Dla nauczyciela
Autor: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat: Gospodarcze i społeczne skutki rozwoju nowoczesnego przemysłu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, klasa 2
Podstawa programowa
Treści nauczania:
XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.
Uczeń:
porównuje cechy przemysłu tradycyjnego i przemysłu zaawansowanych technologii oraz analizuje gospodarcze i społeczne skutki rozwoju nowoczesnego przemysłu;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
potrafi zdefiniować przemysł wysokich technologii,
wskazuje jakie są gospodarcze skutki rozwoju przemysłu wysokich technologii,
wie, w jaki sposób przemysł wysokich technologii wpływa na życie społeczne.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: Blended learning, IBSE
Formy pracy:
praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne:
e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
Materiał dodatkowy:
Wieloński A., Geografia przemysłu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.
Przebieg lekcji:
Faza wstępna
Nauczyciel zapoznaje uczniów z celami lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel pyta uczniów o to, czym jest przemysł wysokich technologii. Uczniowie podają przykłady, jak również zastanawiają się nad cechami wspólnymi wymienionych gałęzi przemysłu. Nauczyciel zapisuje odpowiedzi na tablicy.
Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i podczas słuchania wykonują notatki.
Uczniowie razem z nauczycielem omawiają społeczne skutki rozwoju przemysłu wysokich technologii. Starają się także wskazać w tym miejscu cechy odróżniające cechy przemysłu wysokich technologii od przemysłu tradycyjnego.
Nauczyciel dzieli uczniów na mniejsze zespoły albo pary (w zależności od wielkości klasy). Uczniowie parach omawiają poszczególne efekty rozwoju przemysłu wysokich technologii i jego wpływu na życie gospodarcze.
Nauczyciel rozmawia z uczniami o pozytywnych i negatywnych skutkach rozwoju przemysłu wysokich technologii, uczniowie wykonują notatki w zeszycie.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji i utrwalenie najważniejszch pojęć.
Praca domowa
Przygotowanie pracy pisemnej na temat pozytywnych i negatywnych skutków rozwoju przemysłu wysokich technologii w odniesieniu do gospodarki i społeczeństwa na terenie wybranego państwa (do wyboru).
Wskazówki metodyczne dotyczące innego zastosowania multimedium: audiobook może być zastosowany do pracy indywidualnej ucznia, ponadto nagranie może być użyte w innych lekcjach dotyczących bloku tematycznego o przemyśle.