 i 6). Wspólnie weryfikują odpowiedzi, nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Faza podsumowująca:
Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie interaktywne 8.
(Dla uczniów chętnych) Wykonaj polecenie 3 dołączone do sekcji „Audiobook”.
Materiały pomocnicze:
A. Przynoga, Propaganda w sporcie okresu PRL na przykładzie Wyścigu Pokoju 1948–1989, w: „Refleksje. Pismo naukowe studentów i doktorantów WNPiD UAM”, wydanie specjalne (2012).
K. Szujecki, Życie sportowe w PRL, Warszawa 2014.
S. Krzysztofowicz‑Kozakowska, Sztuka w czasach PRL, Wydawnictwo Bosz 2016.
focus.pl/artykul/rower‑rewolucji
geopolityka.org/recenzje/magdalena‑zygmunt‑sport‑jak‑najbardziej‑polityczny‑recenzja
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać audiobook do przygotowania podsumowania lekcji w postaci krótkiej notki o osiągnięciach polskich sportowców w omawianym okresie.
Spis ilustracji nieopisanych:
Ćwiczenie 5 - ilustracja 1: Rzeźba Władysława Hasiora; CC BY‑SA 4.0, fot. Silar, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 5 - ilustracja 2: Rzeźby Magdaleny Abakanowicz; CC BY‑SA 3.0, fot. Radomil, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 5 - ilustracja 3: Ilustracja Zdzisława Beksińskiego; CC BY‑SA 3.0, Muzeum Historyczne w Sanoku, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 5 - ilustracja 4: Rzeźba Tadeusza Kantora; CC BY‑SA 3.0, fot. Adrian Grycuk, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 5 - ilustracja 5: Obraz Jerzego Duda‑Gracza; lic. edukacyjna, dostęp: czestochowa.wyborcza.pl
Ćwiczenie 5 - ilustracja 6: Rzeźba Aliny Szapocznikow; domena publiczna, Wikimedia Commons.
Ćwiczenie 5 - ilustracja 7: Ilustracja ze Szkoły Plakatu; lic. edukacyjna, dostęp: czestochowa.wyborcza.pl
Ćwiczenie 5 - ilustracja 8: Rzeźba Jerzego Beresia; CC BY‑SA 4.0, fot. Oskar Hanusek, Wikimedia Commons.