Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat: Gospodarcze i społeczne skutki rozwoju nowoczesnego przemysłu

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, klasa 2

Podstawa programowa

Treści nauczania:

XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.

Uczeń:

  1. porównuje cechy przemysłu tradycyjnego i przemysłu zaawansowanych technologii oraz analizuje gospodarcze i społeczne skutki rozwoju nowoczesnego przemysłu;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje cyfrowe.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • potrafi zdefiniować przemysł wysokich technologii,

  • wskazuje jakie są gospodarcze skutki rozwoju przemysłu wysokich technologii,

  • wie, w jaki sposób przemysł wysokich technologii wpływa na życie społeczne.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: Blended learning, IBSE

Formy pracy:

praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne:

e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt

Materiał dodatkowy:

Wieloński A., Geografia przemysłu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2005.

Przebieg lekcji:

Faza wstępna

  • Nauczyciel zapoznaje uczniów z celami lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel pyta uczniów o to, czym jest przemysł wysokich technologii. Uczniowie podają przykłady, jak również zastanawiają się nad cechami wspólnymi wymienionych gałęzi przemysłu. Nauczyciel zapisuje odpowiedzi na tablicy.

  • Uczniowie zapoznają się z audiobookiem i podczas słuchania wykonują notatki.

  • Uczniowie razem z nauczycielem omawiają społeczne skutki rozwoju przemysłu wysokich technologii. Starają się także wskazać w tym miejscu cechy odróżniające cechy przemysłu wysokich technologii od przemysłu tradycyjnego.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na mniejsze zespoły albo pary (w zależności od wielkości klasy). Uczniowie parach omawiają poszczególne efekty rozwoju przemysłu wysokich technologii i jego wpływu na życie gospodarcze.

  • Nauczyciel rozmawia z uczniami o pozytywnych i negatywnych skutkach rozwoju przemysłu wysokich technologii, uczniowie wykonują notatki w zeszycie.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji i utrwalenie najważniejszch pojęć.

Praca domowa

  • Przygotowanie pracy pisemnej na temat pozytywnych i negatywnych skutków rozwoju przemysłu wysokich technologii w odniesieniu do gospodarki i społeczeństwa na terenie wybranego państwa (do wyboru).

Wskazówki metodyczne dotyczące innego zastosowania multimedium: audiobook może być zastosowany do pracy indywidualnej ucznia, ponadto nagranie może być użyte w innych lekcjach dotyczących bloku tematycznego o przemyśle.