Dla nauczyciela
Autor: Zespół Gromar.eu
Przedmiot: informatyka
Temat: Konwersja liczb z systemu dziesiętnego na dwójkowy w języku Python.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Rozumienie, analizowanie i rozwiązywanie problemów. Uczeń:
2) stosuje przy rozwiązywaniu problemów z różnych dziedzin algorytmy poznane w szkole podstawowej oraz algorytmy:
a) na liczbach: badania pierwszości liczby, zamiany reprezentacji liczb między pozycyjnymi systemami liczbowymi, działań na ułamkach z wykorzystaniem NWD i NWW.
Kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poznaje zależności pomiędzy dziesiętnym a dwójkowym systemem liczbowym;
wykorzystuje wbudowane funkcje języka Python do zamiany liczby dziesiętnej na odpowiednik binarny;
konwertuje liczby z systemu dziesiętnego na dwójkowy.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa kierowana;
burza mózgów;
analiza kodu;
programowanie.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
Na poprzednich zajęciach nauczyciel prosi grupę uczniów o przygotowanie prezentacji dotyczącej różnic między systemem dziesietnym i dwójkowym.
Przedstawienie tematu i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Prezentacja przygotowana przez uczniów. Reszta klasy analizuje materiał kolegów, wskazuje jego mocne i słabe strony.
Faza realizacyjna
Wspólne omówienie funkcji wbudowanej
bin
. W ramach sprawdzenia, czy materiał został zrozumiany, uczniowie porównują wynik jej działania z obliczeniami ręcznymi.Praca w parach – analiza konwersji liczby dziesietnej na system binarny. Wybrane pary przedstawiają wnioski na forum klasy. Wspólne rozwiązywanie przykładów.
Burza mózgów: W jaki sposób dokonywać konwersji szybciej? Zapisanie pomysłów na tablicy. Po fazie twórczej następuje weryfikacja pomysłów i sformułowanie wniosków dotyczacych optymalizacji.
Praca z multimedium bazowym – film samouczek. Uczniowie analizują konwersję liczb dziesiętnych po optymalizacji i weryfikują swoje wnioski z burzy mózgów.
Uczniowie piszą funkcję
toBinary
, która jako parametr przyjmie dodatnią liczbę całkowitą w systemie dziesiętnym i zamieni ją na jej odpowiednik w systemie dwójkowym.
Faza podsumowująca
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Materiały pomocnicze:
Dokumentacja dla Python 3
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek uczniowie mogą wykorzystać jako inspirację do stworzenia własnego samouczka lub prezentacji dotyczących implementacji algorytmu w języku Python.