Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Aleksandra Marszałek‑Harych, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Metody otrzymywania tlenków podsumowanie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
3) pisze równania reakcji otrzymywania tlenków pierwiastków o liczbach atomowych od 1 do 30 (synteza pierwiastków z tlenem, rozkład soli, np. , i wodorotlenków, np. ).
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
3) pisze równania reakcji otrzymywania tlenków pierwiastków o liczbach atomowych od 1 do 30 (synteza pierwiastków z tlenem, rozkład soli, np. , i wodorotlenków, np. ).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wymienia metody otrzymywania tlenków;
zapisuje przykłady reakcji otrzymywania tlenków;
bilansuje równania reakcji otrzymywania tlenków.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
rebus;
dyskusja dydaktyczna;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
tablety, telefony z Internetem, komputery z głośnikami i słuchawkami;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zainteresowanie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: w jak sposób można otrzymać tlenki?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Czy każdy tlenek można otrzymać w wyniku reakcji bezpośredniej z tlenem? Podaj przykład.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Na wstępie nauczyciel zadaje uczniom pytanie: czym są tlenki? Uczniowie podają ich definicję, ogólny wzór symaryczny i przykłady.
Nauczyciel dyskutuje z uczniami na temat metod jakimi można otrzymać tlenki - jest to dopełnienie informacji do fazy wstępnej. Jeśli uczniowie nie zdołają wyczerpać tematu, ich zadaniem będzie analiza treści e‑materiału i uzupełnienie pozostałych metod. Wszystkie metody zapisywane są przez moderatora na tablicy a uczniowie zapisują w zeszytach.
Gra edukacyjna. Następnie nauczyciel prosi uczniów o podzielenie się na cztery grupy. Informuje uczniów, że ich kolejnym zadaniem będzie przygotowanie w grupach rebusów dotyczących wylosowanych przez lidera grupy metod otrzymywania tlenków. Nauczyciel monitoruje pracę uczniów i wspiera ich.
Po utworzeniu rebusów uczniowie mają za zadanie uczestniczyć w grze, w której po wymienieniu się z inną grupa rebusami musi odgadnąć ich rebusy – jakich metod one dotyczą. Następnie na tablicy mają za zadanie zapisać przykłady metod otrzymywania tlenków. Nauczyciel weryfikuje rozwiązania rebusów.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia 6‑7-8 zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”. Po wyznaczonym czasie na każde ćwiczenie chętny lub wskazany uczeń proponuje swoją odpowiedź na forum klasy, pozostali uczniowie weryfikują propozycję uczniów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów poprzez zadawanie przykładowych pytań lub nauczyciel może przygotować quiz z wykorzystaniem aplikacji Kahoot!, Quizizz z zastosowaniem smartfonów/tabletów. Uczniowie odpowiadają na pytania:
Co to są tlenki?
Jakie otrzymasz produkty reakcji kwasu utleniającego z reduktorem?
Podaj przykłady różnych reakcji rozkładu, w których otrzymasz tlenki?
Jakie produkty otrzymasz w reakcji aluminotermii tlenku chromu(VI)?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Łatwe było dla mnie...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Uczniowie analizują mapę pojęciową.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Gra edukacyjna będzie przydatna do samodzielnej nauki metod otrzymywania tlenków w domu. Może też przydać się, na lekcji, gdy pozostanie czas uczniowie mogą zagrać w nią wspólnie lub samodzielnie. Mapa pojęciowa może stanowić jako źródło informacji podczas przygotowania się do pracy kontrolnej.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): co to są tlenki? Jakie otrzymasz produkty reakcji kwasu utleniającego z reduktorem? Podaj reakcje rozkładu, w których otrzymasz tlenki? Jakie produkty otrzymasz w reakcji aluminotermii tlenku chromu(VI)?
Arkusze A3, mazaki.
Przykładowy podział metod, dla każdej z grup.
Reakcja bezpośredniej syntezy z pierwiastka i tlenu.
Reakcja utleniania niższych tlenków.
Reakcja redukcji wyższych tlenków.
Reakcja rozkładu tlenków, nadtlenków, ponadtlenków, w tym reakcja dysproporcjonowania tlenków.
Reakcja analizy (pod wpływem temperatury) soli kwasów tlenowych.
Reakcja otrzymywania tlenków z siarczanów(IV) i węglanów przy użyciu kwasów.
Reakcja rozkładu wodorotlenków.
Reakcja rozkładu nietrwałych kwasów tlenowych.
Reakcja spalania związków chemicznych.
Reakcja kwasu utleniającego z reduktorem.
Reakcja wymiany.
Przykładowe rebusy: