Sprawdź się
Połącz w pary poniższe pojęcia z ich wyjaśnieniem.
rodzaj reakcji chemicznej, w wyniku której związek chemiczny ulega rozkładowi na substancje prostsze., przyjmowanie elektronów przez atom, cząsteczkę lub jon., reakcja chemiczna, w wyniku której z dwóch reagujących ze sobą substancji powstają nowe., oddawanie elektronów przez atom, cząsteczkę lub jon., reakcja chemiczna, w wyniku której spalany jest dany pierwiastek lub związek chemiczny – towarzyszy jej wydzielanie się ciepła.
| Spalanie | |
| Utlenianie | |
| Redukcja | |
| Reakcja rozkładu | |
| Reakcja wymiany |
Wymień metody otrzymywania tlenków.
Zapisz równanie otrzymywania tlenku azotu(V) w bezpośredniej reakcji z tlenem oraz odpowiednio je zbilansuj. Azot w warunkach normalnych i bez udziału katalizatora nie reaguje z tlenem, dzięki czemu możemy swobodnie oddychać. Do zajścia opisanej reakcji konieczne jest użycie katalizatora – zaznacz to odpowiednio w zapisanym przez siebie równaniu reakcji.
Uczeń miał za zadanie otrzymać pięcioma dowolnymi metodami tlenek węgla(IV).
Postanowił wybrać poniższe metody.
Reakcja bezpośredniej syntezy z pierwiastka i tlenu.
Reakcja utleniania niższych tlenków.
Reakcja redukcji wyższych tlenków.
Reakcja analizy (pod wpływem temperatury) soli kwasów tlenowych.
Reakcja spalania związków chemicznych.
Zdecyduj, którymi z powyższych metod udało mu się go otrzymać i zapisz odpowiednie reakcje. Czy można otrzymać tlenek węgla(IV) w jeszcze innej reakcji?
Uzupełnij równania reakcji. Pamiętaj, że nie każde pole musi zostać uzupełnione.
1. ............+............→ ............
2. ............→ ............
3. {}+............→{}+{}+ {}
4. ............→+............
Zapisz dowolną metodę otrzymywania poniższych tlenków.
Napisz pięć różnych równań reakcji, w wyniku których można otrzymać związek opisany poniżej:
Jest to bezbarwny i bezwonny gaz. Przy stężeniu 0,3% wykazuje działanie silnie trujące. Jego silnie toksyczne działanie spowodowane jest trwałym wiązaniem żelaza zawartego w hemoglobinie, na skutek czego nie jest ona zdolna do transportu tlenu.
Zaproponuj doświadczenie, w wyniku którego – korzystając z produktów dostępnych w kuchni – można otrzymać . Podaj dwa sposoby. Zapisz odpowiednie równanie reakcji.